دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
میانگین درآمد مسئولان دانشگاهی در آمریکا بیشتر از 400هزار دلار است

درآمد 1/3میلیون دلاری رتبه اول پردرآمدترین رئیس دانشگاه در آمریکا

رنو خاتور، رئیس دانشگاه هیوستون اولین زن و مهاجر هندی است که یک دانشگاه عمومی در تگزاس را راهبری می‌کند. او اتفاقا بیشترین درآمد را در میان روسای دانشگاه‌های آمریکا دارد. درآمد او رقم فوق‌العاده 1/3میلیون دلار در سال بوده است.
کد خبر : 103288

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از فوربس، گزارشی که کرونینکل‌آ هایراجوکیشن منتشر کرده است 259 مدیر اجرایی و رئیس از 236 دانشکده و دانشگاه عمومی در آمریکا را براساس درآمد سالانه رتبه‌بندی کرده است و خاتور رتبه اول این رتبه‌بندی را دار است. سه رئیس دانشگاه دیگر هم در این لیست حضور دارند که در سال 2015 بیش از یک میلیون دلار درآمد داشته‌اند.


تحلیل دستمزدهای خاتور نشان می‌دهد که پایه دستمزد او 700هزار دلار بوده است. پاداش او 200هزار دلار و 400هزار دلار هم او به عنوان دستمزد معوقه دریافت کرده است. دستمزد معوقه‌ای که دانشگاه‌ها از آن برای پرداخت بیشتر به روسای و اعضای هیات علمی استفاده می‌کنند تا آن‌ها را متقاعد کنند که زمان بیشتری در دانشگاه بمانند. این مبلغ است که به صورت اثرگذاری خاتور را از رتبه هفت سال گذشته به رتبه اول پردرآمدترین‌ها برساند.


خاتور در گرفتن این مبلغ تنها نیست و افراد دیگری از این فهرست هم چنین دستمزدی را دریافت می‌کنند. دستمزد روسا و استادان رتبه‌بندی شده در مجموع به نسبت سال گذشته 3/4% رشد داشته است. گزارش کرونینکل نشان می‌دهد که میانگین درآمد راهبران مدیران اجرایی 431هزار دلار است.


دو رئیس دانشگاهی دیگر ایالت تگزاس هم در میان 5 نفر اول این رتبه‌بندی هستند. مایکل یانگ، رئیس دانشگاه ای‌اند‌ام تگزاس، در رتبه سوم است و ویلیام مک‌ریون از دانشگاه تگزاس نفر چهارم است و هر دو تقریبا 1/1میلیون دلار درآمد دارند. هر دوی آن‌ها هم رتبه خود را در سال 2015 به دست آورده‌اند و پیش از آن چنین درآمدی نداشتند.


یانگ براساس یک قرارداد با دانشگاه، 800هزار دلار، معادل دستمزدی که به عنوان رئیس دانشگاه واشنگتن داشته دریافت کرده است و مک‌رون هم پاداشی معادل 300هزار دلار بعد از بازنشستگی از نیروی دریایی آمریکا دریافت کرده است.


مایکل گوتفردسون از دانشگاه اورگون که در رتبه دوم است هم درآمدی معادل 2/1میلیون دلا ر داشته است. او البته در آگوست 2014 به دلیل یک رسوایی تجاوز که در دانشگاه رخ داد از سمت خود استعفا کرد. او هم‌اکنون در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، تدریس می‌کند اما دستمزد 940هزار دلاری او که سومین دستمزد بالای تاریخ دانشگاه‌های عمومی است او را به عنوان یکی از پردرآمدترین راهبران دانشگاهی آمریکا معرفی کرده است.


گزارش کورنینکل هم‌چنین نشان می‌دهد مارک بگر، رئیس دانشگاه ایالتی جورجیا از سال 2009، رتبه پنجم است و نیمی از درآمد 1میلیون دلاری‌اش مربوط به حقوق پایه‌اش است و نیمی دیگر پاداش سال گذشته او است.


88درصد از 259 پست مدیریتی در 236 دانشگاه، یک خانه یا ماشین یا هر دو را دارند. البته به دلیل تفاوت منطقه جغرافیایی که این افراد در آن‌ها زندگی می‌کنند نمی‌توان مسائلی از این دست را ملاک قرار داد. البته با این حال نیز میزان پاداش‌های روسای دانشگاه‌ها بیشتر از میزانی است که تا کنون منتشر شد.


طبق گزارش موسسه مطالعات سیاسی در سال 2014 مشخص شد که بدهکاری دانشجویان به دانشگاه و مشغول به کار شدن آن‌ها در مشاغل با درآمد پائین، در دانشگاه‌هایی که مدیران آن حقوق‌های بالاتری دریافت می‌کنند بیشتر از سایر دانشگاه‌ها در حال افزایش است.


اگرچه که این‌ها هیچ چیزی را ثابت نمی‌کند اما نمی‌توان منکر ارتباط آن‌ها با هم شد. پاداش مدیران اجرایی تنها بخش کمی از هزینه‌های دانشگاه‌های بزرگ امریکا را شامل می‌شود. در بسیاری از دانشگاه‌ها دستمزد افرادی نظیر مربیان تیم‌های ورزشی دانشگاه یا روسای بیمارستان‌های آموزشی دستمزدشان بیشتر از رئیسان و مدیران اجرایی هستند.


در حالیکه تنها 5 رئیس دانشگاه عمومی در سال گذشته بیشتر از یک میلیون دلار درآمد داشتند، 30 رئیس دانشگاه خصوصی سال گذشته بیشتر از یک میلیون دلار درآمد داشتند. برای بررسی این مسئله باید هم قانون‌گذاران و هم روسای دانشگاه‌ها را بررسی کرد.








انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته