دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1395 - 15:47

سایه افزایش تولید نفت ایران بر قیمت نفت

هر چند تلاش‎ها برای توافق میان کشورهای تولید کننده عمده نفت عضو و غیرعضو اوپک برای همکاری به منظور تثبیت سطح تولید و بهبود قیمت های جهانی نفت، ادامه دارد، قیمت نفت طی هفته گذشته در سایه افزایش تولید ایران و عربستان کاهش پیدا کرد.
کد خبر : 118733

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ونزوئلا از اجلاس هفته جاری جنبش عدم تعهد برای ملاقات با مقام‌های کشورهای تولید کننده نفت و جلب حمایت آنها برای دستیابی به توافق جهانی در نشست اواخر ماه سپتامبر الجزایر، به منظور تقویت قیمت‌های نفت، استفاده خواهد کرد.


در واقع ونزوئلا می خواهد از این نشست که رهبران ١٢٠ کشور از جمله اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از حوزه خلیج فارس گرفته تا اکوادور در آن حضور دارند، برای دستیابی به اجماع استفاده کند.


در این اوضاع که تولیدکنندگان به دنبال تثبیت تولید نفت هستند ایران سودای بازگشت به تولید و صادرات نفت پیش از تحریم‌ها را دارد. بر این اساس، صادرات نفت ایران در ماه گذشته (اوت ٢٠١٦) با ١٥ درصد رشد نسبت به ماه پیش از آن (ژوئیه)، به بالاترین سطح در پنج سال اخیر رسید.


یک منبع آگاه از برنامه بارگیری محموله‎های نفتی ایران اعلام کرد: صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران در ماه اوت امسال با ١٥ درصد رشد نسبت به ماه پیش از آن (ژوئیه) به بیش از ٢ میلیون بشکه در روز رسید.


همچنین واردات نفت خام هند از ایران در ماه اوت سال جاری میلادی با ١٠ درصد افزایش نسبت به ماه ژوئیه، به ٥٧٦ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین رقم در حداقل ١٥ سال گذشته است.


در ماه اوت سال ٢٠١٥ که تحریم صنعت نفت ایران همچنان پابرجا بود، واردات نفت هند از جمهوری اسلامی ایران تنها به ١٩٩ هزار بشکه در روز می‎رسید.


نکته دیگری که در بازار نفت وجود دارد این است که عربستان هنوز حضور برجسته‌ای در بازار هند دارد، این کشور یک پنج سهم بازار آن را در اختیار دارد. بااین‌حال ایران نباید در این عرصه نیز دست‌کم گرفته شود.


بر اساس آمار و ارقام موجود، ایران طی سه ماه گذشته با بیرون راندن چندین رقیب اصلی مانند عراق، نیجریه و آنگولا، بخش عمده رشد واردات هند را به خود اختصاص داده است. هند در این بازه زمانی واردات خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته را 160 هزار بشکه در روز افزایش داده و این در حالی است که ایران صادرات خود به هند را به بیش از 285 هزار بشکه در روز افزایش داده است.


در مقایسه، عربستان تنها حدود 15 درصد از حجمی که ایران در مدت مشابه صادر کرده را به خود اختصاص داده است.


مجموع تولید روزانه ١٤ کشور عضو اوپک در ماه گذشته میلادی (اوت) با ٢٣ هزار و ١٠٠ بشکه کاهش در مقایسه با ماه پیش از آن (ژوئیه)، به ٣٣ میلیون و ٢٣٧ هزار بشکه رسید که کمترین میزان از ماه مه به این سو به شمار می رود.


همچنین اوپک در گزارش جدید بازار نفت خود پیش بینی کرد، مازاد عرضه نفت در سال ٢٠١٦ با ٤٨ درصد کاهش نسبت به پارسال، به یک میلیون و ٩٠ هزار بشکه در روز برسد.


بر اساس گزارش سپتامبر (مرداد - شهریور) اوپک، مازاد جهانی عرضه نفت در سال ٢٠١٥ معادل ٢ میلیون و ١١٠ هزار بشکه در روز بوده است.


با این حال، اوپک با توجه به بهره‎برداری از میدان های تازه نفتی در سال ٢٠١٧، پیش بینی کرد که عرضه مازاد نفت کشورهای غیر عضو این نهاد نفتی در سال ٢٠١٧ بیشتر شود.


از سوی دیگر شرکت ملی نفت لیبی (ان او سی) اعلام کرد که فعالیت برای ازسرگیری صادرات نفت از بندرهایی که نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر، وابسته به دولت مستقر در شرق این کشور تصرف کرده اند، به زودی آغاز خواهد کرد.


مصطفی صنع الله، رئیس شرکت ملی نفت لیبی، در بیانیه ای گفت که گروه های فنی ارزیابی کارهای ضروری را برای بازگرداندن وضع این بندرها به حال عادی، با هدف ازسرگیری صادرات در نزدیک‎ترین زمان ممکن، آغاز کرده‎اند.بازگشت نفت لیبی به بازار می تواند عرضه را افزایش داده و بر کاهش قیمت نفت دامن زند.


با وجود این شرایط اگر تولیدکنندگان نفت نتوانند به فهمی مشترک در حاشیه نشست الجزایر برسند،‌ مازاد عرضه امکان افزایش قیمت نفت به بالای 50 دلار را غیر ممکن می کند،‌این در حالی است که اکثر تولیدکنندگان نفت خام برای جبران کسری بودجه خود به نفتی گران تر از 50 دلار نیازمند هستند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته