دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1395 - 11:10

نگاهی به عملکرد سه ساله دولت در استان مازندران

افتتاح بیش از سه هزار پروژه با 50 هزار میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات بانکی، ایجاد 62هزار شغل، ساخت 367 کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و روستایی، تحویل 24 هزار واحد مسکونی مهر و ساخت 400 بیمارستان و مرکز درمانی عملکرد سه ساله دولت یازدهم در مازندران است.
کد خبر : 111201

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، طبق گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، افزایش سهم اعتباری 3.8 درصدی این خطه شمال کشور از بودجه عمرانی کل کشور به 4.4 درصد و قرارگیری این استان از رتبه هشتم به رتبه ششم در سهم بری از بودجه کل کشور در بین استان های سی‌ویک گانه از رویکردهای مثبت اعتباری به مازندران در دولت یازدهم است.


براساس این گزارش، این استان در سه ساله اخیر(92تا 95 ) با وجود مشکلات بودجه ای تحمیلی بر دولت یازدهم از قبیل کاهش نفت و نابسامانی اقتصادی، دربودجه عمرانی استان نیز با رشد 16 درصد مواجه شد به طوری که در این مدت سه هزار و 210 میلیارد ریال اعتبار عمرانی استانی به مازندران اختصاص یافت که با این بودجه یک هزار و 480 پروژه عمرانی افتتاح شد.


حوزه راه و شهرسازی


ساخت 367 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و روستایی با اعتبار هفت هزار میلیارد ریال و در دست اجرا بودن 100 پروژه راه‌سازی دراین استان و تکمیل چهار خطه شدن محور هراز از مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه راه و شهرسازی است.


براساس این گزارش در سال جاری 250 کیلومتر راه جدید نیز در استان مازندران با اعتبار ملی و استانی به بهره برداری خواهد رسید.


مسکن مهر


تحویل 24 هزار واحد مسکونی مهر در دولت تدبیر و امید و آماده شدن دو هزار واحد جدید برای واگذاری در هفته دولت امسال از دیگر دستاوردهای این دولت در حوزه مسکن است.


در مازندران از سال 86 حدود 49 هزار واحد مسکونی در دست ساخت قرار گرفت که افزون بر 50 درصد از این واحدها در دولت تدبیر و امید با تامین زیرساخت ها افتتاح شد.


حوزه بنارد و دریانوردی


بندر امیرآباد: جذب بیش از هشت هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر امیرآباد شهرستان بهشهر در شرق مازندران برای تکمیل کارخانه ها، سیلوها ، انبار و مخازن ،گندم و روغن و عملیات تخلیه و بارگیری از مهمترین اقدام در دولت یازدهم برای توسعه بندر امیرآباد است.


اتصال به راه آهن سراسری، در دست اجرا بودن عملیات اتصال راه آهن کشتی رو رو، تامین اعتبار حدود دو هزار و 500 میلیارد ریالی برای زیرساخت های مورد نیاز در بندر امیرآباد شامل دیوار ساحلی؛ ساخت پنج اسکله و سایر تجهیزات از دیگر برنامه‌‌های توسعه بندر امیرآباد به عنوان بندر راهبردی برای واردات و ترانزیت گندم است که در دولت یازدهم انجام شد.


بندر نوشهر: احداث و بهره برداری از 41 هزار متر مربع انبار سرپوشیده ، افزایش 15 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا ، افزایش 24 درصدی حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالا ، جذب سرمایه بخش خصوصی به ارزش 538 میلیارد ریال، رشد 45 درصدی تخلیه و بارگیری و رشد 24 درصدی ترانزیت کالا و 40 درصدی کشتی نسبت به سال 92 از اقدامات دولت یازدهم در این بندر بوده است.


حوزه صنعت، معدن و تجارت


افتتاح 554 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 17 هزار میلیارد ریالی و اشتغال هشت هزار نفری و کسب رتبه پنجم کشور در جذب سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن از مهمترین کارکرد دولت یازدهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت بود.


احیای خزر خز تنکابن پس از 17 سال، شروع فعالیت دوباره نساجی شماره یک قائمشهر و تصویب طرح نوسازی این واحد، صدور بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلارکالای غیر نفتی از این استان ، آزاد سازی عملیات پهنه اکتشافی در پنج هزار و 300کیلومتر مربع با مشارکت شرکت سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریالی در زغال سنگ البرزودریافت موافقت نامه شورای اقتصادی برای فایناس 10 هزار میلیارد ریالی کک سازی از کارنامه مثبت دولت تدبیر و امید در حوزه صنایع، معادن و تجارت مازندران است.


تخصیص اعتبار چهار هزار و 700 میلیارد ریالی رونق تولید


براساس طرح خروج از رکود و رونق تولید نیز دولت یازدهم چهاز هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات دراین حوزه مصوب کرد که بیش از دو هزار واحد تولیدی و صنعتی نیز برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کردند و تاکنون 11 واحد تولیدی نیز این تسهیلات را دریافت کردند.


خدمات دولت یازدهم در حوزه تحول نظام سلامت


ساخت 400 بیمارستان و مرکز درمانی درسطح شهرها و روستاهای این استان با اعتباردو هزار و 360 میلیارد ریال اعتبار از خدمات مهم نظام سلامت دولت تدبیر و امید در این خطه شمال کشور است.


براساس این گزارش افزوده شدن 300 تخت بیمارستانی ، ساخت 150 خانه بهداشت و خروج خانه های بهداشت از استیجاری از دیگر کارکردهای مهم دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساختی نظام تحول سلامت در این استان بود.


ساخت 18 کلنیک دندانپزشکی، 15 بلوک زایمانی، توسعه اورژانس در 12 بیمارستان و ایجاد 14 کلنیک ویژه پزشکی از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید درمازندران است.


انعقاد قرارداد برای ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی در این استان با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریالی شرکت کره‌ای از دیگر تحولات حوزه نظام سلامت در مازندران است.


حوزه کشاورزی


تخصیص تسهیلات 10 هزار و 300 میلیارد ریالی برای اجرای طرح های اصلاح باغات، نوسازی ماشین آلات کشاورزی و بهره برداران بخش کشاورزی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید برای توسعه باغات در این خطه شمال کشور بود.


دولت یازدهم برای به حرکت در آوردن طرح های توسعه در باغات و کارهای اصلاحی چهار هزار و570 هکتار باغات حدود پنج هزار میلیارد ریال ، خرید دو هزار و 312 دستگاه ماشین آلات کشاورزی به میزان یک هزار و 150 میلیارد ریال و برای بهره برداران این حوزه نیز چهارهزار میلیارد ریالی و احداث 30 گلخانه نیز 350 میلیارد ریال تسهیلات از محل طرح توسعه کشاورزی به بهره‌برداران این حوزه پرداخت کرد.


تخصیص اعتبار دولتی 300 میلیارد ریالی برای طرح های کشاورزی


اجرای دوهزار و 400 هکتار طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان ، احداث باغ در دوهزار هکتار اراضی شیب‌دار؛ تجهیز سامانه آبیاری تحت فشاردر دو هزار 300 هکتاری ، احداث 234 کیلومتر کانال بتنی
اجرای 167 کیلومتر شن ریزی جاده های بین مزارع افزون بر 300 میلیارد ریال اعتبار دولتی از دیگر کمک های دولت برای رونق بخش کشاورزی در این استان است.


در حوزه شیلات


رشد 22 درصدی پرورش ماهیان گرمابی ، 26 درصدی ماهیان سردآبی و 350 درصدی ماهیان خاویاری ، 96 درصدی تولید پودر ماهی و 47 درصدی صادرات انواع آبزیان ، احداث بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری خاورمیانه ، کسب رتبه اول در تولید ماهیان پرورشی ، ماهیان خاویاریو ماهیان گرمابی در کشور و توسعه پرورش ماهیان در قفس وپرداخت 105 میلیارد ریال تسهیلات به صیادان از دیگر کارکردهای دولت یازدهم در حوزه شیلات است.


طرح های گازرسانی به 364روستا


با روی کارآمدن دولت تدبیر وامید 364 روستای استان از نعمت گاز شهری بهره‌مند شدند و طبق مصوبه سفر کاروان دولت یازدهم تا پایان سال آینده تمام 800 روستای بدون گاز نیز از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.


همچنین در این دولت دو شهر بدون گاز نیز از نعمت گاز شهری برخوردار شدند و در مجموع یک میلیون و 183 هزار و 463 مشترک نیز به مشترکان گاز اضافه شد.


مازندران سه هزار روستا دارد که اکنون افزون بر 2100 روستا گازدار هستند.


در حوزه آب


تصویب 17 هزار میلیارد ریال فاینانس برای حوزه آبی،بهره برداری از فاز اول طرح آبرسانی به شهر ساری از سد شهید رجایی به ظرفیت 300 لیتر در ثانیه ، بهره برداری از فاز اول آبرسانی به رامسر ، تهیه طرح جامع آب شرب و اخذ مجوزها سه مجتمع مهم آبرسانی برای شهرهای نوشهر- چالوس ، نکا ، بهشهر و گلوگاه و آبرسانی سوادکوه از برنامه های دولت در حوزه آبی مازندران است.


برنامه‌ریزی برای آبگیری اولیه سد در سالجاری و ایجاد بستر برای سرمایه گذاری خصوصی در دو طرح آبرسانی و برنامه ریزی برای آبرسانی به بیش از 10 شهر استان از دیگر کارکردهای دولت یازدهم در این استان است.


در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری


معرفی 116 طرح استانی و ملی با مبلغ سرمایه گذاری 6100 میلیارد ریال ، تسهیلات پیشنهادی به بانکهای عامل به مبلغ چهار هزار و 500میلیارد ریال با پیش بینی اشتغال دو هزار و 750نفر ، اختصاص 350 میلیارد ریال تسهیلات برای 33 طرح گردشگری با ایجاد اشتغال برای 350 نفر از کارکرد دولت یازدهم در حوزه گردشگری مازندران است.


دردست احداث بودن 154 طرح گردشگری


دست احداث بودن تعداد 154 طرح با سرمایه گذاری 40 هزار میلیارد ریال که با بهره برداری از این طرح ها حداقل برای 21 هزار نفر بیکار در این حوزه ایجاد اشتغال می شود از دیگر برنامه های اجرایی دولت در حوزه گردشگری مازندران است.


سرمایه گذاری 3 هزار میلیارد ریالی در حوزه صنعت برق


ایجاد زمینه سرمایه گذاری برای ساخت هفت نیروگاه خصوصی با میانگین اعتباری 2100 میلیارد ریالی و در دست اجرا بودن سه نیروگاه دیگر، احداث نیروگاه برق 25 مگاواتی برای بندرامیرآباد و تعدادی از شهرک های صنعتی، ایجاد ایستگاه 400 کیلو ولت با اعتبار 863 میلیارد ریالی از طرح های مهم تولید برق مازندران در دولت یازدهم است.


درحوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات


تشکیل شورای راهبردی کسب و کار و تولید محتوا در حوزه ICT ، افزایش 25 درصدی ضریب نفوذ اینترنت ، افزایش ضریب نفوذ 13 درصدی تلفن همراه ، افزایش پنج درصدی پوشش جاده های اصلی، 43 درصدی جاده های فرعی و 21 درصدی جاده های ریلی ، راه اندازی سرورهای هانی پات در 20 دستگاه اجرایی جهت ارتقا سطح امنیتی زیرساختی دستگاه ها از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه ارتباطات و فناوری است.


توسعه پوشش GPRS ، 3G ، 4G در مناطقی از استان ، افزایش 6.5 درصدی ضریب نفوذ تلفن ثابت ، رشد 115 درصدی استفاده از پورت های دیتا ، افزایش 64 درصدی تعداد واحدهای پستی ارائه‌کننده خدمات الکترونیکی ، رشد 50 درصدی خدمات نوین پستی ، توسعه پهنای باند استان تا 131 گیگا بیت بر ثانیه، افزایش 56 درصدی پهنای باند ترانزیت استان، افزایش 17 درصدی ظرفیت شبکه انتقال استان ، رشد 87 درصدی پهنای باند زیربار استان ،افزایش 13 درصدی روستاهای بهره‌مند از اینترنت همراه از دیگر کارکردهای دولت یازدهم در سرزمین علویان است.


حوزه ورزشی


ارتقای سرانه ورزشی مازندران به رتبه چهارم کشور ، افتتاح 45 پروژه ورزشی ،کسب 286 مدال و نشان بین المللی توسط ورزشکاران استان ، میزبانی مسابقات لیگ جهانی کشتی ،اعزام 13 ورزشکار مازنی به المپیک ریو 2017 از دیگر موفقیت های دولت تدبیر و امید در حوزه ورزش مازندران است.


حوزه آموزش و پرورش


افزایش سه درصدی نرخ باسوادی استان از 95 درصد به بیش از 98 درصد و کسب رتبه اول باسوادی کشور ، افزایش 100 درصدی انجمن های علمی و آموزشی ، افزایش 10 درصدی رتبه های کشوری مسابقات فرهنگی ، هنری و ادبی ، افزایش نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی به 98 / 99 درصد از کارکرد این دولت در حوزه آموزش و پرورش است.


حوزه اشتغال


براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری مازندران در سال 94 به 1. 12 رسیده است که نسبت به سال 93 که 7 / 12 بوده کاهش داشته و استان مازندران جزء 10 استانی بوده که در سال 94 شاهد کاهش نرخ بیکاری بوده است .


همچنین استان مازندران با نرخ مشارکت اقتصادی 41 درصدی درکشور رتبه پنجم را کسب نموده است .
نرخ تورم نیز درمازندران همواره از نرخ کشوری پائین تر بوده و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران درحالی که نرخ تورم کشور در سال


94 به مقدار 11.3 بوده است با این وجود نرخ تورم مازندران 10.9 اعلام شده است.


مازندران سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که در سه هزار روستا و 22 شهرستان سکونت دارند.


انتهای پیام/

برچسب ها: دولت مازندران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته