۲۶/ اسفند /۱۴۰۳
11:48 08 / 07 /1395
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

ترکیب زبان اشاره و لبخوانی، بهترین روش آموزش به دانش‌آموزان «ناشنوا»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بهترین روش آموزشی به ناشنوایان ترکیب زبان اشاره و لبخوانی است، گفت: لبخوانی دانش آموز را برای ورود به جامعه آماده و زبان اشاره نیز کمک می‌کند تا بهتر منظورش را منتقل کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از ایسنا، مجید قدمی در پاسخ به برخی انتقادات مطرح پیرامون کاهش استفاده از زبان اشاره و کاهش درک دانش آموزان ناشنوا از دروس، اظهار کرد: این نگاه غلط است. معتقد هستم بهترین روش آموزشی به ناشنوایان روش ترکیبی است.


وی افزود: روش اشاره دو نوع است؛ نخست اشاره کلمات نظیر جمهوری، ایران و... و دوم روش اشاره برای الفبا تحت عنوان اشاره الفبای دستی نظیر الف، ب، خ و... است.
قدمی با بیان اینکه روش لبخوانی نیز برای ناشنوایان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت‌: در لبخوانی فرد باید تشخیص بدهد که طرف مقابل چه می‌گوید. مخالفان لبخوانی معتقدند که در لبخوانی حروف حلقی دیده نمی‌شود و به همین خاطر به کودک ظلم می‌شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در مقابل موافقان لبخوانی بر ضرورت آمادگی کودکان برای حضور در جامعه تاکید می‌کنند، اظهار کرد: کودک می‌خواهد در آینده در جامعه حضور پیدا کند و لبخوانی باعث آماده شدن وی برای زندگی می‌شود.


وی تاکید کرد: معتقدم ترکیب ۲ روش زبان اشاره و لبخوانی فرد را برای ورود به جامعه آماده و کمک می‌کند تا بتواند در جامعه با دیگران ارتباط برقرار کند و وقتی به دانشگاه می‌رود منظور استاد را متوجه شود.
قدمی با بیان اینکه لبخوانی یک روش حیاتی برای کودک است و با روش لبخوانی در روش آموزش تلفیقی است که فرد می‌تواند در مدارس عادی حضور یابد، اضافه کرد: نمی‌توانیم کودک ناشنوا را به مدرسه عادی ببریم و به همه همکلاسی‌هایش بگوییم زبان اشاره یاد بگیرند ولی فرد ناشنوا باید هر ۲ روش اشاره و لبخوانی را بیاموزد تا منظورش را منتقل کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: روش تلفیقی باعث رشد اجتماعی کودک شده و ذخایر واژگانی وی را غنی می‌کند.


انتهای پیام/

گوشتیران
قالیشویی ادیب
ارسال نظر