دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استادیار دانشگاه امام‌صادق(ع) تاکید کرد:

نظام خاص ورشکستگی بانک‌ها باید ایجاد شود

یک استاد دانشگاه با اشاره به ورشکستگی چند موسسه اعتباری در یکی، دو سال اخیر گفت: نظام خاص ورشکستگی بانک‌ها باید در کشور ایجاد شود.
کد خبر : 114529

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدجواد شریف‌زاده، استادیار دانشگاه امام‌صادق(ع) در بیست و هفتمین همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه ورشکستگی بانک‌ها تبعات پیچیده‌ای دارند، افزود: در یکی، دو سال اخیر چند موسسه اعتباری که مجوز بانک مرکزی را نیز نداشتند، دچار ورشکستگی شده و همین امر تبعات بسیاری را متوجه جامعه کرده است.


وی تصریح کرد: در صورتی که یک بانک بین‌المللی دچار ورشکستگی شود، طیف وسیعی از ذی‌نفعان کشورهای مختلف دچار مشکل خواهند شد. از سوی دیگر، ضوابط مختلفی برای ورشکستگی در کشورهای مختلف برای بانک‌های بین‌المللی وجود دارد که این امر نیز مشکل‌ساز است.


وی با تاکید بر اینکه ورشکستگی بانک‌های بزرگ بین‌المللی به علت تعاملات گسترده آنها اثرات مخرب‌تری بر کشورها خواهد داشت، ادامه داد: در بحران مالی سال‌های 2008 و 2009 بانک‌های بزرگی از جمله CT به مرور متوقف شدند که این امر نشان می‌دهد بانک‌های بین‌المللی نیز ممکن است روزی دچار ورشکستگی شوند.


شریف‌زاده اضافه کرد: در زمان توقف یک بانک عموما دو رویکرد وجود دارد که در درجه نخست این بانک‌ها به صورت رسمی منحل و اعلام ورشکستگی می‌کنند. به طور مثال، بانک لمان که چهارمین بانک سرمایه‌گذاری ایالات‌متحده با بیش از 160 سال قدمت محسوب می‌شد و حدود 25 هزار نفر کارمند در سراسر جهان داشت، به علت نبود نقدینگی ناگزیر به اعلام ورشکستگی شد.


به گفته این استاد دانشگاه مشکل اصلی این بانک در زمان ورشکستگی تنها نبود نقدینگی است، چرا که میزان دارایی‌های این بانک می‌توانست بدهی‌های آن را پوشش دهد، اما با اعلام ورشکستگی ارزش سهام سایر شرکت‌ها در بازارهای جهانی به میزان بیش از 10 هزار میلیارد دلار زیان دید.


شریف‌زاده تاکید کرد: روش دوم در برخورد با بانک‌های ورشکسته تزریق پول دولتی است که در این روش دولت با تزریق سرمایه این بانک‌ها را از ورشکستگی نجات می‌دهد، اما از آنجا که این شیوه هزینه‌های بسیاری را بر روی دست دولت‌ها می‌گذارد بنابراین مورد اعتراض طیف وسیعی از مقامات سیاسی خواهد بود.


وی با بیان اینکه روش‌های عادی مورد استفاده برای برخورد با ورشکستگی شرکت‌ها و موسسات برای بانک‌های بزرگ بین‌المللی کارآمد نیست، گفت: پس از بحران سال‌های 2008 و 2009 میلادی نشست‌هایی در اروپا و آمریکا برای ایجاد نظارت بیشتر بر بانک‌ها شکل گرفت و تغییرات خاصی برای توقف بانک‌های بزرگ بین‌المللی در یک نظام خاص ورشکستگی ایجاد شد.


این استاد دانشگاه اظهار کرد: امیدواریم با کمک دولت و مجلس ما نیز بتوانیم این نظام خاص را ایجاد کنیم و در صورت توقف یک نهاد مالی مهم به جای بهره‌مندی از شیوه‌های عادی برخورد با ورشکستگی از روش حل و فصل استفاده شود.


شریف‌زاده تاکید کرد: هدف از این نظام علاوه بر برخورد با موسسه ورشکست شده، ادامه یافتن خدمات مالی کلیدی آن نهاد مانند پرداخت وجوه، جلوگیری از ایجاد اختلال وسیع مالی در نظام مالی کشور و غیره است.


به گفته وی، اکنون 30 بانک در لیست بانک‌های دارای اهمیت سیستمی جهانی قرار دارند که باید ظرف مدت 6 ماه کمیته مدیریت بحران و ظرف مدت 12 ماه کمیته برنامه‌ریزی برای آنها در صورت ورشکستگی تشکیل شود.


شریف‌زاده عنوان کرد: در راستای ایجاد نظام خاص ورشکستگی برای بانک‌ها در کشور، پیشنویسی برای قانونگذاری نوشته شده و اکنون در حال بررسی است.


وی خاطرنشان کرد: اگر بانک‌های خارجی در ایران دچار مشکل شوند، باید طریقه برخورد با آنها مشخص باشد و این امرباید در قانون پیش‌بینی شود. همچنین مقامات مسئول کشور باید آمادگی حضور در کمیته مدیریت بحران را نیز داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته