در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

اقتباس در تئاتر بدون نوآوری چیزی جز کپی‌برداری نیست/سرمایه‌گذاری در هنر باید با کیفیت همراه باشد

اقتباس در تئاتر بدون نوآوری چیزی جز کپی‌برداری نیست سرمایه‌گذاری در هنر باید با کیفیت همراه باشد
داور نهایی جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس با بیان اینکه اقتباس بدون نوآوری چیزی جز کپی‌برداری نیست، گفت: در اقتباس، نویسنده باید متوجه کمبود‌های متن شده و آن را متناسب با شرایط امروز جامعۀ خود تکمیل کند.

رضا کشانی، داور نهایی جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس در دو بخش نمایش صحنه‌ای و نمایش فضای باز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگاری آنا با تأکید براینکه هنر زمانی معنا پیدا می‌کند که خلاقیت و نوآوری در آن جریان داشته باشد، افزود: هنر نمایش زمانی شکل می‌گیرد که نویسنده و کارگردان درکنارهم اثری نو بسازند که از اثر پیشین برتر باشد یا حداقل بتواند نگاه تازه‌ای به موضوع داشته باشد. نمایشنامۀ اقتباسی باید بتواند اثری تازه خلق کند، نه‌اینکه صرفاً به دیالوگ‌نویسی از روی قصه‌ای موجود بسنده کند.

این پیشکسوت تئاتر شاهین‌شهر گفت: وقتی آثار بزرگی مانند آنتیگونه بار‌ها توسط نویسندگان مطرح بازنویسی شده‌اند، دلیل این است که هر نسل و هر جامعه توانسته مفاهیم اجتماعی، سیاسی یا خانوادگی خود را در آن بازتاب دهد؛ بنابراین اگر نوآوری در اقتباس نباشد دیگر اقتباسِ هنری نیست.

وی با اشاره به اینکه در شهر‌های توسعه‌یافته جهان، شهرداری‌ها به‌عنوان متولی مستقیم امور فرهنگی و هنری شناخته می‌شوند، ادامه داد: خوشبختانه در شاهین‌شهر این درک ایجاد شده و شهرداری و شورای اسلامیِ این شهر، طراحی و برگزاری جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس را به‌عهده گرفته‌اند که گام مهمی درجهت ارتقای فرهنگی شهر است و اگر این مسیر درست ادامه پیدا کند زمینه‌ساز خلق آثار ماندگاری در حوزۀ تئاتر خواهدشد.

کشانی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در هنر باید با کیفیت همراه باشد، تأکید کرد: جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس نباید تنها به یک برنامۀ گذرا محدود شود، بلکه باید تماشاگران عادی را نیز جذب کرده و آثار نمایشی با مردم ارتباطی عمیق و مردمی برقرار کنند، چراکه در این‌صورت فرهنگِ نمایش استمرار داشته و پایدار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا