دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1395 - 13:04
در گفت‌و‌گو با‌ آنا عنوان شد:

پاسخ آموزش و پرورش به 3 اعتراض اصلی درباره هدایت تحصیلی

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به اعتراضات دانش آموزان و خانواده‌ها نسبت به هدایت تحصیلی پاسخ داد و گفت: در روند هدایت تحصیلی هیچ گونه اجباری برای انتخاب رشته وجود ندارد.
کد خبر : 105370

مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره اعتراض برخی خانواده‌ها و دانش آموزان نسبت به روند اجرای «هدایت تحصیلی» و اجباری بودن انتخاب برخی رشته‌ها، اظهار کرد: در هدایت تحصیلی هیچ‌گونه اجباری برای انتخاب رشته وجود ندارد، بلکه مشاوران مدارس بر اساس عملکرد تحصیلی دانش آموزان و نظر آنها، نظر والدین، مشاوران و معلمان و آزمون‌هایی استعدادیابی که از آنها انجام شده 12 اولویت را برای دانش آموزان تعیین می‌کنند و این به معنای اجبار در انتخاب نیست زیرا برای مثال دانش آموزی می‌تواند اولویت اول یا دوازدهم را انتخاب و به ادامه تحصیل بپردازد.


وی درباره انتقاد برخی افراد نسبت به آزمون استعدادیابی مبنی بر اینکه آزمون‌ها دارای استاندارد‌های سنجش استعداد و رغبت دانش آموزان نیست، گفت: آزمون‌ها دارای استاندارد بین المللی است و سوالات آن توسط اساتید برجسته دانشگاهی طراحی شده است و هیچ گونه محل اشکالی ندارد.


شکوهی در ادامه با توجه به اعتراض برخی دانش آموزان مبنی براینکه آموزش و پرورش برای افزایش تعداد دانش آموزان رشته‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای حق ادامه تحصیل در رشته‌های نظری از جمله ریاضی فیزیک و علوم تجربی را از آنها گرفته است، عنوان کرد: تراکم نامتعادل رشته‌ها نیاز به اصلاح دارد و مسئولیت قانونی اجرای آن بر عهده آموزش و پرورش است اما در اجرای این قانون هیچ گونه تحمیل و اجباری به دانش آموزان نمی‌شود.


وی افزود: از طرفی دانش آموزان در فرآیند انتخاب رشته باید در نظر داشته باشند که ظرفیت‌های مدارس دولتی در برخی رشته‌ها محدود است و تمام دانش آموزان نمی‌توانند در رشته مورد نظر ثبت کنند و اولویت ثبت نام در هر رشته با دانش آموزانی است که بهترین نمره و استعداد را داشته باشند.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: اگر در رشته خاص ظرفیت مدرسه تکمیل شده باشد اما دانش آموز اصرار به ثبت نام در آن رشته داشته باشد می‌تواند به مدرسه غیرانتفاعی مراجعه و از ظرفیت‌های مدارس غیردولتی استفاده کند.


شکوهی درباره تعیین شاخص توزیع متوازن رشته، گفت: شاخص‌های توزیع متوازن رشته در هر منطقه به صورت جداگانه تعیین می‌شود تا حق دانش آموزان مناطق محروم، مرزی و برخی شهرستان‌ها ضایع نشود و بتوانند از ظرفیت‌های منطقه به خوبی استفاده کنند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه دانش آموزان یا خانواده‌ها در فرآیند هدایت تحصیلی با مشکلی مواجه شده باشند می‌توانند برای بررسی و حل مشکل خود به کمیته‌های هدایت تحصیلی مستقر در مناطق آموزش و پرورش مراجعه کنند و کمیته‌ها تا 10 مرداد فرصت دارند به بررسی مشکلات بپردازند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته