دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1397 - 12:25
پژوهشگر پژوهشکده حکمت:

بازنشستگی۶۳۰ هزار نفر از فرهنگیان تا سال 1400

پژوهشگر پژوهشکده حکمت گفت: نزدیک به ۶۳۰ هزار نفر از فرهنگیان تا سال ۱۴۰۰ بازنشست خواهند شد.
کد خبر : 315304
images (2).jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نخستین سلسله نشست‌های تخصصی خبرنگاری حوزه آموزش‌وپرورش با موضوع بحران بازنشستگی در آموزش‌وپرورش صبح امروز با حضور سید محمد احمدی پژوهشگر پژوهشکده حکمت برگزار شد. نقاط قوت و ضعف وزارت آموزش‌وپرورش کشور و چالش‌های موجود این وزارتخانه در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

احمدی گفت: نزدیک به ۶۳۰ هزار نفر از فرهنگیان تا سال ۱۴۰۰ بازنشست خواهند شد. وزارت آموزش‌وپرورش تنها یک میلیون نیرو معلم و فرهنگی دارد و حدود ۷۰ درصد بازنشست خواهند شد؛ البته وزارت آموزش‌وپرورش آمار و ارقام دقیقی ارائه نمی‌دهد.

پژوهشگر پژوهشکده حکمت با توضیح اینکه بعضی براین باورند با بازنشسته شدن 600 هزار نفر، نیازی به جایگزینی این افراد نیست، گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته در تعداد دانش‌آموزان افزایش خواهیم داشت بنابراین به همین تعداد نیروی جایگزین نیاز است. در کشور 10 میلیون دانش‌آموز وجود دارد که با احتساب خانواده‌ها می‌توان گفت کل کشور درگیر این موضوع است.

راه‌های استخدام آموزش‌وپرورش چیست؟

وی با طرح این سؤال که جایگزینی بازنشستگان وزارت آموزش‌وپرورش کشور چگونه انجام می‌شود، گفت: اکنون که کشور با این معضل مواجه است، راه این مسئله جذب نیرو و جایگزین بازنشستگان از طریق گزینش استخدامی و دانشگاه فرهنگیان است که هر کدام از این راه حل‌ها خود با چالش‌هایی مواجه هستند.

این پژوهشگر تصریح کرد: در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش تعداد بالایی افراد شرکت می‌کنند که هر کدام مبلغ قابل ملاحظه‌ای را می‌پردازند اما تعداد معدودی در این آزمون قبول می‌شوند. این گردش مالی خود سؤال‌هایی را ایجاد می‌کند.

احمدی بابیان اینکه دانشگاه فرهنگیان چه تعداد نیرو می‌تواند به آموزش‌وپرورش تحویل بدهد، گفت: حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان خبر از افزایش 10 برابری ظرفیت این دانشگاه داده است. این افزایش ظرفیت این سؤال را ایجاد می‌کند چه داوطلبان با چه رتبه‌هایی وارد این دانشگاه خواهند شد و آیا این افزایش ظرفیت پاسخگو این معضل خواهد بود؟

پژوهشگر پژوهشکده حکمت ادامه داد: استقبال دانش‌آموزان در ورود به دانشگاه فرهنگیان کم است اما همین دانش‌آموزان پس از گذراندن دوره کارشناسی در دیگر رشته‌های تحصیلی در صف‌های استخدامی این وزارتخانه می‌ایستند. یکی دیگر از چالش‌های دانشگاه فرهنگیان این است که فرد پس از ورود به این دانشگاه شغل خود را تأمین‌شده می‌داند و همین موجب از بین رفتن انگیزه و خلاقیت در بین دانشجویان می‌شود.

وی یکی دیگر از چالش‌های وزارت آموزش‌وپرورش کشور را فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: هرساله فرهنگیان با تجمع جلوی درب مجلس شورای اسلامی و با مصوبه مجلس شورای اسلامی این معترضین به استخدام این وزارتخانه درمی‌آیند. این در حالی است که این نیروی موردنیاز آموزش‌وپرورش نیست. این وزارتخانه نیاز به معلم و نیرو در مناطق محروم و شهرستان دارد اما این معترضین ساکن شهرهای بزرگ هستند. 90 درصد این معترضین خانم هستند اما آموزش‌وپرورش نیاز به نیروی آقا دارد.

انتهای پیام/4084


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته