جیم شریدان یکی از دردناکترین پروندههای قتل ایرلند را دوباره به دادگاه میبرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در فیلم جدیدی که برای نخستین بار در جشنواره فیلم تریبکا به نمایش درآمد، جیم شریدان، کارگردان ایرلندی نامزد شش جایزه اسکار، مرز میان داستان و عدالت را در قالب یک درام دادگاهی در هم میشکند.
از نظر شریدان، دفاع از بی گناهان متهم فقط یک مضمون نیست، بلکه رسالتی است که به گفته او از همان آغاز در ژن هایش نهادینه بوده است.
او میگوید: «مادرم خودش را مقصر مرگ مادرش میدانست که هنگام زایمان او فوت کرده بود. پس این حس در من ذاتی بود. از وقتی در شکم مادرم بود، از همان اول، این احساس نسبت به آدمهای به ناحق متهمشده با من بود.»
این وسواس ریشه دار که نیروی محرک دوران فعالیت درخشان شریدان از به نام پدر (۱۹۹۳) با بازی دنیل دی-لوییس در نقش یک مظنون بی گناه ارتش جمهوری خواه ایرلند تا پروژهی تازه اش بازآفرینی بوده، از چیزی نشأت میگیرد که خودش آن را «حس گناه پیشزادی» مینامد.
«هر وقت میبینم کسی به ناحق متهم شده، یه چیزی درونم روشن میشود و دیوانه میشوم. نمیتوانم با آن کنار بیایم.»
در فیلم بازآفرینی، شریدان به همراه کارگردان همکارش، دیوید مریمن، یکی از هولناکترین قتلهای حلنشده ایرلند را بررسی میکند: قتل سوفی توسکان دو پلنتیه، تهیهکننده فرانسوی، که در ۱۹۹۶ بیرون خانه اش در در کورک غربی به طرز فجیعی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و کشته شد.
فیلم، دادگاهی تخیلی را بازسازی میکند که هرگز برگزار نشد، برای پروندهای که هنوز هم در هالهای از ابهام باقی مانده است.
شریدان پیشتر در مستند تلویزیونی پنج قسمتی قتلی در کلبه (۲۰۲۱) به این ماجرا پرداخته بود، اما احساس کرد که نتوانسته حق مطلب را ادا کند. در بازآفرینی، او داستان، مستند و احساس را با هم در میآمیزد، به گونهای که ساختارهای ژانری را زیر پا میگذارد.
«می خواستم چیزی را وارد داستان کنم که نمیشد در مستند نشانش داد. میخواستم این مرز محو بین مستند، واقعیت و تخیل رو نشان بدهم.»
به لطف تلاشهای خستگیناپذیر شریدان، اکنون تیم تحقیقات جنایی پلیس ایرلند پرونده قتل دو پلنتیه را دوباره به جریان انداخته است.
شریدان و مریمن امیدوارند فیلمشان بحثی عمومی را در ایرلند به راه بیندازد و مردم را به مطالبه عدالت سوق دهد.
انتهای پیام/