دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1394 - 09:30

اظهار نظر اوباما درباره نامه‌های رهبر معظم انقلاب/ مشکل کشورهای عربی نارضایتی داخلی است، نه ایران

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با نشریه نیویورک تایمز، ضمن حمایت مجدد از تفاهم هسته‌ای لوزان، آن را «فرصتی تکرار نشدنی که تنها یک‌بار اتفاق می‌افتد» جهت ممانعت از آنچه که دستیابی ایران به سلاح اتمی و ایجاد ثبات در خاورمیانه خواند، قلمداد کرد.
کد خبر : 11023

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، باراک اوباما در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز که روز شنبه انجام و امروز (دوشنبه) منتشر شد، به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص تفاهم‌نامه سوئیس پرداخت.


در این مصاحبه که با حضور خبرنگار و تحلیل‌گر معروف نیویورک تایمز«توماس فریدمن» صورت گرفت، باراک اوباما گفت هرچند واشنگتن فعلا در قبال ایران رویه تعامل را در پیش گرفته، اما در عین حال تمامی گزینه‌ها را همچنان روی میز نگه داشته است.


او همچنین با اشاره به روابط آمریکا و کوبا افزود که واشنگتن در قبال کوبا سیاست خود را تغییر داده تا بلکه به نتایجی جدید برسد، اما اگر به آنچه می‌خواهد نرسد، می‌تواند سیاست خود را اصلاح کند. اوباما سپس مدعی شد «همین امر در مورد ایران هم صادق است. کشوری (در مقایسه با کوبا) بزرگتر و کشوری خطرناک که درگیر فعالیت‌هایی بوده که به مرگ شهروندان ایالات متحده منجر شده است. اما اصل قضیه این است: بودجه دفاعی ایران 30 میلیارد دلار است و بودجه دفاعی ما نزدیک به 600 میلیارد. ایران می‌داند که نمی‌تواند با ما مبارزه کند.» اوباما سپس خطاب به «فریدمن» گفت:« از من در مورد دکترین اوباما سوال کردی. دکترین (من) این است: ما تعامل می‌کنیم، اما همه ظرفیت‌هایمان را هم حفظ می‌کنیم.»









اوباما در این مصاحبه به نامه‌های‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اشاره کرده و گفته «فهمیدن نوشته‌های او سخت است» او افزوده است نوشته‌ها نشان می‌دهند رهبر ایران به مذاکره‌کنندگان خود اجازه داده است، امتیازاتی بدهند تا مذاکرات پیش برود.



وی با اشاره به انتقادات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از توافق هسته‌ای، که می‌گوید اسرائیل در برابر ضربات احتمالی آسیب‌پذیر است و امکان ریسک ندارد، گفت این استدلال نتانیاهو را درک می‌کند، اما افزود: «آنچه که به آن‌ها می‌گویم این است که من نه فقط کاملا به کسب اطمینان از اینکه آن‌ها از لحاظ کیفیت نظامی دست بالا را دارند و می‌توانند حملات آینده را بازدارند، متعهد هستم، بلکه کاری که قصد دارم انجام دهم این است که به آن‌ها طوری تعهد می‌دهم که برای همه کسانی که در آن منطقه هستند، از جمله ایران، روشن شود که اگر اسرائیل از سوی هر کشوری مورد حمله قرار گیرد، ما کنار آن‌ها (اسرائیلی‌‌ها) می‌ایستیم. و فکر می‌کنم این باید... برای اینکه ما از فرصتی که فقط یک بار به دست می‌آید استفاده کنیم، تا ببینیم آیا می‌شود حداقل مسئله هسته‌ای را از روی میز کنار بگذاریم، کافی باشد.»


وی اینگونه ادامه داد: «با در نظر داشتن اینکه ما همه گزینه‌هایمان را حفظ می‌کنیم و سهل‌انگار نیستیم، باید بگوئیم که «بگذار امتحانش کنیم»، چراکه اگر ما بتوانیم این مسائل را به صورت دیپلماتیک حل کنیم، امن‌تر خواهیم بود، ایمن‌تر خواهیم بود، برای دفاع از متحدمان در جایگاه بهتری قرار داریم و دنیا را چه دیدید؟ شاید ایران عوض شد. اگر هم نشد، ظرفیت بازدارنده ما، برتری نظامی ما پابرجا خواهد بود... ما توانمان برای دفاع از خود یا متحدانمان را از دست نمی‌دهیم. در چنین شرایطی، چرا نباید آن را بسنجیم.


رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: «آنچه که می‌خواهم به اسرائیلی‌ها بگویم، این است که هیچ فرمول و هیچ گزینه‌ای وجود ندارد که از ابتکار دیپلماتیک و چارچوبی که ما پیش گذاشته‌ایم، برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای، موثرتر باشد.»


وی در ادامه در مورد اختلاف نظر میان آمریکا و اسرائیل و اینکه حمایت از تل‌آویو به موضوعی حزبی در واشنگتن بدل شده، از این مسئله ابراز نگرانی کرده و با اشاره به روابط نزدیک دو طرف گفت طرفین باید در عین حال بتوانند به انتقاد از یکدیگر بپردازند، بدون آنکه ضداسرائیلی یا ضددموکرات خوانده شوند. اوباما افزود: «به نظرم درست این است که بفهمیم با همه اشتراکاتی که وجود دارد، برخی اختلاف‌های راهبردی نیز وجود خواهد داشت.»


رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه در پاسخ به سوالات «فریدمن» در مورد حمایت واشنگتن از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی در برابر ایران، گفت این کشورها با وجود تهدیدات خارجی، با تهدیدات داخلی نیز مواجه هستند. وی تهدیدات داخلی در کشورهای عربی متحد آمریکا را اینطور برشمرد: «جمعیتی که در برخی موارد به حاشیه رانده شده، جوانانی که با بیکاری مواجه هستند، ایدئولوژی مخرب و پوچ‌گرایانه و گاهی این تصور که هیچ مجرای سیاسی‌ای برای ابراز نارضایتی وجود ندارد.» اوباما افزود: «بنابراین بخشی از وظیفه ما این است که با این کشورها کار کنیم و بگوئیم که چطور می‌توانیم توانمندی‌های دفاعی شما را علیه تهدیدات خارجی تقویت کنیم، و اینکه در عین حال چطور می‌توانیم نظام سیاسی در این کشورها را تقویت کنیم، به نحوی که جوان سنی احساس کند که آن‌ها (غیر از داعش) گزینه دیگری هم برای انتخاب دارند... فکر می‌کنم بزرگترین تهدیدی که آن‌ها با آن مواجه هستند، از جانب تجاوز ایران نیست، بلکه ناشی از نارضایتی داخلی در کشورهایشان است... گفتن این حرف‌ها دشوار است، اما چیزی است که باید مطرح شود.»


روزنامه نیویورک‌تایمز همچنین نوشت که اوباما در این مصاحبه به نامه‌های‌ رهبر ایران نیز اشاره کرده و گفته که وی به خوبی نمی‌تواند نیات آیت‌الله خامنه‌ای، را درک کند؛ به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا این نامه‌ها دربرگیرنده «یادآوری‌های بسیاری از ملاحظات او در مورد نارضایتی‌های گذشته است».


اما اوباما افزوده است نوشته‌ها نشان می‌دهند رهبر ایران به مذاکره‌کنندگان خود اجازه داده است، امتیازاتی بدهند تا مذاکرات پیش برود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب