دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها در کرمان چه گذشت؟/ 1

بخشنامه شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی هفته آینده ابلاغ می‌شود/ واحدها از مجموعه مقررات تدوین‌شده شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند

هفتمین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه، معاونان و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 101585

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، معاونان دانشگاه آزاد اسلامی هم در این جلسه مهم‌ترین برنامه‌های حوزه‌های خود را تشریح کردند.


بخشنامه شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی، اجتماعی و هنری هفته آینده ابلاغ می‌شود



دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در هفتمین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌ها، برنامه‌های این معاونت را برشمرد و گفت: «برنامه‌هایی نظیر صدور مکانیکی مدارک فارغ‌التحصیلان و استعلام اینترنتی مدارک دانش‌آموختگان به صورت جدی در دستور کار است.»


او به شرکت‌های دانش بنیان فرهنگی، اجتماعی و هنری اشاره کرد و گفت: «بعضی از استان‌ها فعالیت خود را در این زمینه شروع کرده‌اند و بخشنامه این شرکت‌های دانش‌بنیان هفته آینده صادر می‌شود.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «برنامه راهبردی گردشگری تا پایش بعدی آماده می‌شود، این برنامه که با کمک معاونان عمرانی و اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین است رویکرد جدیدی در حوزه گردشگری در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند.»


او به بازارچه‌های عرضه محصولات هنری دانشجویان اشاره کرد و گفت: «در حوزه خدمات دانشجویی طرح سیمای زندگی از اول مهر برای بررسی آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها شروع می‌شود.»


هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «سامانه نقل و انتقالات دانشجویی از 15 تیر باز شد و دانشجویان می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. از واحدها تقاضا داریم که اطلاع‌رسانی را به موقع انجام دهند. البته این تصور که در دانشگاه انتقال دائم یا مهمان دائم وجود دارد باید از اذهان پاک شود.»


او گفت: «با توجه به عنایت دکتر حمید میرزاده به توسعه فرهنگی در دانشگاه‌ها، سهم بودجه هر یک از حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی به دو درصد رسید. از آنجایی که سه حوزه فرهنگی، ورزشی و دانشجویی مرتبط به هم است برای هر بخش دو درصد بودجه کل دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص داده شده است که مربوط به مسائل اجتماعی و دانشجویی و فرهنگی است. در مجموع می‌توان گفت سهم این حوزه به 6 درصد رسیده است. البته باید بودجه طبق شیوه‌نامه صرف شود.»


هاشمی درباره نهادهای بیرون دانشگاه هم گفت: «دانشگاه نمی‌تواند به این نهادها کمک کند. نهادهای داخل دانشگاه نیز در چارچوب قانون عمل کنند، زیرا بودجه دانشگاه آزاد اسلامی محدود است. بودجه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نباید صرف کارهای روبنایی و سطحی شود.»


او ادامه داد: «تلاش ما امروز در حوزه فرهنگی و اجتماعی این است که نگاه به حوزه فرهنگ، عمیق و همه‌جانبه باشد. کسانی که در گذشته فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه را رصد می‌کردند شاهد این هستند که در دوره مدیریتی جدید، دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه تحول‌های زیادی داشته است.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «همانطور که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد در جلسه پایش بعدی که در جوار مضجع شریف رضوی برگزار خواهد شد به برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی بصورت مفصل خواهیم پرداخت.»


استفاده از موظفی تکمیل نشده استادان در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان



دکتر فریدون رهنمای رودپشتی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان هم در سخنانی در هفتمین جلسه پایش امور استان‌ها، گزارشی از شرکت‌های دانش بنیان و روند تشکیل آن‌ها ارائه کرد و گفت: «در فرآیند تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، بسیاری از مکاتباتی که با حوزه برنامه‌ریزی انجام می‌شود، ضرورتی ندارد. به عبارت دیگر بخشنامه‌ها و فرآیندها واضح و روشن است. همه مراحل تاسیس و تشکیل شرکت‌های دانش بنیان مشخص و روشن است و بخش عمده‌ای از آن تفویض اختیار شده است.»


او از روسای واحدها خواست به سقف اختیارات مالی که براساس آیین‌نامه مالی و معاملاتی مشخص شده است توجه ویژه‌ای داشته باشند. رهنمای رودپشتی ادامه داد: «به عبارت دیگر اگر تا یک سقف، اختیار دادیم که سرمایه‌گذاری انجام شود، سرمایه‌گذاری کنید.»


معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی همچنین تاکید کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان هیچ‌گونه محدودیتی برای تاسیس ندارند. او گفت: «واحدها باید به سقف 35درصدی مجاز سرمایه‌گذاری توجه داشته باشند و از نکات اضافه پرهیز کنند. فرآیند تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان باید در هر واحد دانشگاهی تأیید شود و در شورای اقتصاد و سرمایه گذاری استان به تصویب برسد و به جای اینکه در هیات امنای استان مطرح شود، با گرفتن اختیار از هیات امنا، در اختیار کمیسیون دائمی هیات امنای استانی قرار داده شود.»


رهنمای رودپشتی به انتشار کتابچه مقررات شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: «مجموعه مقررات شرکت‌های دانش‌بنیان را به اتفاق دکتر واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری مکتوب کرده‌ایم و در قالب کتابچه و سی‌دی در اختیار روسای واحدها قرار داده شده تا از آن‌ استفاده شود.»


او یادآوری کرد این مجموعه مقررات که زمستان سال گذشته تدوین و ابلاغ شده در سایت معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی نیز قابل بهره‌برداری است.


رهنما گفت: «طبق قانون تجارت، هر شرکت دانش‌بنیانی که تاسیس می‌شود، چهار ماه بعد از سال مالی باید مجمع تشکیل دهد. بخشنامه مربوط به این قانون نیز ارائه شده است و ضرورت دارد واحدهای دانشگاهی به این موضوع توجه کنند.»


معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین خبر داد امکان همکاری استادان و اعضای هیات علمی مازاد در شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است. او گفت: «اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی داشته باشند. این موضوع به تصویب هیات رئیسه دانشگاه رسیده است و به زودی ابلاغ خواهد شد.»


رهنمای رودپشتی بر اجرای برنامه و بودجه مصوب ابلاغی در سال 1395 همراه با انضباط مالی و همچنین کمک به بهره‌برداری از نظام سنجش عملکرد و تعالی، رعایت مقررات تشکیلاتی و همچنین توجه ویژه به دوره های آموزشی و تخصصی کوتاه مدت تاکید کرد.


او ادامه داد: «همچنین توجه به بخشنامه‌های مرتبط که از طرف این معاونت تدوین و با تایید ریاست دانشگاه ابلاغ شده، ضروری است. یکی از مهمترین مباحث، برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، ابلاغی مقام معظم رهبری با تمرکز و تایید بر اقتصاد دانش‌بنیان است که شیوه‌نامه اجرایی آن در جلسه، تبیین و ان‌شاالله در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد.»


اجرای موفق طرح تجمیع 2 و ساختار جدید استانی دانشگاه آزاد اسلامی از نتایج جلسات پایش است



دکتر مجتبی علوی فاضل، رئیس مرکز هماهنگی امور استان‌ها هم در سخنانی در هفتمین نشست هماهنگی و پایش امور استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «تاکنون 6 جلسه برای اجرای کامل و مناسب ساختار جدید استانی دانشگاه مطابق مصوبه هیات امنای مرکزی برگزار شده است که چهار جلسه در تهران، یک جلسه مشهد و یک جلسه در همدان برگزار شد.»


او افزود: «بعد از این جلسه، مصوبات به معاونان دانشگاه و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ می‌شود تا ضمن اجرای مصوبات، در جلسه بعدی گزارش اجرای مصوبات در استان‌ها را ارائه دهند.» او اعلام کرد تاکنون 98 درصد مصوبات جلسات پایش‌ها اجرایی شده یا در جریان اجراست.


علوی‌فاضل گفت: «در استان‌ها و حوزه‌های مختلف درصد عملکرد اجرای مصوبات متفاوت است. به طور مثال در حوزه آموزشی 61 درصد مصوبات اجرا شده، در حوزه عمرانی 55 درصد، حوزه برنامه‌ریزی ٤٢.٢ درصد، حوزه فرهنگی و دانشجویی 75 درصد و همچنین در حوزه مالی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی نیز 66 درصد از مصوبات اجرایی شده‌اند و باقی‌مانده نیز در حال اجرا هستند.»


او تاکید کرد این اجلاس به هیچ و جه تشریفاتی نیست و گفت: «در هر استان و همچنین در حوزه‌های مختلف سازمان مرکزی موظف هستیم نتیجه اجرا و پایش مصوبات را به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ارائه دهیم و نتیجه عینی این جلسات اجرای موفق طرح تجمیع 2 و ساختار جدید استانی دانشگاه با رویکرد کامل ساختاری سازمانی است.»


علوی فاضل در پایان گفت: «خروجی این جلسه، در جلسه بعدی هماهنگی و پایش امور استان‌ها که قرار است در جوار بارگاه امام رضا(ع) برگزار شود، مشخص و گزارش خواهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته