دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پرواز قیمت طلای سیاه با کودتای ترک

کودتایی که نیمه شب جمعه در ترکیه اتفاق افتاد،‌ هرچند ناموفق بود و دولت قانونی ترکیه برسرکار باقی ماند اما تبعات فراوانی را بر مناسبات سیاسی و اقتصادی این کشور و در نگاهی وسیع‌تر بر کشورهای منطقه و جهان داشته است.
کد خبر : 102450

حوری قاسمی، گروه اقتصادی آنا: این تحولات به دلیل حضور ترکیه مابین آسیا و اروپا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کشور ترکیه به دلیل همجواری با منطقه خاورمیانه و در دیگر سو،‌ ارتباط با کشورهای اروپایی به عنوان کریدوری با اهمیت در روابط دو قاره نقشی اساسی ایفا می‌کند.


فارغ از مسائل سیاسی در این بین، ‌ترکیه از دیرباز نقش اقتصادی فعالی نیز داشته است که یکی از آن‌ها، مسیر انتقال انرژی به قاره سبز است.


این نقش آن‌قدر مهم است که در همان ساعت اول اعلام کودتا،‌ قیمت نفت در بازارهای جهانی حدود یک دلار افزایش یافت.


در واقع ترکیه علاوه بر آنکه مسیر گذر خطوط انتقال گاز به اروپا به شمار می‌رود،‌ در انتقال نفت نیز فعالیت دارد. تنها درسال گذشته صادرات نفت آذربایجان از طریق ترکیه به طور میانگین ۷۲ هزار بشکه در روز بوده است. در صادرات نفت شمال عراق تا پیش از گسترش حمله ها و اخلال در صادرات آن، روزانه حدود ۶۰ هزار بشکه نفت از طریق بندر جیهان صادر می‌شد.


ترکیه همچنین مسیر مهمی برای انتقال گاز به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۳، شرکت بی‌پی و شرکت‌های همکار با ساخت دو لوله گاز جهت حمل گاز از آذربایجان موافقت کردند تا با احداث خط لوله‌ای موسوم به دالان جنوبی گاز از اواخر سال ۲۰۱۹ اولین انتقال گاز انجام شود.


همچنن هر سال از میدان گازی شاه‌دنیز آذربایجان، ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز از این مسیر انتقال پیدا می‌کند و نکته قابل بیان دیگر اینکه دولت و شرکت‌های ترکیه‌ای برای انتقال گاز از میدان گازی لویاتان، با اسرائیل نیز در حال مذاکره هستند.


تنگه‌ بسفر نیز نقش مهمی در انتقال محموله‌های نفتی دارد که کودتای ناموفق ترکیه باعث شدن آن شد.


این تنگه ١٧ مایلی که دریای سیاه را به مدیترانه وصل می کند، یکی از مهمترین گذرگاه های نفتی دریایی محسوب می شود و سهم آن در عرضه جهانی این کالا سه درصد است.


همچنین طبق اخبار، شهر بندری نووراسییسک در سواحل دریای سیاه فعالیت عادی خود را با ترکیه از سر گرفته و اکنونچندین نفتکش در این بندر آماه عملیات بارگیری است که تا ٢٥ ژوئیه (دوشنبه چهارم مرداد ماه) بدون تأثیرپذیری از آن ه در گذرگاه بسفر اتفاق افتاده، به آنجا اعزام خواهد شد.


شواهد حاکی از این امر است که حدود ١٠ فروند کشتی نفتکش در سواحل استانبول در قسمت شرقی تنگه بسفر لنگر انداخته‌اند وهمچنان منتظر دستور حرکت به سمت این تنگه باریک هستند.


عبور سالانه ٤٨ هزار کشتی و نفتکش از تنگه بسفر استانبول، این منطقه را تبدیل به یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای دریایی کرده است.


آذربایجان نیز اعلام کرده است که انتقال نفت به جیحان در قسمت جنوب ترکیه بدون هیچ مشکلی در جریان است. جیحان هاب حمل و نقل نفت و گاز روسیه، خاورمیانه و آسیای مرکزی محسوب می‌شود.


بر همین اساس ترکیه همواره قطب مهم ترابری جهت انتقال نفت و گاز بوده است بنابراین هرگونه اختلال عرضه نفت و گاز، تاثیری اساسی بر بازار جهانی انرژی خواهد گذاشت.


از سوی دیگرریال یکی از عوامل تقویت قیمت نفت در آخرین روزکاری هفته گذشته میلادی،‌ افزایش تقاضای نفت آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ در جهان بود. طبق پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی با ثبات در انتظار این اقتصادها قرار دارد.


این عوامل سبب شد تا با وجود نگرانی ها در خصوص فزونی عرضه نفت خام و محصولات پالایشی،‌ قیمت نفت در پایان معاملات روز جمعه افزایش یابد.


از آنجا که در دو روز پس از این اتفاق بازارهای جهانی نفت خام در تعطیلات پایان هفته بودند،‌ باید منتظر بود تا در صبح دوشنبه و با بازگشای بازارهای جهانی،‌ شاهد تاثیر تحولات ترکیه بر بازار نفت باشیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته