داوری: دانشگاهها ریلگذار مرجعیت علمی و زمینهساز تمدن مهدوی باشند
به گزارش خبرنگار آنا، نشست تخصصی «نقش دانشگاهها در مرجعیت علمی تمدنساز در عصر ظهور» با حضور استادان، مدیران، نخبگان علمی و مسئولان فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان برگزار شد.
رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانههای استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با تأکید بر ضرورت نقشآفرینی دانشگاه در تمدنسازی، مرجعیت علمی را مقدمهای اساسی برای تحقق تمدن نوین اسلامی و ظهور دانست.
مسیب داوری اضافه کرد: دانشگاهها باید فراتر از یک نهاد آموزشی صرف عمل و در تراز مرجعیت علمی، بهعنوان رکن اصلی تمدنسازی ایفای نقش کنند.
وی تأکید کرد: مرجعیت علمی تنها با تولید علم حاصل نمیشود، بلکه مستلزم حکمرانی دانشی، سیاستگذاری آیندهنگر، راهبری پژوهشی و تعامل فعال با جامعه، صنعت و نهادهای علمی جهان است.

رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانههای استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی افزود که مرجعیت علمی بر پایههایی چون مدیریت دانش، اصلاح نظام آموزشی و پژوهشی، تقویت زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری، و تعامل مؤثر با ساختارهای اجتماعی و اقتصادی کشور شکل میگیرد.
داوری متذکر شد: اگر دانشگاهها از الگوهای سنتی فاصله نگیرند، در فرآیند تمدنسازی دینی و اسلامی نقشی مؤثر نخواهند داشت.
علم، مهارت و مقابله فعال با فناوری مدرن
وی با اشاره به اینکه جامعهای که صرفاً مصرفکننده علم و فناوری باشد، در تمدنسازی مهدوی نقش فعال نخواهد داشت، ادامه داد: اگر دانشگاهها میخواهند در عصر ظهور نقشی کلیدی و تأثیرگذار ایفا کنند، استادان باید به تازههای علم روز مجهز باشند و بتوانند با مهارت، دانش و درک عمیق از ابزارهای تکنولوژی مدرن، به مقابله و بهرهگیری مؤثر از آن بپردازند.
رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانههای استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه تمدنساز باید دانش را به مهارت و مهارت را به کنش اجتماعی و تمدنی تبدیل کند.
داوری، دانشگاه عصر ظهور را دانشگاهی دانست که نظام آموزشی آن بر پایه معرفت، عقلانیت، معنویت و آیندهنگری بنا شده و خروجی آن نیروی انسانی توانمند در طراحی و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.
تمدنسازی مهدوی؛ مبتنی بر خودشناسی، جامعهشناسی و دشمنشناسی
رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانههای استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی با تبیین الزامات تمدنسازی مهدوی در محیط دانشگاهی تبیین کرد: شکلگیری این تمدن بر پایههایی همچون تمرین مهارت شبکهسازی، کارآمدی روشها، پاسداری از داشتههای علمی و فرهنگی، تقویت سیستم ایمنی علمی و فکری، مهارت در شناخت خود، شناخت جامعه و فرهنگ و شناخت رقیب استوار است.

داوری تأکید کرد: انسان منتظر باید واجد صلاحیت باشد و این صلاحیت در گرو تربیت علمی، اخلاقی، اجتماعی و تمدنی است.
وی افزود: دانشگاهها باید در تربیت انسان صالح و آماده برای تحقق حکومت صالحان، نقش محوری ایفا کنند.
جنگ آخرالزمان؛ جنگی در میدان شناخت و روایت
رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانههای استانی مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی با نگاهی به ابعاد معرفتی نبرد آخرالزمان گفت: جنگ آینده، جنگ شناختی و اصل آن بر سر درک و تفسیر حکومت جهانی و آینده بشریت است.
داوری توضیح داد که ابزارهای متعددی نظیر فیلمها، سریالها، بازیهای رایانهای، کتابها، مقالات و حتی همایشهای بینالمللی همگی بهصورت هدفمند به کار گرفته میشوند تا مفهوم حکومت جهانی نجاتبخش را به چالش کشیده و از هویت اصیل آن منحرف سازند.
وی یادآور شد: دانشگاهها باید در این میدان نقش جهاد تبیین را ایفا کرده و در برابر این جنگ روایتها و مفاهیم با تولید محتوا، آموزش و پژوهش راهبردی، از حقیقت حکومت جهانی موعود دفاع کنند.
در پایان این نشست، استادان حاضر با استقبال از رویکرد تمدنساز و آیندهنگر مطرحشده، خواستار تداوم اینگونه نشستها، تدوین نقشه راه عملیاتی برای اجراییسازی مفاهیم مهدوی در ساختار دانشگاه و همچنین تقویت دفاتر مهدویت در واحدهای دانشگاهی شدند.
انتهای پیام/


