دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1395 - 21:13
معاون بهداشتی معاونت بهداشت:

فرار مغزها بزرگترین آسیب اجتماعی در جامعه است

معاون بهداشتی معاونت بهداشت با اشاره به فرار مغز ها به عنوان بزرگترین آسیب اجتماعی در جامعه گفت: متاسفانه اقداماتی که تاکنون برای رفع آسیب های اجتماعی انجام داده ایم راهگشا نبود است و باید شیوه جدیدی جستجو کنیم.
کد خبر : 110153

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از وزارت ورزش و جوانان،‌ علی اکبر سیاری در حاشیه شصت و چهارمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان در خصوص مساله آسیب‌های اجتماعی در جامعه گفت: آسیب اجتماعی معلول نابرابری اجتماعی است و برای حل نابرابری‌های اجتماعی راه‌هایی که تاکنون رفته‌ایم امکان حل این موضوع را نداشته و باید راه جدیدی برای کاهش نابرابری‌های اجتماعی جستجو کنیم.


وی افزود: در این خصوص باید به دنبال سه هدف اصلی باشیم اول اینکه زندگی مردم راحت‌تر شود دوم نابرابری‌ها در حوزه قدرت، ثروت و بهره مندی از خدمات کاهش داده شود و مورد آخر اینکه باید دو هدف اول رصد شود تا ببینیم آیا بهبودی حاصل شده است یا خیر.


سیاری با تاکید بر اینکه برای تعیین بهبود یا عدم بهبود وضعیت نیاز به امار و اطلاعات کمی است، گفت: اگر بخواهیم صرفا با معلول یا همان آسیب دیدگان مانند برخورد با معتادان، زنان خیابانی، کودکان کار و خیابانی، رفتارهای جنسی پرخطر، طلاق و... برخورد کنیم بدون حل ریشه‌ای مساله به نتیجه نخواهیم رسید و مشکل روز به روز بیشتر خواهد شد و همیشه ما باید امکانات جدیدی برای حل مشکلات آماده کنیم در حالی که مشکل سرجایش باقی است.


معاون بهداشتی وزارت بهداشت اظهار کرد: به طور کلی سه رویکرد در دنیا برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی وجود داشته است اول نادیده گرفتن مساله و اینکه بگوییم اصلا آسیبی وجود ندارد. دوم برخورد سلبی با مساله و اینکه در مقابله مسائل و آسیب‌ها به صورت تهدید و سرکوب عمل کنیم و سوم توانمندسازی مردم .


وی سومین راه کار را به عنوان راهکار عملی معرفی کرد و افزود: رفع آسیب‌های اجتماعی از طریق توانمندسازی مردم و مشارکت دادن آنها همچنین فراهم کردن شرایط حمایت اجتماعی برای حل مسائل و معضلات در سطح پایین و در سطح بالا از طریق حمایت‌های سیاسی ممکن است.


سیاری تاکید کرد: خوشبختانه در سطوح بالای جامعه اولین قدم یعنی پذیرش وجود معضل و آسیب ایجاد شده است و مقام معظم رهبری سرای سه قوه را مامور انجام این کار کرده‌اند و وزارت کشور به عنوان دبیرخانه و شورای اجتماعی کشور به عنوان متولی این امر انتخاب شده است.


معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه باید همه با هم دست به دست هم در جهت رفع آسیب‌ها قدم برداریم، گفت: باید آمارهای دقیقی در همه زمینه‌های اسیب‌های اجتماعی جمع آوری شود و بعد از هر اقدام نیز مجددا آمار تهیه کنیم تا به صورت دقیق مشخص شود آیا شیوه انتخابی توانسته است در جهت بهبود شرایط کمکی باشد یا نه و بدون آمار نمی توان اظهار نظر کرد.


وی بزرگترین آسیب اجتماعی جامعه را فرار مغزها دانست و اظهار کرد: باید بدانیم از راهی که تاکنون رفته‌ایم این نابرابری‌ها کاهش نیافته است و کاهش هم نخواهد یافت مگر اینکه روش دیگری انتخاب کنیم و برای این کار باید از ظرفیت افراد کارآفرین، خلاق و با تفکر بالا استفاده کنیم.


سیاری در ادامه به شرح برخی از اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای رفع آسیب‌های موجود پرداخت و عنوان کرد: حاشیه نشینی به عنوان یک آسیب اجتماعی موجود که از آن به جمعیت پنهان شهر یاد می‌شود از اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت بوده است و در سال 92 مطالعه در این خصوص انجام گرفت و اکنون با مشارکت بخش خصوصی برای 10 میلیون و 200 هزار نفراز این افراد دسترسی به امکانات بهداشتی و سلامت محیا شده است و از این تعداد در استان خراسان رضوی با بیشترین سهم 1میلیون و 200 هزار نفر، اهواز 1 میلیون و 249 نفر، البرز 1 میلیون و 482 نفر، زاهدان 422 هزار نفر، تبریز 5 هزار و 306 نفز، اصفهان 419 هزار نفر، تهران 860 هزار نفر، قم 300 هزار نفر، کردستان 326 هزار نفر و ارومیه 429 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده‌ایم.


وی افزود: مجموعا در 700 سکونتگاه غیر رسمی برای هر 3هزار نفر یک کارشناس سلامت، برای هر 30 -50 هزار نفر یک کارشناس روان و برای هر 30-50 هزار نفر یک کارشناس تغذیه پیش بینی شده است که تمام خدمات و مشاورهای سلامت، روان و تغذیه به صورت رایگان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته