دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها در کرمان چه گذشت؟/ 2

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت‌های پژوهشی خود را برنامه‌محور کنند/ امکان ویرایش اطلاعات سامانه گسترش دانشگاه آزاد اسلامی/ پرداخت 3هزار و 300 میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت به دانشگاهیان

هفتمین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی، با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات موسس و هیات امنای این دانشگاه، دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه، معاونان و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 101606

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، معاونان دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه مهم‌ترین برنامه‌های حوزه‌های خود را تشریح کردند.


واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت‌های پژوهشی خود را برنامه‌محور کنند



دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهشی و فناوری در این جلسه، کسب رتبه عالی دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات ربوکاپ جهانی در آلمان را تبریک گفت و ادامه داد: «خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی از 11 عنوان قهرمانی، هفت عنوان آن را کسب کرده است. یکی از نتیجه‌هایی که از این افتخار به دست می‌آید، این است که هر واحدی که بر روی یک موضوع خاص متمرکز شود و کار پیوسته و با برنامه انجام دهد، حتماً به موفقیت می‌رسد.»


واشقانی فراهانی از روسای واحدهای استان دانشگاه آزاد اسلامی خواست فعالیت‌های پژوهشی خود را برنامه‌محور کنند تا بتوانند به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنند.


معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به مسابقات جهانی ربوکاپ در آلمان اشاره کرد و گفت: «واحد قزوین توانست در این دوره از مسابقات در ربات‌های اندازه کوچک، رتبه اول را کسب کند و این رتبه را در رقابت با یکی از دانشگاه‌های آمریکا که در این زمینه پیشتاز است، به دست آورده است که افتخار بسیار بزرگی برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود.»


او تاکید کرد برون‌دادهای پژوهشی و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی نباید فقط به انتشار مقاله محدود شود و افزود: «جای خوشبختی است که دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها جایگاه نخست در انتشار مقاله را کسب کرده بلکه وضعیت این دانشگاه از لحاظ کیفی بسیار بهتر شده است.»


واشقانی فراهانی گزارشی از رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در تولیدات علمی کشور ارائه کرد و گفت: «در بازه زمانی 2016-2006، ٢٢/٥ درصد از مقاله‌های پراستناد کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است و تنها در سال 2015 بیش از ٢٩/٥ درصد از مقاله‌های پراستناد کشور به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق دارد که این امر نشان‌دهنده توسعه کیفی و اثرات مثبت سیاست‌های دوره جدید مدیریتی در این دانشگاه است.»


او افزود: «متأسفانه مشاهده می‌کنیم که به دلایل نامعلوم نام دانشگاه آزاد اسلامی در برخی گزارش‌های منتشرشده از نهادهای رسمی کشور حذف شده است.»


واشقانی فراهانی اعلام کرد وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ کمیت تولید انتشار مقالات هم بهبود پیدا کرده است. او گفت: «در سال 2012 تعداد مقالات منتشرشده در دانشگاه آزاد اسلامی 6هزار مقاله بود و این تعداد در سال 2015 به 6هزار و 300 مقاله افزایش‌ یافته است و این نشان‌دهنده توسعه کمی نیز هست.»


واشقانی فراهانی خبر داد براساس اطلاعات پایگاه ESI، رتبه دانشگاه آزاد اسلامی با 22 پله صعود به 165 رسیده است. او گفت: «این موضوع یکی از شاخص‌های معتبر توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها است.»


معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به طرح ساها اشاره کرد و از روسای واحدهای استان خواست با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان‌ها وجود دارد، به سمت ایجاد یک آزمایشگاه مرجع پیش روند.


او هم‌چنین از آن‌ها خواست با استفاده از ظرفیت استان، مجلات واحدها را تقویت و آن‌ها را به‌روز کنند و در توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد تلاش و برنامه‌محور عمل کنند.


امکان ویرایش اطلاعات سامانه گسترش دانشگاه آزاد اسلامی از امروز



دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی هم در هفتمین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها، حول دو محور جذب هیات‌علمی و ممیزی رشته‌ها صحبت کرد و گفت: «ممیزی اولیه رشته‌محل‌ها در مهر و آبان 94 شروع شد و رشته‌محل‌هایی که نیاز به جذب هیات علمی داشتند، اعلام شدند. ممیزی‌ها براساس اطلاعات و راست‌آزمایی اطلاعات انجام شد و تمام رشته‌محل‌های موجود در دفترچه 95 هم‌راستا با این ممیزی‌هاست.»


حسین‌زاده لطفی، بر لزوم مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی در تدوین برنامه‌های درسی جدید و بازنگری برنامه‌‌های درسی قدیمی و بازنگری مقررات و فرآیند تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی در قالب طرح تحول برنامه‌های درسی دانشگاه تاکید کرد.


او گفت: «با توجه به سیاست‌های کلی دانشگاه آزاد اسلامی، 3362 استخدام جدید در دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم. در 3 سال اخیر ترکیب اعضای هیات علمی مربی و استادیار به بالا به نحوی بود که 60درصد را مربیان و 40درصد استادان را استادیار به بالا تشکیل می‌دادند، اما با توجه به ارتقای بالغ بر سه هزار و 500 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی این ترکیب به حدود 40درصد برای مربیان و حدود 60درصد برای استادیار به بالا تغییر کرد. البته برنامه داریم که نسبت استادیار به بالا در دانشگاه آزاد اسلامی را به بالای 75درصد برسانیم.»


او افزود: «در فراخوان سال 94، بیش از 6 هزار و 300 نفر ثبت‌نام کردند. مصاحبه‌های علمی و همه مراحل انجام شده و تنها منتظر نتیجه استعلام‌ها هستیم. واحدها می توانند با افرادی که رای مثبت برای آن‌ها صادر شده، قراردادهای یک‌ساله منعقد کنند. همچنین همه واحدها و مراکز استان‌ها باید به ضرب‌الاجل جذب هیات‌علمی توجه ویژه داشته باشند.»


او از امکان ویرایش اطلاعات سامانه گسترش دانشگاه آزاد اسلامی ازامروز خبر داد و گفت: «همه واحدها می‌توانند با ورود به این سامانه اطلاعات خود را ویرایش کنند. امیدواریم با همکاری واحدها روند جذب اعضای هیات علمی تسهیل شود و دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در زمانی که مقرر شده بود، هیات علمی موردنیاز خود را جذب کند.»


پرداخت 3 هزار و 300 میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت به اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان



دکتر مرتضی احسانی معاون مالی و اداری نیز گزارشی از رئوس برنامه‌های معاونت متبوع خود ارائه کرد. دکتر احسانی در این جلسه خبر داد تراز مالی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 94 همانند سال 93 مثبت بوده است. او گفت: «این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و نشان از تلاش همکاران مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی دارد.»


احسانی گزارشی از مصوبات اداری و مالی اجلاس هفتادم دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کرد و گفت: «در اجلاس هفتادم، 23 مصوبه به حوزه اداری و مالی مربوط بود که بسیاری از آنها ازجمله پرداخت حق مهارت، برگزاری کارگاه های آموزشی، به‌روز شدن آیین‌نامه ها و بخشنامه های اداری و... اجرایی شده است.»


او افزود: «معرفی سامانه آزاد اکسپو یکی از برنامه‌های این معاونت براساس اجلاس هفتادم بود که در حال حاضر 400 کالای دانش‌بنیان در این سایت برای خرید و فروش فعال است.»


احسانی به تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی با بانک ملی ایران برای پرداخت وام ارزان‌قیمت اشاره کرد و گفت: «بر این اساس، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه بیش از 1000میلیارد تومان از وام های 40 و 60 میلیونی، دانشجویان دانشگاه بیش از 19 میلیارد تومان و واحدهای دانشگاه برای پروژه های عمرانی بیش از 170 میلیارد تومان از تسهیلات بانک ملی ایران استفاده کرده‌اند.»


معاون اداری و مالی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی از محل صندوق رفاه خود بیش از 870 میلیارد تومان به دانشجویان وام پرداخت کرده است. همچنین 120 میلیارد تومان وام ازدواج 10 میلیونی از طریق دانشگاه آزاد اسلامی به دانشجویان تعلق گرفته است. به این ترتیب مجموع وام های دانشگاه آزاد اسلامی به اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان بیش از 3 هزار و 300 میلیارد تومان است.»


او از روسای واحدهای استان خواست برای اطلاع رسانی درباره تسهیلات رفاهی به کارکنان و دانشجویان خود اقدام کنند.


احسانی هم‌چنین بر لزوم تمرکز وجوه واحدهای دانشگاه در بانک ملی مطابق بخشنامه، لزوم اجرای بخشنامه اصلاح احکام کارگزینی کارکنان، پرداخت سه درصد شهریه از سوی واحدها بابت تأمین زیرساخت‌های دانشگاه و پرداخت سه درصد بیمه بیکاری به صندوق بیمه بیکاری دانشگاه و پرداخت به‌موقع بیمه و مالیات تأکید کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته