دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1395 - 11:30

زیباکلام: آیات علم‌الهدی، خاتمی و صدیقی بالاتر از گل به احمدی‌نژاد نمی‎گفتند/ دولت روحانی تا کجا می‌خواهد کوتاه بیاید؟

یک کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه مشکل برگزاری کنسرت‌ها فقهی نیست، گفت: شکل برخورد آقای علم‌الهدی این نگرش را در ذهن افراد به وجود می‌آورد که در حقیقت ظاهرا ایشان تمایل دارد اعتبار دولت را مورد نقادی صریح قرار دهد.
کد خبر : 113172

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، صادق زیباکلام کارشناس مسائل سیاسی، در یادداشتی در شماره امروز امروز، 6 شهریور روزنامه آرمان نوشت: بگو مگوی ائمه جمعه با دولت برسر مسأله کنسرت‌ها توسط آیت‌الله علم‌الهدی در مشهد شروع شد. به نظر می‌رسد این مسأله بیش ازآنکه یک مسأله فقهی و شرعی باشد، یک مسأله سیاسی است. زیرا مسأله‌ای به نام موسیقی و سوالات شرعی پیرامون آن ظرف سی وهشت سال ‌گذشته توسط مراجع تقلید ازجمله رهبر کبیر انقلاب امام خمینی حل و فصل شده و مسأله جدیدی نیست. لذا زمانی که وزارت ارشاد و نهاد‌های مسئول دیگر مجوز کنسرتی را صادر می‌کنند، براین اساس است که از نظر شرعی اشکالی برای برگزاری آن وجود ندارد. بنابراین اینکه آیت‌الله علم الهدی اعلام کرده‌اند که به واسطه وجود مرقد مطهر امام هشتم اجازه برگزاری کنسرت موسیقی را نمی‌دهیم، این سوال را در اذهان مطرح می‌کند مگر این موسیقی‌ها خلاف شرع است که ایشان اجازه برگزاری آن را نمی‌دهند.


لذا اگر مسأله اجرای موسیقی درمشهد مشکلاتی شرعی داشت آنگاه شاید امام جمعه مشهد حتی اعلام می‌کردند که کنسرت‌ها یک شب با حضور بانوان و یک شب با حضور آقایان برگزار شود. اما شکل برخورد آقای علم‌الهدی این نگرش را در ذهن افراد به وجود می‌آورد که در حقیقت ظاهرا ایشان تمایل دارد اعتبار دولت را مورد نقادی صریح قرار دهد. مقصود این است که به مردم ثابت شود که اگر هر امام جمعه‌ای اراده کند می‌تواند این اقدام را انجام دهد. اگر دقت کنیم آن دسته از خطیبانی که با دولت روحانی وارد این مسأله شده‌اند، عمدتا درگذشته طرفداردولت قبل بودند. آیت‌الله کاظم صدیقی درخطبه‌های نمازجمعه مستقیم وغیر مستقیم به دولت نقد می‌کنند. در صورتی که اگر به گذشته بازگردیم درآن دوران نه آیت‌الله کاظم صدیقی، نه آیت‌الله سید احمد خاتمی و نه آیت‌الله علم‌الهدی بالاتر از گل به دولت احمدی‌نژاد نمی‌گفتند و حتی برخی آن دولت را دولت مکتبی معرفی می‌کردند.


بنابراین مسأله برخورد با دولت آقای روحانی از سوی برخی ائمه‌جمعه کاملا مشخص است و هر اندازه به انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده نزدیک می‌شویم، انتقادات به روحانی افزوده خواهد شد. چرا مخالفان سیاست‌های فرهنگی دولت فعلی؛ درزمان دولت قبل درمقابل آن ایستادگی نکردند. سوال این است که چرا در شیراز، اصفهان و مشهد ائمه جمعه به یک‌باره نگران برگزاری کنسرت‌ها شده‌اند. بنابراین به هیج وجه نمی‌توان فقط ادعا کرد که مشکل برگزاری کنسرت‌ها فقهی هست. کوتاه آمدن درمقابل درخواست امام جمعه مشهد موجب شده که اینگونه مخالفت‌ها ادامه یابد؟ سؤال دیگر این است که دولت روحانی تا کجا می‌خواهد کوتاه بیاید؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته