دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1395 - 11:04
در مراسم رونمایی از کتاب اصول و مبانی روابط بین‌الملل؛

حدادعادل: تحول علوم انسانی نیازمند تالیف چند هزار کتاب درسی دانشگاهی است

مراسم رونمایی ازاولین جلد کتاب «اصول و مبانی روابط بین‌الملل» اثر دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، دیروز با حضور دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، حجت‌الاسلام احمد احمدی، رئیس سازمان سمت، دکتر محمدباقر خرمشاد، رئیس کارگروه علوم سیاسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و نویسنده کتاب، در سازمان سمت برگزار شد.
کد خبر : 110604

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلام‌علی حدادعادل در ابتدای این مراسم، مقطع فعلی انقلاب اسلامی را مقطع بلوغ شخصیتی توصیف کرد و گفت: «اکنون لوازم اولیه انقلاب مانند تدوین اصول حکومت، ایجاد نهادهای حکومتی، اداره جنگ و اداره کشور در دوران جنگ، جبران و ترمیم خسارت‌های ناشی از جنگ، مستقر شدن یک ساز و کار سیاسی برای انتقال قدرت زیر عنوان مردم‌سالاری دینی، که همگی دستاوردهای بزرگی انقلاب اسلامی است، نوبت به آشکار شدن آثار و ثمره‌های عمیق‌تر آن است.»


رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: «تحول علوم انسانی در دهه نخست انقلاب میسر نبود و باید نیروها آماده و استادانی تربیت می‌شدند و مسائل شناخته می‌شد تا بتوان ورودی جدی به این موضوع داشت و امروز شاهد هستیم که تا چه حد فرصت فراهم شده که عمقی‌تر بیندیشیم.»


حدادعادل تحول علوم انسانی را یکی از کارهای ضروری در انقلاب اسلامی دانست و گفت: «برای من مثل روز روشن است که ما نمی‌توانیم قصد رسیدن به تمدن اسلامی کنیم بدون اینکه فرهنگی مستقل داشته باشیم که نرم‌افزار تمدن اسلامی است و دستیابی به فرهنگ اسلامی نیز بدون داشتن علوم انسانی اسلامی ممکن نیست. این مطلب بدیهی منطقی است که شما نمی‌توانید علوم انسانی را به نحو تجربی محض از تمدن دیگری که چند صد سال است از آسمان و وحی اعراض کرده، اقتباس و به دانشگاه ها وارد کنید و کشور را به دست مدیرانی که در این دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند بسپارید و بعد به این خیال باشید که می‌خواهید به تمدن اسلامی برسید.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به گام‌هایی که پیش از این نیز در مسیر تحول علوم انسانی برداشته شده است اشاره کرد و گفت: «مقام معظم رهبری در سال 88 خواهان تقویت و اهتمام بیشتری در این موضوع شدند و متعاقب آن بود که آئین‌نامه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و این شورا کار خود را آغاز کرد.»


او به چهار خوشه اقدامات تعیین‌شده برای شورای تحول به عنوان محتوا و مفاهیم، استادان، دانشجویان و پایان‌نامه‌ها و مجلات اشاره کرد و گفت: «فعالیت‌های ما در سال‌های گذشته بیشتر متوجه بخش اول، یعنی برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، تدوین سرفصل‌ها و حرکت به سوی تدوین کتاب بوده است و ماحصل آن تصویب نزدیک به 50 برنامه آموزشی و درسی جدید بوده است.»


رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: «15 کارگروه مربوط به رشته‌های دانشگاهی، در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا در شورای تحول هستند که برنامه‌ریزی می‌کنند، اگر ما برای هر کارگروه، با توجه به گرایش‌های آنها، در هر مقطع به طور متوسط پنج بخش یا برنامه در نظر بگیریم، می‌توان گفت که به طور تقریبی 250 برنامه و بسته آموزشی باید تدوین شود.»


حداد عادل به حجم کتاب‌های موردنیاز برای این تعداد از برنامه‌های درسی اشاره کرد و گفت: «اگر فرض کنیم هر برنامه اقتضای 10 کتاب درسی جدید را داشته باشد، به شکل حداقلی نیازمند نگارش 2500 کتاب جدید هستیم و بر این اساس سخن‌ گزافی نیست که بگوییم تحول علوم انسانی مقتضی تدوین چند هزار کتاب درسی دانشگاهی در رشته‌های مختلف است.»


او گفت: «برخی نمی‌دانند تحول علوم انسانی به چه معناست. کسانی مرتباً به ما می‌گویند پس از گذشت چند سال از تشکیل شورای تحول شما چه کاری انجام داده‌اید، و در حالی که گاه بر سر موضوع یک درس چندین جلسه بحث صورت می‌گیرد، نمی‌توان یک کار علمی اساسی دوران‌ساز را همچون تدوین و چاپ روزنامه در نظر آورد که صبح چاپ و منتشر می‌شود و فردای آن به فراموشی سپرده شده است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب