در گفتگو با آنا مطرح شد

در عکاسی مستند با ذهن‌نوازی مواجه هستیم

در عکاسی مستند با ذهن‌نوازی مواجه هستیم
عکاس و‌مدرس عکاسی گفت: در عکاسی مستند، ذهن نوازی و به عبارتی ارائه خوراک به ذهن مخاطب مطرح است.

مهدی معصومی گرجی در گفتگو با خبرنگار آنا با تاکید بر اینکه اساس و پایه عکاسی مستند است، افزود: عکاسی مستند از ابتدا وقتی اختراع شد برای ثبت لحظات و‌جریان واقعی زندگی به کار گرفته شد و اگر در طی سال‌ها رشد، به شاخه‌های مختلف تبدیل شد باز هم مستند هست چراکه فی نفسه و ذاتاً با عناصر واقعی و عینی و قابل لمس رو‌به‌رو است و از آن استفاده میکند.

به گفته این هنرمند، عکاسی مستند نقش مهمی را در ثبت و مستندسازی وقایع تاریخی، جنگ‌ها و جنبش‌های اجتماعی داشته است. این سبک عکاسی، با ارائه تصاویری صادقانه و بی‌پرده از واقعیات زندگی، همواره توانسته است به عنوان ابزاری قدرتمند برای روایت تاریخ و تاثیرگذاری بر افکار عمومی عمل کند.

معصومی گرجی معتقد است هنرمند عکاسی مستند باید رسالت داشته باشد و حرفی برای گفتن و دغدغه‌مند باشد تا بتواند با نگاهی موشکافانه در اجتماعی که زندگی می‌کند مسائل را بررسی کند و از دومنظر چشم‌نوازی و ذهن نوازی کشف و‌ثبت کند.

وی افزود: در چشم نوازی عکاس با کشف و‌ثبت صرف زیبای‌های عناصر بصری از قبیل رنگ، بافت، سطح، فرم و ... چشمان مخاطب را می‌نوازد. در ذهن نوازی نیز عکاس با کشف و‌ثبت یک موضوع و‌محتوای مشخص و‌ایجاد معنی ذهن‌ها را می‌نوازد و‌خوراک فکری به آن می‌دهد.

این عکاس افزود: در همین راستا ثبت هویت و اصالت و تاریخ، زیبایی‌ها، پیشرفت‌ها، تحولات و پیروزی‌ها و همچنین ثبت چالش‌ها، کمبود‌ها، کوتاهی‌ها، مشکلات، موانع و آسیب‌ها اهمیت ویژه دارد. هر دوی این ثبت‌ها در جهت رشد وشکوفایی و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و تعالی جامعه بسیار و‌مهم و تعیین کننده خواهند بود.

معصومی گرجی ادامه داد: با توجه به مسائل گوناگون در هر جامعه و ضرورت رشد، تعالی و پیشرفت نیاز هست مدیران فرهنگی برای تربیت هنرمند عکاس مستند تلاش بیشتری داشته باشند چرا که بازوان و چشمان بینا و حقیقت بین جامعه خواهند بود و در تصمیم گیری‌ها و‌آگاهی بخشی کمک شایانی خواهند کرد.

وی معتقد است ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که تاریخ چندین هزار ساله دارد و برخوردار از تنوع قومیتی با فرهنگ و‌هنر غنی و آداب و رسوم و سنن، معماری و آیین‌های ارزشمند است که همه نماد هویت و اصالت اصیل و عمیق ایرانی اسلامی هستند.

به گفته این عکاس به همین منظور ظزفیت‌های فراوان داریم که در قالب‌های مستند به عنوان اسناد ارزشمند در جهت حفظ، احیا و معرفی، هم برای امروز ما و هم‌نسل‌های آینده می‌تواند ثبت شود.

عکس مستند منبعی روایی برای تولید فیلم مستند است

وی با تاکید به اینکه راه رشد و شکوفایی و‌کمک سینمای مستند پژوهش و تحقیق درست و دقیق است، ادامه داد: عکاس مستند قبل از فیلمساز مستند پژوهش عکاسانه و‌تصویری خود را کشف کرده و انجام داده ودر اختیار مستندساز می‌گذارد و به نظرم دست اندرکاران با افزودن بخش عکس مستندف مسیر درستی را در جشنواره نوزدهم «سینما حقیقت» پیش روی خود قرار دادند که نتایج آن در سال‌ها بعد دیده خواهد شد.

معصومی گرجی تاکید دارد که عکاس مستند و فیلمساز مستند تکمیل کننده یکدیگر هستند. ما عکاسانی داریم که از عکاسی مستند به سینمای مستند رسیدند. به نوعی عکس‌های عکاس مستند منبعی روایی برای تولید فیلم مستند خواهند بود.

وی تاکید کرد: در واقع می‌شود گفت ابتدا عکاس مستند لحظه‌های ناب سوژه را در قالب عکس‌های ثابت کشف و ثبت می‌کند و سپس فیلمساز مستند با دریافت کشفیات عکاس این لحظه‌ها را در قالب فیلم متحرک می‌کند.

این عکاس ابراز امیدواری کرد داوران با تجربه با نگاه حقیقت یاب و به حق، موشکافانه، درست ودقیق آثار عکاسان مستند را که با زحمت فراوان ثبت کرده‌اند بررسی و انتخاب کنند و به عنوان منبع تولیدی برای فیلمسازان در قالب یک مجموعه کامل پژوهشی و‌تصویری در اختیار برگزارکنندگان جشنواره قرار دهند.

این مدرس عکاسی معتقد است مجموعه عکس روایی و یا سیکوئنسی که قالب پیوسته موضوعی دارد می‌تواند در قالب کارگاه آموزش در روز‌های برگزاری جشنواره در جهت گسترش این شیوه عکاسی که بسیار جذاب هم هست برپا شود.

بخش مجموعه عکس مستند «از قاب تا روایت» با دبیری مهدی سروری در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا