مخاطب امروز تلویزیون خیلی باهوش است/ چالشهای ساخت برنامه زنده در نیمه شب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، برنامه تلویزیونی «سر سفره خدا» یکی از برنامههای مناسبتی تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان بود که حالا چند سالی میشود از رسانه ملی به نمایش درمیآید، برنامهای ترکیبی به همراه نمایش که برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخته شده و نکته قابل توجه آن این بود که به صورت زنده به روی آنتن رفت. به بهانه پخش فصل جدید این برنامه با یاسر غفاری تهیهکننده «سر سفره خدا» گفتوگو کردیم.
غفاری در ابتدای سخنانش با اشاره به نقطه تمایز این برنامه با سایر آثار مناسبتی سیما به خبرنگار آنا گفت: نقطه تفاوت این برنامه اجرای نمایشهای طنز است، بچهها دوست دارند که بخندند و همین مسئله باعث میشود برنامه را دوست داشته باشند. نکته دیگر این است که برنامه زنده است و همین مسئله باعث میشود بچهها با این برنامه زندگی کنند. تمام تلاش و تمرکز ما روی نمایشهای طنز است و در دل این نمایشها محتوای مورد نظر خود که تربیتی است و از دل قران میآید را به بچهها منتقل میکنیم.
وی افزود: ما در این برنامه اشاره مستقیمی به محتوا نمیکنیم و در دل قصهها حرفهایمان را میزنیم، چون بچهها داستان را دوست دارند. بچه وقتی با شخصیتهای برنامه زندگی میکند، به مسئلهای که شخصیت با آن درگیر است فکر میکند و آن لحظه در ذهنش نقش میبندد، به نظرم این نقطه قوت برنامه ماست که باعث شده ۹ سال ادامه داشته باشد.
تهیهکننده برنامه «سر سفره خدا» در مورد چالشهای ساخت این برنامه هم توضیح داد: برنامه ما چالشهای فراوانی دارد، اجرای نمایش طنز روی آنتن زنده برای مخاطبی که نه خیلی کوچک است که در دسته کودکان قرار بگیرد و نه یک نوجوان، کار سنگینی محسوب میشود، چون اگر شوخیها لوس و کودکانه باشد پس میزند و اگر پیچیده و سخت باشد به راحتی آنها را درک نمیکند. مهمترین چالش ما شناخت مخاطب بود که بدانیم چه کار کنیم این برنامه را دوست داشته باش.
وی ادامه داد: زنده بودن برنامه و اینکه نیمه شب مشغول ساخت برنامه و اجرای نمایش زنده روی آنتن بودیم هم یکی از دشواریهای این برنامه محسوب میشد. چالش دیگر این است که برنامه نباید به تکرار بیافتد. این برنامه ۹ سال روی آنتن رفته و ما در جلسات مختلف به دنبال رسیدن به ایدههای جدید هستیم. تلاش ما این است که هر فصل اتفاق جدیدی داشته باشیم که مخاطب آن را ندیده باشد.
غفاری اضافه کرد: چالش دیگر ما این است که مهمان داریم و مهمانان ما هم کودکان هستند. فکر نمیکنم برنامهای در تلویزیون وجود داشته باشد که مهمانش کودک باشد، نیمه شب تولید شود و انتن زنده نیز داشته باشد. هرچقدر هم یک کودک روابط عمومی خوبی داشته باشد و در برابر دوربین راحت باشد، اما اتمسفر برنامه زنده در آن وقت از شبانه روز کار را سخت میکند. اگرچه ما قبل از ضبط با مهمانان کار میکنیم تا آماده حضور در مقابل دوربین باشند.
این برنامهساز با اشاره به تماشاگران اصلی برنامه «سر سفره خدا» اظهار کرد: مخاطب هدف ما بچههای ۹ تا ۱۲ سال هستند، اما ما مخاطبانی داریم که از ۳ سال تا ۶۰ سال متغیر هستند، این را از پیامکهایی که برایمان ارسال میشود، متوجه شدیم. اگرچه در این میان پیامکهایی هم هست که مردم انتقاداتی داشتند و ما اگر ببینیم نظرات آنها در یک موضوع خاص فراوانی دارد، آن را اعمال میکنیم. به عنوان مثال چند قسمت از برنامه کیفیت قصههایمان افت کرد و پس از آن پیامهای زیادی داشتیم در این خصوص که گفتند دکور خوب شده، اما داستانها ضعیف شده است.
وی افزود: مخاطب امروز تلویزیون خیلی با هوش است. در این فضای رسانهای که در دست هر کودک یک تلفن همراه یا تبلت هست و در هر ثانیه شاهد فعالیت پررنگ رسانهها هستیم، کار برای حفظ مخاطب و به تکرار نیافتادن در برنامه سازی بسیار سخت و دشوار است.
انتهای پیام/

جنوب تهران ظرفیتهای عظیمی برای اجرای برنامههای فرهنگی دارد
