۰۶/ ارديبهشت /۱۴۰۴
گزارش میدانی آنا 

زنگ خطر تنبلی دانشجویان زیر سایه چت‌بات‌ها

زنگ خطر تنبلی دانشجویان زیر سایه چت‌بات‌ها
هجوم فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی به زندگی انسان‌ها همواره این استرس و دلهره را ایجاد کرده است که آیا احتمال تنبلی دانشجویان و کاهش خلاقیت و تفکر در بین آنها وجود خواهد داشت یا خیر؟

به گزارش خبرنگار آنا، همزمان با گسترش بی رویه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین به عرصه‌های مختلف در سراسر جهان، آموزش عالی هم از این امر تحول برانگیز و هجوم آور بی نصیب نمانده است. ورود چت بات‌ها به دانشگاه داستانی پر از امید و ترس است، امید به دسترسی آسان به اطلاعات و بیم از جایگزینی تفکر با بهره گیری از راه‌های میان بر!

 اما، حالا نگرانی از بابت جایگزینی ماشین به جای نیروی انسانی فراتر رفته است و ظهور چت بات‌هایی مانند چت جی پی تی که توانایی تولید متن‌های پیچیده و پاسخ به پرسش‌های سخت را دارند سوالی را به وجود آورده‌اند که آیا این ابزار‌های هوش مصنوعی باعث تنبلی دانشجویان هم می‌شوند؟ درست مثل این تصور که دانشجویی به جای حل پاسخ سوالات خود در کتاب و مقاله بدون دردسر جواب پرسش‌های خود را از چت بات‌ها دریافت کند، یعنی رویای شیرین تنبلی کابوسی برای تهدید آینده دانشگاه‌ها شده است. 

اظهار نظر‌های دانشجویان درباره هوش مصنوعی

بررسی میدانی خبرنگار آنا نشان می‌دهد که استفاده از چت بات‌ها در بین دانشجویان به صورت فزاینده در حال افزایش است. بیشتر دانشجویان به جای اینکه زمان کافی به تحقیق و نگارش مقالات اختصاص دهند، به راحتی سوالات خود را از هوش مصنوعی دریافت می‌کنند که این مسئله نه تنها باعث تضعیف در فعالیت‌های پژوهشی و علمی دانشجویان می‌شود، بلکه امکان تقلب در فرایند انجام تکالیف درسی را افزایش می‌دهد. 

مهدی یار دانشجوی دانشگاه شهیدبهشتی به خبرنگار آنا در این باره گفته است؟ از آنجایی که دانشجوی شاغل هستم و زمان کافی برای انجام تحقیقات و مقاله نویسی ندارم، از چت بات‌های متفاوت برای انجام فعالیت‌های کلاسی بهره می‌گیرم، چرا که آسان است و نیازی به وقت گذاشتن ندارد. 

نرگس دانشجوی دانشگاه پیام نور اظهار کرد: تاکنون چندین بار به کمک هوش مصنوعی مقالاتی نوشته‌ام و نمره کامل هم از استاد تحویل گرفته‌ام؛ راستش را بخواهم بگویم متاسفانه این فرایند من را تنبل کرده است و دیگر بدون این فناوری به هیچ کجا نخواهیم رسید و همین به بنده ثابت شده است. 

ستایش دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی گفت: برخی اوقات در انجام تکالیف دانشگاه به علت پیچیدگی مطالب به مشکل برمی خورم، اما با کمک چت بات‌های هوشمند می‌توانم از پس چالش خود بر بیایم، البته استفاده کامل از آن ندارم؛ چرا که به هیچ عنوان دلم نمی‌خواهد به دانشجوی تنبل کلاس تبدیل شوم.

رضا دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: با کمک هوش مصنوعی پروپوزال خود را نوشتم و استاد آن را تایید کرد، در ابتدا کمی استرس داشتم که در مقابل استادان ضایع شوم، اما بعد‌ها آن را به دیگران هم پیشنهاد دادم و رضایتشان را جلب کردم. 

سبحان دانشجوی دانشگاه شیراز بیان کرد: آشنایی عاقلانه و آگاهانه با هوش مصنوعی گزینه خوبی است، اما دانشجویان نباید خود را بنده آن کنند، بلکه در مواردی کمک بگیرند تا علمی که در سال‌های طولانی کسب کرده‌اند، تحلیل نرود. 

شیما دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: هوش مصنوعی ابزار خوبی برای کمک به دانشجویان است، اما نباید به صورت کامل از آن بهره برد؛ چرا که امکان خطا وجود دارد و انسان باید با دیده عقل به حل مسائل بنگرد نه اینکه از رباتی استفاده کند که مشخص نیست منابعی که در دسترس دیگران قرار می‌دهد تا چه میزان صحت دارد. 

علیرضا دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: چت بات‌ها کار دانشجویان را راحت کرده است؛ بیشتر هم دانشگاهی‌های بنده از آن احساس رضایت کامل دارند و اینگونه که به نظر می‌رسد صفر تا صد کار‌های خود را به آن سپرده‌اند و دیگر تلاش چندانی برای نتیجه گرفتن مطلوب از فرایند تحقیق خود ندارند، بلکه فقط به هوش مصنوعی اعتماد کرده‌اند و همین بعد‌ها آفت آموزش می‌شود. 

سجاد دانشجوی رشته مترجمی تاکید کرد: متاسفانه، همکلاسی‌های بنده به جای اینکه خودشان مطالب را کلمه به کلمه ترجمه کنند به هوش مصنوعی روی می‌آورند، شاید در نگاه اول این اقدام آنقدر‌ها هم مهم نباشد، اما پس از گذشت چندماه نه تنها دیگر توانایی کافی برای ترجمه کلمات را ندارند، بلکه مهارت‌های قبلی را هم از یاد برده‌اند؛ چرا که مهم‌ترین اصل یادگیری هر فعالیت با مطلبی تمرین و تکرار است، اما هوش مصنوعی عملا این فرصت را از دانشجویان گرفته است. 

با وجود همه این موارد، متخصصان و کارشناسان معتقد هستند که می‌توان از هوش مصنوعی به عنوان ابزار آموزشی مثبت استفاده کرد، آنها می‌گویند که به جای ممنوع کردن استفاده از چت بات‌ها باید آموزش‌های صحیح و مسئولانه را با هدف جایگزین نشدن به جای تفکر و تلاش شخصی برای آنها مهیا کنیم. 

با این حال، برخی از متخصصان معتقدند که می‌توان برخی از دانشگاه‌ها نیز در حال بررسی راهکار‌های جدیدی برای مقابله با این چالش هستند. استفاده از نرم‌افزار‌های تشخیص تقلب، تغییر نوع تکالیف و پروژه‌ها به سمت فعالیت‌های عملی و گروهی، و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اساتید و دانشجویان، از جمله راهکار‌هایی است که در حال بررسی و اجرا هستند.

غلبه هوش مصنوعی بر دانشگاه‌ها هشدار جدی برای نظام آموزشی کشور است، چالشی که اگر در زمان درست و مناسب به حل آن نپردازیم شاهد گیرافتادن دانشجویان در باتلاق تلاش و یادگیری و افت کیفی آموزش و ضعف در مهارت‌های دانشجویان خواهیم بود. اما در صورت استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزار آموزشی مکمل می‌توان کمک کننده ارتقای سطح خلاقیت، تفکر و مسئولیت پذیری در بین دانشجویان و دانش آموختگان در عصر جدید شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب