دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون وزیر راه: کاهش نرخ سود بانکی تکانه‌ای در بازار مسکن ایجاد نخواهد کرد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و تاثیر آن در بازار مسکن گفت: در شرایط کاهش نرخ سود سرمایه‌گذاران در بانک می‌توانند منابع خود را در بازارهای دیگر به کار گیرند اما تکانه‌ای در بازار مسکن ایجاد نخواهد شد.
کد خبر : 98998

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حامد مظاهریان شب گذشته در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد در بخش خرید و فروش و اجاره مسکن افزود: در خردادماه امسال دو اتفاق مهم تک رقمی شدن نرخ تورم و رسیدن آن به 9.8 درصد و دیگری کاهش قابل توجه نرخ سود بانکی به 15 درصد رقم خورد.این اتفاقات موجب شد تا سرمایه‌گذاران حوزه بانکی کشور به دیگر بازارها از جمله مسکن نیز توجه نشان دهند.


وی با تاکید بر اینکه این دو اتفاق موجب افزایش جزیی 5 درصدی قیمت مسکن و افزایش معاملات این بخش شد، اظهار کرد: در اجاره هنوز آمار قطعی ارایه نشده است. اما شاید به این سمت برویم که مالکان از مبلغ ودیعه بکاهند و به اجاره اضافه کنند.


معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عوامل متعددی در بازا رمسکن اثرگذار است، بیان کرد: نرخ سود می‌تواند بخشی از این عوامل باشد. از طرفی قیمت مسکن طی سه سال گذشته تقریبا ثابت بود که با محاسبه نرخ تورم می توان گفت ارزش ملک طی این سال‌ها به میزان 30 درصد کاهش داشته است.


مظاهریان تاکید کرد: بر این اساس افزایش 5 درصدی قیمت مسکن هنوز کم‌تر از میزان تورم است و این امر نشان می‌دهد مسکن در حال خروج از رکود خود است.


وی با بیان اینکه سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی گسترش بازار رهن است، عنوان کرد: در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم وام مسکن 30 میلیون تومان و نرخ سود آن 20 درصد بود اما اکنون میزان وام مسکن برای تهرانی‌ها 160 میلیون تومان است. در بخش عرضه هم به هر واحد 130 میلیون تومان وام می‌دهیم.


مظاهریان سیاست وزارت راه و شهرسازی در گسترش بازار رهن درواقع افزایش ابزارهای مالی بود، تصریح کرد: وزارت راه به دنبال این بود تا وام‌ها به میزان حداقل 50 درصد قیمت مسکن را پوشش دهند و نرخ سود کاهش و مدت زمان بازپرداخت اقساط وام افزایش یابد.


به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ، بر اساس آمار بانک مسکن تعداد ثبت‌نام کنندگان صندوق پس انداز مسکن یکم طی هفته گذشته به میزان 40 درصد افزایش یافته است چرا که نرخ سود این وام از 14 به 13 و سپس به 11 درصد کاهش پیدا کرد.


وی با بیان اینکه تقویت طرف تقاضا این سیگنال را به سازندگان می‌دهد که بازار آماده تولید است، گفت: ما در مرز خروج از رکود و آماده رونق در بخش مسکن هستیم.


مظاهریان تاکید کرد: با اطمینان می‌گویم که شاخص‌ها نشان می‌دهد با کاهش نرخ سود و کاهش نرخ تورم بخش‌های تولیدی به تحرک وادار خواهند شد و بر این اساس امسال شاهد خروج بازار مسکن از رکود خواهیم بود.


همچنین رئیس انجمن انبوه‌سازان قم نیز در این برنامه با بیان اینکه بخش مسکن در تاریخی‌ترین و عمیق‌ترین رکود تاریخی قرن فرو رفته است، گفت: متاسفانه اثری برای خروج از رکود بازار مسکن دیده نمی‌شود.


مجتبی بیگدلی با بیان اینکه دستگاه‌ها دست به دست هم داده‌اند تا رکود بازار مسکن ادامه یابد، افزود: این در حالی است که صنعت ساختمان در تمام دنیا به عنوان یک صنعت پیشران عمل می‌کند.


اما مظاهریان در واکنش به این اظهارات بیگدلی با بیان اینکه وی انبوه سازان را به خوبی نمایندگی نمی‌کند، عنوان کرد: آقای بیگدلی انتظارشان این است که افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن وحشتناک اتفاق بیفتد تا بتوانند خانه‌های خود را بفروشند.


مظاهریان بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی هم اجازه نمی دهد قیمت مسکن در اختیار سوداگران قرار بگیرد.


اما بیگدلی در پاسخ به مظاهریان گفت: متاسفانه نه تنها چنین اتفاقی افتاده بلکه هیچ اقدام عملی هم از سوی دولت نمی‌بینیم.


وی اظهار کرد: از شما که شخصیت علمی هستید بعید است این‌گونه صحبت کنید. ما دوست داریم یک بازی برد برد رقم بخورد و به دنبال مسائل دیگر نیستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته