دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بیست و ششمین جلسه شورای سازمان سما با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

زرهانی:‌ 70درصد فارغ‌التحصیلان سما جذب بازار کار می‌شوند/ اجرای آزمایشی آیین‌نامه فعالیت‌های کاربنیان

بیست و ششمین جلسه هیات رئیسه شورای سازمان سما صبح امروز با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس سازمان سما، معاون دانشجویی و فرهنگی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای این سازمان در سازمان سما برگزار شد.
کد خبر : 102417

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاداسلامی در این جلسه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی است و با توجه به نام‌گذاری امسال"اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" سازمان سما نیز باید این اصل را از اهداف استراتژیک خود قرار دهد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره مصوبه تفویض بخشی از اختیارات سازمان سما به شوراهای نظارت و هماهنگی استانی سما، گفت: «هرچه تمرکز زدایی در یک سازمان بیشتر باشد فرصت نظارت در اجرای امور نیز بیشتر می‌شود که باعث سرعت و دقت بیشتری در انجام کارها خواهد شد.»


دکتر سید احمد زرهانی، رئیس سازمان سما در حاشیه این جلسه گزارشی از مصوبات شورای سازمان سما ارائه کرد و گفت: «در 25 سال گذشته تا امروز 26 جلسه شورای سازمان سما شکل گرفته که 5 جلسه از این 26 جلسه در 11 ماه اخیر بود. این نشان می‌دهد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای شورای سازمان سما و سایر مدیران اهتمام ویژه‌ای برای حل مشکلات دارند. این مصوبات می‌تواند نقش مهمی در افزایش بازده آموزشکده‌های سازمان سما داشته باشد.»


او افزود: «اولین مصوبه این جلسه درباره آئین‌نامه فعالیت‌های کاربنیان بود. اعضای شورای سازمان سما تصویب کردند که این آئین‌نامه برای اجرا در مدارس سازمان سما و آموزشکده‌ها بدون مشارکت عامه بازنویسی و اصلاح و پس از تایید دفتر حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شود.»


زرهانی ادامه داد: «به موجب این تحول همه مدارس سما می‌توانند با رعایت مسائل آموزشی و تربیتی فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی داشته باشند و از سود آن هم بهره‌مند شوند. هدف این است که به دانش‌آموزان و دانشجویان آئین کار کردن آموزش داده شود و همزمان با مغز، دست‌های دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان نیز فعال شود. در عین حال منابع درآمدی جدیدی غیر از منابع شهریه‌ای برای مدارس و آموزشکده‌های سازمان سما ایجاد شود. در حوزه مدارس غالبا فعالیت‌ها صبغه تربیتی و فرهنگی دارند، اما آموزشکده‌ها علاوه بر سبقه تربیتی و فرهنگی، وجه اقتصادی و خدماتی نیز دارند.»


رئیس سازمان سما گفت: «قرار شد اصل این طرح در یک یا دو مدرسه یا آموزشکده سازمان سما به صورت آزمایشی اجرا شود. همچنین مصوب شد که یک شرکت کاربنیان بر مبنای شرکت‌های دانش‌بنیان برای سازمان سما طراحی شود. البته این مسئله باید در شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه بررسی شود. در این جلسه پیشنهاد شد این شرکت ماهیتی تعاملی داشته باشد. همچنین کارگروهی تعیین شد که در این کارگروه این موضوعات بررسی شود.»


او افزود: «موضوع دومی که در این جلسه بررسی شد، سیاست‌های کلی سازمان سما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بود. در این زمینه بحث مفصلی انجام و قرار شد که اقتصاد مقاومتی به صورت عنوان در برنامه پنج‌ساله این سازمان اضافه شود و مفاد برنامه 5ساله سارمان به اضافه این طرح در کمیسیون متشکل از دکتر فریدون رهنمای رودپشتی، دکتر عباس صدری و رئیس سازمان سما مورد بررسی قرار بگیرد. هر آنچه را که این کارگروه تصویب می‌کند به منزله مصوبه شورای سازمان سما است.»


زرهانی گفت: «تفویض بخشی از امتیازات سازمان سما در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، مالی، اداری و عمرانی به شوراهای نظارت و هماهنگی استانی سازمان سما یکی دیگر از مواردی بود که در این جلسه مورد بررسی، بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و مقرر شد که بندهای 8 تا 12 از 25 بند موجود بازنگری شوند و پس از هماهنگی‌ با معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مصوبه شورا ابلاغ شود.»


او افزود: «به موجب این برنامه سازمان سما از حالت متمرکز خارج شده و اختیار بیشتری به شورای نظارت و هماهنگی استان‌ها داده می‌شود تا مراکز برای کارهای کوچک و متوسط دیگر به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه نکنند و بر مبنای این تفویض اختیار مراکز سازمان سما به صورت مستقل تصمیم می‌گیرند. البته باید میزان نظارت سازمان افزایش پیدا می‌کند، و سازمان باید نقش نظارتی و حمایتی بیشتری را داشته باشد.»


رئیس سازمان سما گفت: «در بیست و ششمین جلسه شورای سازمان سما هر سه صورت‌جلسه با انجام اصلاحاتی به تصویب رسید، قرار شد این اصلاحات به کمک کارگروه‌هایی انجام شود. در بند اول و دوم صورت‌جلسه‌ امروز سازمان سما به دنبال این است که عنصر کار را به عنوان یک عنصر تربیتی مدنظر قرار دهند و فقط به دنبال ایجاد منافع مادی و اقتصادی نباشند. این مسئله باعث می‌شود که دانش‌آموزان و دانشجویان با روحیه مصرفی پرورش پیدا نکنند و آماده ورود به بازار کار شود.»


او افزود: «البته هم‌اکنون 70درصد از تحصیلکرده‌های آموزشکده‌ها و مراکز سازمان سما بعد از فراغت از تحصیل جذب بازار کار می‌شوند و این نشان می‌دهد که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیاز جامعه است.»


زرهانی گفت: «در جلسه امروز همچنین قرار شد اصلاحیه‌ای درباره انستیتو آموزش زبان انجام شود و لفظ اساسنامه به شیوه‌نامه تغییر کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب