دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1395 - 12:31
تخت روانچی اعلام کرد:

حمایت وزارت امور خارجه از برنامه‌های وزارت علوم برای ارتقای سطح علمی کشور و افزایش تعاملات بین‌المللی

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه از اشتیاق سایر کشورها در زمینه همکاری‌های بین‌المللی با ایران خبر داد و تاکید کرد وزارت خارجه از همه فعالیت‌هایی که وزارت علوم بر آنها تاکید دارد، حمایت می‌کند.
کد خبر : 115803

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در نهمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری گفت: «در دوران بعد از توافق هسته‌ای وارد فضای جدیدی هم از بعد ارتباط با کشورها هم از بعد روابط اقتصادی و هم از بعد همکاری‌های علمی، دانشگاهی و مراکز معتبر علمی دنیا در سطح بین‌المللی شدیم. چند سالی که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور اعمال شد فضای ارتباط بین‌المللی سخت شده بود. آنها قصد داشتند از طریق این تحریم‌ها مسیر کشور ما را تغییر دهند که خوشبختانه با درایت مقام معظم رهبری، تدبیر و همت مسئولان و مردم آن استراتژی شکست خورد.»


او افزود: «در نهایت توانستیم حق ملت ایران و هدف دانشمندان ایران برای رسیدن به قله‌های علم و فناوری دست پیدا کنیم. در بحث هسته‌ای نشان دادیم که ایران در مقابل فشار جا نمی‌زند و روی حرف عادلانه خود می‌ایستد. ما نشان دادیم که با صبر و تحمل و بردباری می‌توانیم از حق خود دفاع کنیم.»


تخت‌روانچی افزود: «شورای امنیت و تعدادی از کشورهای قدرتمند بین‌المللی سال‌ها تلاش کردند بگویند که ایران تهدیدی جدی برای صلح است اما در نهایت خود شورای امنیت اعلام کرد که باید با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای همکاری شود.»


او ادامه داد: «دنیا روی توانایی علمی دانشمندان ما حساب زیادی باز کرده است و در عین فشارها و تحریم‌ها از تبادل و گفت‌وگو با سایر کشورها این مساله را متوجه می‌شویم. به عنوان مثال زمانی که خانم موگرینی با 7 کمیسیونر خود به ایران آمد یکی از 4 سندی که تصویب و مورد تایید طرفین قرار گرفت به پیشنهاد خود موگرینی درباره گسترش همکاری‌های علمی و آموزشی بود. حتی در سفر دکتر حسن روحانی به پاریس فرانسوا اولان به روحانی گفت که ما علاقه‌مندیم با شما همکاری‌های آموزشی و فناوری داشته باشیم. در نتیجه باید همه تمرکز و دقت بیشتری داشته باشیم تا از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.»


معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: «در سطح دنیا هیچ کشوری نیست که بتواند با حصار کشیدن دور خود پیشرفت کند. همه کشورها به تعاملات بین‌المللی نیازمندند. با ظرفیت‌هایی که در جامعه علمی کشور وجود دارد این بستر به ویژه پس از برجام فراهم شد. باید علاوه‌بر استفاده از این ظرفیت‌ها بر اولویت‌های مورد نظر در همکاری‌های بین‌المللی، نیازها، دانش و فناوری که باید انتقال پیدا کند و ... تاکید کنیم.»


او افزود: «سیاست وزارت امور خارجه این است که از هر فعالیتی که وزارت علوم تشخیص می‌دهد برای ارتقای سطح علمی کشور و افزایش تعاملات بین‌المللی مناسب است، حمایت کنیم. سیاست وزارت امور خارجه در تایید تصمیمات و برنامه‌های وزارت علوم است.»


تخت‌روانچی ادامه داد: «خوشبختانه با کشورهای مختلف اروپا یادداشت تفاهم همکاری امضا کردیم و یا در حال تدوین آن هستیم. البته باید در تنظیم این تفاهم‌نامه‌ها به سمتی برویم که دردی از کشور دوا کنیم. باید ببینیم در چه حوزه‌هایی می‌توانیم بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.»


او تبادل دانشجو، دوره‌های مشترک به ویژه در سطح دکتری، برگزاری همایش، کنفرانس و ... را از دیگر انواع همکاری‌های بین‌المللی برای ارتقای سطح علمی کشور اعلام کرد و گفت: «اگر چه آموزش در دانشگاه‌های کشور در مقطع دکتری خوب است اما دوره‌های مشترک با کشورهای دیگر می‌تواند تجربه جدیدی برای تامین نیازهای علمی کشور باشد.»


معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ادامه داد: «باید بتوانیم ایران را به عنوان هاب علم و فناوری در منطقه معرفی کنیم. این ظرفیت وجود دارد و تنها باید زمینه‌های برای تحقق این مساله فراهم شود. همین پتانسیل‌های موجود در کشور باعث می‌شود که کشورهایی مثل عربستان از پیشرفت و قدرت گرفتن ایران هراس داشته باشند.»


او به آموزش زبان فارسی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: «کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. در خارج از کشور نیز علاقه زیادی به یادگیری زبان فارسی، ایران‌شناسی و ... وجود دارد. در نتیجه می‌توان در این زمینه بسیار کارآمد عمل کرد. باید در کشورهایی که مراکزی برای آموزش زبان فارسی نداریم این مراکز را ایجاد و مراکز موجود را تقویت کنیم. در آمریکا و کانادا با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد کار اندکی سخت است اما در اروپا که تعاملات بیشتری داریم می‌توانیم در این حوزه فعالیت بهتری داشته باشیم.»


تخت‌روانچی ادامه داد: «وزارت امور خارجه آمادگی دارد در هر حوزه‌ای که وزارت علوم لازم می‌بیند با آنها همکاری کند. البته وزارت علوم باید در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی همواره با وزارت امور خارجه هماهنگی انجام دهد تا این فعالیت‌ها به بهترین نحو انجام شوند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب