دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1395 - 09:16
در گفت‌وگو با آنا

کشاورز: دادستانی علیه هتاکان رئیس جمهوری اقامه دعوا کند/ برخی آزادی بیان را با هتاکی اشتباه گرفته‌اند

رئیس اسکودا با تأکید بر اینکه رئیس جمهوری را ضد ولایت خطاب کردن افترا به حساب می‎آید، گفت: ضد ولایت فقیه به معنای خائن است و این کلمه در دایره افترا جرم انگاری شده است. بنابراین نهاد ریاست جمهوری و دادستانی هرچه سریع تر باید اقامه دعوا کنند.
کد خبر : 109382

بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره سخنان و اتهامات بی‌اساس برخی مخالفان علیه رئیس‌جمهوری اظهار کرد: اولاً توهین، افترا و نشر اکاذیب نسبت به افراد جرم تلقی می‌شود ثانیاً اگر چنین اتهامات و سخنان بی‌پایه و اساسی به مسئولان و مقامات کشور مانند رئیس‌جمهوری نسبت داده شوند نیز قابل گذشت نخواهد بود چراکه این افراد دارای سِمت و مقام هستند.


این حقوقدان در این باره اضافه کرد: تشکیلات حاضر در نهاد ریاست جمهوری نسبت به افرادی که به آقای روحانی توهین‌ و هتاکی‌ کرده‌اند باید هر چه سریع‌تر طرح دعوا و شکایت کنند و حتی اگر نهاد ریاست جمهوری اقدام به اقامه دعوا نکند «دادستان یا همان مدعی‌العموم» باید از افراد، گروه‌ها یا نشریاتی که به رئیس‌جمهوری هتاکی کرده‌اند، شکایت کند.


کشاورز درباره لقب‌هایی از جمله «ضد ولایت فقیه» و «عمرو عاص» که از سوی مخالفان به رئیس‌جمهوری نسبت داده شده است، تصریح کرد: کلمه ضد ولایت فقیه یعنی خائن و این در دایره «افترا» قرار دارد، اما واژه عمرو عاص «توهین» به شمار می‎رود. همان‌طور که پیش‌تر گفتم اگر نهاد ریاست جمهوری اقدام نکرد باید دادستانی طرح دعوا کند؛ چراکه این مواردی که به آقای روحانی یا دولت وی نسبت داده‌اند یعنی به مقامات رسمی کشور توهین و افترا صورت گرفته است.


کجای دموکراسی است که می‌‌توانیم به یکدیگر بد و بیراه بگوییم؟


این وکیل پایه یک دادگستری درباره دلایل عدم توقیف نشریاتی که آشکارا به دولت و رئیس جمهوری توهین می‌کنند، گفت: باید مسأله را از قوه‌قضاییه، دادستانی و وزارت ارشاد بپرسید. برای من هم جای تعجب و سؤال است که چرا برخوردی با این‌گونه نشریات و سایت‌ها نمی‌شود که آشکارا و صراحتاً به مقامات رسمی و دولتی کشور و همچنین هنرمندان ایرانی توهین می‌کنند و افترا می‌زنند اما نه توقیف و نه فیلتر می‌شوند.


رئیس اسکودا طرح شکایت از هتاکان و توهین‌کنندگان را اقدام لازمی دانست و افزود: طرح دعوا از نشریات و افرادی که توهین می‎کنند باعث زیر سؤال رفتن دموکراسی یا آزادی بیان و قلم نمی‌شود زیرا دموکراسی در مرحله قوانین مطرح است یعنی قوانین ما یکسری مسائل را منع کرده است. کجای دموکراسی است که می‌‌توانیم به یکدیگر بد و بیراه گفته و ناسزا بگوییم و فحش بدهیم؟


وی در پایان عنوان کرد: آزادی بیان داریم، اما آزادی هتاکی و توهین نداریم. متأسفانه برخی این دو مقوله را با یکدیگر اشتباه گرفته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته