دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1395 - 15:52

پوتین از تهدید سوخوها فرصت ساخت/ چشمان نگران اروپا به ترمیم مناسبات مسکو- آنکارا

روزنامه‌های غربی که همچنان در بهت دیدار میان روسای‌جمهوری ترکیه و روسیه به‌سر می‌برند، پس از مدت‌ها سکوت در گزارش‌های مختلفی نوشتند که این دیدار برخلاف آن تصویری بود که سیاستمداران اروپایی برای ساکنان قاره سبز ترسیم کرده بودند.
کد خبر : 110304

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه ترود چاپ روسیه در گزارشی به جمع‌بندی گزارش‌ رسانه‌‌های غربی درباره دیدار اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکش پرداخت و نوشت:‌ «اروپای نگران؛ این دو کلمه توصیفی است از واکنش رسانه‌های خبری غربی به دیدار اردوغان با پوتین در شهر سن‌پترزبورگ روسیه. همه رسانه‌های غربی معتقدند که این دیدار مهیج و شگفت‌انگیز بود، زیرا به تصویر‌سازی سیاستمداران اروپایی (از اوضاع منطقه و این دو کشور) برای مردم کشورهایشان پایان داد.»


این روزنامه روسی می‌نویسد: «پیش از این دیدار همه چیز قابل درک بود؛ یک امپراتوری شر (روسیه) وجود داشت که کودکان و بزرگ‌سالان را می‌ترساند و باید اروپایی‌ها آن را تحریم می‌کردند. کشور دیگر عضو ناتو و دارای سیاستی ادغام شده در اقتصاد غرب بود که همواره امیدوار بود به اتحادیه اروپا بپیوندد. »


به‌نوشته این روزنامه روسی، دشمنی میان دو ترکیه و روسیه زمانی که اردوغان و پوتین با یکدیگر دست دادند، پایان یافت و باید دید غرب چه انتظاری از این ائتلاف دارد؟ و باید پرسید آیا همچنان سیاستمداران (اروپایی) علیه این دوستی اقدام می‌کنند؟


پیش از این دیدار همه چیز قابل درک بود؛ یک امپراتوری شر (روسیه) وجود داشت که کودکان و بزرگ‌سالان را می‌ترساند و باید اروپایی‌ها آن را تحریم می‌کردند. کشور دیگر عضو ناتو و دارای سیاستی ادغام شده در اقتصاد غرب بود که همواره امیدوار بود به اتحادیه اروپا بپیوندد

ترود با استناد به اخبار منتشره در روزنامه‌های غربی اینگونه می‌نویسد: «روزنامه نویه سور زایتونگ چاپ سوئیس نوشت که دلیل چنین انعطافی، کودتای شکست‌خورده در ترکیه است. اما روزنامه بیلد چاپ آلمان نوشت که اردوغان در خلال گفت‌وگویش با پوتین هفت بار از عبارت دوست عزیز من استفاده و دو بار از رئیس‌جمهوری روسیه بابت تماس تلفنی و حمایت از حکومت قانونی ترکیه تشکر کرد، این در حالی است که هیچ‌یک از روسای اروپایی چنین اقدامی (تماس با ترکیه) انجام ندادند. بنابراین، این عجیب نیست که اردوغان نخستین سفر خارجی خود پس از وقوع کودتا در این کشور را به روسیه انجام دهد و نه به یکی از پایتخت‌های اروپایی.»


این در حالی است که روزنامه دی‌ولت چاپ آلمان نوشت:‌ «پوتین و اردوغان معتقدند که غرب فریب‌کار است. اردوغان پس از سفرش به روسیه گفت که کشورش حدود نیم قرن است در انتظار پیوستن به اتحادیه اروپاست ولی این اتفاق رخ نمی‌دهد و به جای آن، آنکارا از بروکسل می‌شنود که ترکیه را به نقض حقوق بشر و خصومت با سیاستمداران (اروپایی) متهم می‌کنند و این اتحادیه حتی بعد از کودتای شکست‌خورده در ترکیه از عادت خود برنگشته است.»


مجله اشپیگل با بازتاب خبر نزدیکی روسیه و ترکیه به یکدیگر با بن‌مایه اقتصادی تاکید می‌کند مسکو به‌دلیل تحریم‌های غرب و تعلیق سرمایه‌گذاری‌ در این کشور خسارت زیادی از اتحادیه اروپا خورده است و در مقابل، ترکیه به سود خود می‌بیند که برای بازگشت گردشگران روس به مناطق گردشگری‌اش و ازسرگیری صادرات سبزیجات و ماهی به بازار روسیه روابط را ازسربگیرد.»


روزنامه ترود در پایان گزارش خود می‌نویسد: «مجموع این گزارش‌ها و دیگر اخبار و تحلیل‌های منتشرشده در رسانه‌های غربی بیانگر این است که رهبران غرب نگران یک چیز هستند و ازسرگیری پیوند تاریخی میان ترکیه و روسیه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته