احیای همکاریهای خودرویی با کشورهای اروپایی
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از ایرنا، صنعت خودروسازی در ایران به تولید «پیکان» در کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال و تحت لیسانس کارخانه تالبوت انگلستان، سواریهای آریا و شاهین در کارخانه پارس خودرو و سواری ژیان در کارخانه سایپا باز میگردد؛ به این سیاهه میتوان تولید سواریهای شورولت (اپل) 2500 و 2800 سی سی، بیوک، کادیلاک و شورولت نوا تحت لیسانس جنرال موتورز آمریکا را نیز اضافه کرد.
نگاهی به برندهایی که در آن سالها در ایران تولید و به عبارتی مونتاژ میشد، نشان میدهد که همکاریهای خودرویی ایران به چند کشور آمریکا، انگلستان و فرانسه خلاصه میشد.
این روند تا سالها ادامه یافت و بعد از یک دوره توقف همکاری در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، دوباره پای برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه و آلمان به صنعت خودروسازی ایران باز شد و به دنبال آن، تولید خودروهایی از جمله بنز، انواع پژو و خودروی سواری زانتیا با برند سیتروئن در ایران رواج پیدا کرد.
در تمام این ایام، به جز شرکتهای ژاپنی مانند نیسان، مزدا، سوزوکی و ایسوزو، اثری از شرکتهای کرهای و چینی نبود؛ چرا که در زمان انعقاد قرارداد ایران با شرکت تالبوت (برای پیکان)، هیوندای نخستین فعالیت خودرویی کره جنوبی را آغاز کرد و چین حدود 25 سال پس از ما وارد صنعت خودروسازی شد.
با این حال، در دوران اعمال تحریمهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران و محدودیتی که با استفاده از اختیارات ویژه ریاست جمهوری آمریکا برای خودروسازی ایجاد شد، برخی خودروسازان اروپایی ایران را ترک و برخی حضور خود را کمرنگ کردند و به این ترتیب، فضا برای خودروسازان چینی باز شد.
در این دوره، مونتاژ و تولید برندهای مختلفی از کشورهای آسیای شرقی از جمله چین در کشور آغاز شد و واردات قطعات چینی روندی تصاعدی به خود گرفت.
اکنون که توافق هستهای به سرانجام رسیده و برجام اجرایی شده است، خودروسازان غربی برای احیای همکاریهای گذشته راهی ایران شدهاند؛ این روند البته انتقادهایی را به همراه داشته و لحاظ کردن ضمانتهایی در قراردادهای همکاریهای دوجانبه برای جلوگیری از تکرار آنچه در دوران تحریم اتفاق افتاد را ضروری کرده است.
با این حال، در کمتر از یک سالی که از اجرای برجام گذشته است، نخستین قرارداد خودرویی میان ایران خودرو و پژو منعقد شد و قرارداد دوم را سایپا و سیتروئن به صورت اولیه بستهاند و به زودی قرارداد نهایی این دو شرکت به امضا خواهد رسید.
ایران خودرو و پژو قرار است امسال نخستین محصول خود را با نام «2008» به بازار ایران عرضه کنند و پس از آن، خودروهای «301» و «208» را وارد بازار کنند؛ سایپا و سیتروئن نیز تفاهم اولیه را برای افزودن خودروهای روز سیتروئن به خطوط تولید سایپا کاشان داشتهاند.
در این بین، شرکتهایی مانند فیات، فولکس واگن و بنز مذاکرات خود را با خودروسازان ایرانی آغاز کردهاند و شرکت رنو فرانسه که در دوران تحریم فعالیت خود را به تولید مشترک خودروهای باکیفیت تندر و تندرپیکاپ محدود کرده بود، در این ایام دو خودروی تولیدی مشترک خود با شرکت پارس خودرو با نامهای «ساندرو هاچ بک» و «ساندرو استپ وی» را رونمایی کرد؛ ساندرو هاچ بک به بازار عرضه شده و عرضه «استپ وی» نیز کمتر از یک ماه دیگر آغاز میشود.
همکاریهای خودرویی ایران و کشورهای غربی را میتوان به سه دوره تقسیم کرد؛ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیتها قبل از دوران تحریم و همکاریهای بعد از اجرای برجام. تفاوتی که در همکاریهای اخیر وجود دارد، عمق ساخت داخل و شرط صادرات است؛ بر اساس سیاستهای دولت، عمق ساخت داخل همکاریهای جدید خودرویی باید در کوتاه مدت به 40 درصد برسد و 30 درصد محصولات نیز به بازارهای بینالمللی و شبکه توزیع طرف خارجی عرضه شود.
انتهای پیام/