افزایش 1 میلیارد فوت مکعبی برداشت ایران از پارس جنوبی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ابوالقاسم رحمانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران با اعلام آغاز مراحل مقدماتی نصب اولین سکوی فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی گفت: براساس برنامهریزیها، در صورت وضعیت مناسب جوی، عرشه SPD۲۱ طی امشب تا بامداد فردا (۳ مرداد ماه ۱۳۹۵) بر روی پایه خود در محل فاز ۲۱ بزرگترین میدان گازی کشور در خلیج همیشگی فارس قرار خواهد گرفت.
مدیر عامل این شرکت با بیان این مطلب تصریح کرد: تولید یک میلیارد فوت مکعبی گاز از سکوی فاز ۲۱ این میدان مشترک در حالی آغاز میشود که شرکت تاسیسات دریایی در سال جاری (با احتساب سکوی SPD۲۱ )، نصب ۴ سکو را در فواصل بسیار کوتاه برعهده دارد.
ابوالقاسم رحمانی با بیان اینکه عرشه فاز ۲۱ این میدان مشترک از معدود سازههایی است که با پیشرفت قابل توجه بیش از ۹۸ درصد در محل خود در خلیج فارس نصب میشود، تصریح کرد: بارگیری عرشه SPD۲۱ در تاریخ ۵ تیرماه سال جاری انجام شد و سازه یاد شده در کنار سکوی فاز ۱۹A یارد خرمشهر را برای استقرار در محل پروژه در ۱۳ تیرماه سال جاری ترک کرد.
وی افزود: با پایان یافتن عملیات نصب عرشه و ملحقات سکوی SPD۲۱، عملیات راهاندازی این عرشه سنگین آغاز میشود که تا پایان آبان ماه سال جاری ادامه خواهد یافت.
رحمانی، با اشاره به مدت زمان ساخت ۲۰ ماه برای سکوی فاز ۲۱ میدان گازی پارس جنوبی گفت: تغییر کارگاه ساخت این عرشه از یارد مهدویان به دلیل عدم ساختار مناسب و اشکالات فنی، به یارد ۱ شرکت تاسیسات دریایی، که ۱۸ ماه کار ساخت این عرشه را با توقف روبرو ساخت، موجب شد عرشههای نیمه ساخته به یارد خرمشهر منتقل شده و با سرعت زیادی در مدت ۲۰ ماه تکمیل شود.
مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با بیان اینکه تیم پروژه فازهای ۲۰ و ۲۱ بزرگترین میدان گازی کشور، بالغ بر ۶ میلیون نفر ساعت کار را در ساخت این عرشههای فراساحلی تا این مقطع و در شرایط بسیار دشوار و طاقت فرسا وگرم جنوب به انجام رسانده است، گفت: اشتغالزایی مستقیم روزانه بالغ بر ۶۰۰ نفر در قالب پیمانکاران اجرایی یارد خرمشهر از دیگر دستاوردهای اصلی اجرای پروژه فراساحل فازهای ۲۰ و ۲۱ این میدان مشترک است که موجب اشتغال برای مردم محروم منطقه شده است.
رحمانی همچنین تصریح کرد: انجام کلیه مراحل مهندسی از سوی واحد مهندسی شرکت تاسیسات دریایی از یکسو، همچنین واگذاری سیستمهای کنترل سکوها ESD)، DCS و F&G) برای نخستین بار به شرکتهای ایرانی نشان از عزم و اراده این شرکت به بومی سازی تجهیزات پروژه های فراساحلی دارد، که یکی از ویژگی قابل توجه این پروژه به شمار میرود.
وی همچنین با تأکید بر اینکه انجام ۱۰۰ درصدی عملیات ساخت، وزن کشی و بارگیری سکوها با تجهیزات ملکی شرکت تاسیسات دریایی و با تکیه بر نیروهای متخصص داخلی، همچنین حمل دریایی و نصب این عرشه ها با بکارگیری شناورهای ملکی و در نهایت راهاندازی این سازه های دریایی از سوی این شرکت، نشان از تحقق عملی اقتصاد مقاومتی در این عرصه دارد، افزود: نظارت کامل تیمهای کنترل کیفیت و بازرس شخص ثالث در تمام مدت زمان ساخت و عملیات هوک آپ (اتصال بخش های مختل) پیش راهاندازی و راهاندازی به عنوان دیگر ویژگیهای بخش فراساحل فازهای ۲۰ و ۲۱ ؛ از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مدیرعامل این شرکت فراساحلی همچنین ادامه داد: تاکنون ساخت و نصب جکتهای این فازها با موفقیت به پایان رسیده و اتمام مراحل ساخت و نصب متعلقات فازهای ۲۰ و ۲۱ و لولهگذاری دریایی خطوط لوله ۳۲ و ۴ اینچ فازهای یاد شده به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر (در مجموع برای هر دو سایز ۳۲ و ۴ اینچ) از فعالیتهای انجام شده شرکت تاسیسات دریایی در پروژه فراساحل فازهای ۲۰ و ۲۱ است.
این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه سکوی فاز ۲۰ موسوم به SPD۲۰ نیز با پیشرفت ۹۰ درصد مراحل پایانی ساخت را میگذراند، تصریح کرد: براساس برنامهریزیهای انجام شده، اتمام عملیات ساخت عرشه مزبور تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه خواهد یافت و پس از آن، نصب این سازه تا پایان مهرماه انجام و عملیات راه اندازی آن آغاز خواهد شد.
به گفته رحمانی، متخصصان این شرکت همچنین تکمیل فعالیت های باقیمانده خطوط لوله دریا و راه اندازی خط لوله فازهای ۲۰ و ۲۱ را تا پایان آبانماه به انجام خواهند رساند.
انتهای پیام/