منافع آموزش و پژوهش را نمیتوان تنها از دریچه هزینه فایده اقتصادی مشاهـده کرد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر وحید احمدی گفت: «کسب دانش و ارتقای آن در میان افراد جامعه موتور اصلی توسعه و ایجاد ثروت در دنیای امروز است. منافع آموزش و پژوهش را نمیتوان تنها از دریچه هزینه- فایده اقتصادی مشاهـده کـرد. گسترش آموزش عالی و فعالیتهای علمی پژوهشی برای ساختن دنیایی بهتر و انسانیتر، لازم است.»
او افزود: «منافع جهانی آموزش عالی و فعالیتهای علمی پژوهشی شامل توسعه اقتصادی، بالا رفتن اهمیت ارزشهای بشری در جـامعه، تقویت مردمسالاری و ثبات سیاسی، روشنبینی اجتماعی و ارتقای کیفیت عمومی زندگی است. در این مسیر وظیفه اصلی را در هر جامعهای دانشگاهها و مراکز علمی پژوهشی برعهده دارند، بنابراین منافع آن نصیب همه افراد و گروههای جامعه میشود.»
احمدی گفت: «واضح است که آموزش عالی و پژوهشهای علمی به تنهایی نمیتواند در توسعه کشورها موثر واقع شود، اما اهداف و پیامدهایی دارد که میتواند فرآیند توسعه را تسریع کند. در بند اول اساسنامه یونسکو هدف از تشکیل این سازمان کمک به استقرار صلح و امنیت از طریق ترویج همکاری میان ملتها در زمینههای آموزش، علوم و فرهنگ به منظور افزایش احترام همگان به عدالت، حاکمیت قانون، حقوق بشر و آزادیهای اساسی برای همه، بدون توجه به تفاوتهای نژادی، جنسیت، زبان و مذهب، مطابق با منشور ملل متحد عنوان شده است.»
او افزود: «توسعه همکاریهای آموزشی و پژوهشی میان کشورها علاوه بر نزدیکتر کردن ملتها از طریق زبان واحدی به نام زبان علم و اندیشه منافع مشترک را تقویت میکند و صلح را میان ملتها در پی خواهد داشت. با همین رویکرد بوده که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری علمی و پژوهشی با کشورهای منطقه را همواره به عنوان یکی از اولویتها مد نظر قرار داد.»
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: «در این میان دریاها و اقیانوسها به عنوان میراث مشترک بشری و شاهراه ارتباطی بین ملتها از اهمیت ویژهای برخوردار هستند جایی که هر کشوری از طریق دریا و اقیانوس با صدها کشور دیگر همسایه و هم جوار میشوند.»
او افزود: «حدود 70 درصد سطح کره زمین را اقیانوسها و دریاها پوشاندهاند. اقیانوسها و دریاها نقش اساسی در وجود حیات در کره زمین ایفا میکنند و بدون وجود آنها، حیات به صورت فعلی بر روی کره زمین امکانپذیر نبود. همچنین انسان به صورتهای مختلف از جمله تامین غذا، استفاده از منابع زنده، استخراج مواد معدنی، استفاده از منابع غیرزنده، حمل و نقل و همچنین گردشگری از اقیانوسها و دریاها و سواحل آنها استفاده میکند و نقش بهرهبرداری انسان از دریا و اقیانوس به شدت رو به گسترش است.»
احمدی گفت: «بدیهی است بهرهبرداری بهینه و پایدار از دریاها و اقیانوسها بدون انجام پژوهشهای علمی امکانپذیر نیست و در همین رابطه با توجه به مشترک بودن دریاها و اقیانوسها، همکاریهای علمی-پژوهشی بین کشورها چه در سطح منطقهای و چه در سطح بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است.»
او افزود: «ایجاد دانشگاهها و موسسههای پژوهشی دریایی در نوار ساحلی ایران و پشتیبانی از انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی دریایی همواره به عنوان یکی از اهداف در سیاستگذاریهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور ما مطرح است. به گونهای که امروز چندین دانشگاه و موسسه پژوهشی فعال در حوزه علوم دریایی و اقیانوسی در کشور در حال فعالیت هستند و گستره فعالیت تحقیقاتی را با همکاری مراکز منطقه ای به اعماق دریاهای پیرامونی توسعه دادهاند.»
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: «همچنین جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان یکی از سیاستهای اصولی خود بر همکاری با نهادهای بینالمللی مانند UNESCO و IOC تاکید ویژهای داشته است. گسترش همکاریهای علمی-پژوهشی منطقهای در حوضههای دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند موجب شناخت بیشتر از این حوضههای آبی و بهرهبرداری پایدار و حفاظت از محیط زیست دریایی آنها خواهد شد. همچنین افزایش مراودات اصحاب علم را در سطح کشورهای منطقه در پی خواهد داشت و با گسترش همکاری و دوستی میان نخبگان جوامع منطقه غرب آسیا، این دوستی بر همه آحاد جامعه نیز سرریز خواهد داشت.»
او افزود: «بر همین اساس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران طرح مرکز منطقهای اقیانوسشناسی غرب آسیا را در سال 2010 میلادی به یونسکو ارائه کرد. این مرکز با اهداف توسعه پژوهش و آموزش در زمینه اقیانوسشناسی در منطقه اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس، توسعه پژوهش در زمینه تغییر اقلیم جهان، پیشگیری و کاهش مخاطرات دریایی، انرژیهای نو، امنیت انرژی، اشتغالزایی، پژوهش در زمینه توسعه اقتصادی در منطقه با بهرهبرداری از صنایع اقیانوسی، مشارکت کشورهای منطقه در فعالیتهای بینالمللی اقیانوسشناسی، برگزاری کارگاهها، سمینارها و کنفرانسهای بینالمللی و منطقهای، تبادل فناوری و دانش روز اقیانوسشناسی بین کشورهای منطقه، ظرفیتسازی در منطقه، آموزش متخصصان و کاربرد امکانات و فناوریهای به روز اقیانوسشناسی در پژوهش و آموزش اقیانوسشناسی ایجاد شده است.»
احمدی گفت: «در همه زمینههای ذکر شده امکان تعامل و همکاری میان کشورهای منطقه برای پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی، کاهش اثرات تغییر اقلیم و تنوع اقلیم و سازگاری با آنها، محافظت از سلامت زیست بومهای اقیانوسی و هدایت روندها و سیاستگذاریها برای مدیریت پایدار محیط ها و منابع ساحلی و اقیانوسی یعنی همان اهداف میان مدت و بلند مدت یونسکو و کمیسیون بیندولتی اقیانوسشناسی وجود دارد.»
او افزود: «در این راستا وزارت علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران حمایت کامل خود را از این مرکز اعلام میکند، امیدواریم با مشارکت همه متخصصان کشورهای منطقه این مرکز بتواند به جایگاه شایسته خود در سطح جهانی دست پیدا کند. در خاتمه برای نشست جاری آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم فعالیتهای علمی-پژوهشی مرکز منطقهای در اسرع وقت آغاز شود و شاهد اثرات آن در ابعاد مختلف در سطح منطقه باشیم.»
انتهای پیام/