دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 10:01

رویارویی علی باباچاهی با نیما در مجموعه شعر جدیدش

باباچاهی در مجموعه تازه‌اش با نام «قشنگی دنیا به همین است» ابداعات تازه‌ای را در سبک و ساختار شعری ارائه می‌کند و افسانه مشهور نیما یوشیج، پدر شعر نو چهره به چهره می‌شود.
کد خبر : 11485

علی‌باباچاهی، شاعر و پژوهشگر ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درخصوص یکی از مجموعه شعرهای جدیدش که قرار است از سوی نشر نگاه منتشر شود گفت: «اولین شعر از مجموعه «قشنگی دنیا به همین است» شعر بلندی‌ است که به لحاظ منطق شعری، به منطق منظومه نزدیک شده است. البته منظومه‌ها معمولا بر یک وزن نوشته می‌شوند اما این شعر که «تا نیما چه قضاوت کند» نام دارد، تلفیقی‌ است از موزونیت مخصوص به من و نثر.»


وی افزود: «این شعر در واقع یک جور مکالمه است با منظومه افسانه نیما، آنچنان‌که در قالب یک شعر نمایشی و روایی، نگاه خاصی دارد به شعر افسانه و کاراکترهای مختلف آن که در بخش‌هایی از آن به وزن افسانه رسیده‌ام و حتی برخی از سطر‌های افسانه نیز در کار من ظهور داشته است.»


باباچاهی در مورد داستان این شعر گفت: «در شعر من شخصیت «عاشق» در شعر افسانه، مرتکب قتل بالقوه افسانه می‌شود؛ یعنی یک قتل ذهنی که به وقوع نمی‌انجامد و به قول شعر «سه قطره خونی از دماغ افسانه جاری نمی‌شود». دیگر آنکه شخصیت عاشق، خودش وکالت خودش را به عهده می‌گیرد.»


وی ضمن بیان این مطلب که قتل بالقوه افسانه به دلیل نشان‌ دادن چهره‌های مختلف او به عاشق در شعر نیما رخ می‌دهد، اظهار داشت: «در بخش دیگری از شعر، راوی خبرنگاری را می‌فرستد تا در مواردی از نیما سوالاتی بپرسد. به عبارت دیگر شعر «قشنگی دنیا به همین است» یک شعر چند صدایی و چندژانری چه به لحاظ نوع نگرش و چه به لحاظ ساختار است.»


این شاعر شناخته شده در مورد کتاب‌هایی که در آستانه چاپ دارد گفت: «مجموعه شعر «قشنگی دنیا به همین است» توسط نشر ویستار و کتاب «دری به اتاق مناقشه» که مصاحبه‌های سی‌وچند سال اخیر زندگی‌ام را در بردارد توسط نشر نگاه در حال آماده‌سازی هستند و مطمئن نیستم به نمایشگاه کتاب امسال برسد یا خیر. اما مجموعه شعر دیگرم با نام «اتاق بر آب راه می‌روم» توسط نشر ویستار مجوز گرفته و به احتمال زیاد به نمایشگاه برسد.»





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته