۰۹/ فروردين /۱۴۰۴
در گفت‌وگو با آنا تاکید شد؛

چرا باید خودرو کارکرده وارد کنیم؟!

چرا باید خودرو کارکرده وارد کنیم؟!
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، گفت: واردات خودروهای کارکرده به مانند تله‌ای است که علی رغم صرف هزینه ارزی، کشور را دچار چالش های دیگری مانند واردات مجدد قطعات می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، در سال گذشته بر اساس دستورالعمل‌های صادر شده سود بازرگانی واردات خودروی کارکرده معادل واردات خودرو‌های نو بوده و به میزان ۱۰۰ درصد تصویب شده است. اما آیا زمانی که بازار تشنه عرضه خودرو است و کسری عرضه همچنان این بازار را ملتهب نگه داشته است، چنین تصمیمی برای خودرو‌های کارکرده که خرید و واردات آن‌ها ساده‌تر است، فعلی صحیح در جهت مدیریت بازار خودرو است؟

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال گفت: بینید واردات خودرو کارکرده اساساً چالش‌ها و مشکلات خیلی زیادی به همراه خواهد و در آینده‌ای بسیار نزدیک ممکن است که که چالش‌های ارزی و فنی بسیار شدیدی را ایجاد نماید.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که واردات خودرو‌های کارکرده بدون پشتیبانی و کارشناسی لازم به راحتی می‌تواند علاوه بر هدر دادن منابع ارزی، موجب از بین رفتن سرمایه مردم نیز شود؛ چرا که نه فقط خودرو‌های کارکرده بلکه حتی زمانی که خودرویی نو وارد کشور ما می‌شود نیاز به کالیبراسیون سنسور‌ها و ایراد تنظیمات ویژه برای هماهنگی با اقلیم ایران دارد؛ بنابراین زمانی که خودرویی در بهترین وضعیت سلامت وارد کشور می‌شود هم نیاز به خدمات پس از فروش دارد.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

خلخالی افزود: حالا اگر این شرایط را به خودرویی تعمیم دهیم که کیلومتر‌ها کارکرده است مشخص است که با توجه به شرایط کشور ایران توی مسائل خدمات پس از فروش احتیاج خیلی شدیدی به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش ایجاد می‌شود. در واقع برای اینکه تقاضای خودرو را پاسخ دهیم بجای خودروی نو، کارکرده وارد می‌کنیم تا توان خرید برای همه ایجاد شود، اما در واقع با این کار بستری برای تقاضای شدید قطعاتی که به راحتی قابل تامین نیستند ایجاد کرده‌ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، تصریح کرد: واردات خودروی کارکرده با تعرفه پایین منجر به شرایطی که ذکر شد، می‌شود و با این شرایط کارشناسی نشده بودن، این خودرو‌ها نیاز به خدمات پس از فروش پیدا کرده و چالش‌های قطعات این خودرو‌های کارکرده وارداتی منجر به این می‌شود که دوباره باید قطعات مربوط به آن‌ها با هزینه ارزی بالا و صرف زمان وارد کشور شود. با این وضعیت اگر قرار باشد که خودرویی واردکنیم، قطعا عاقلانه است که خودرو نو وارد شود!.

تصویب سود بازرگانی واردات خودرو‌های سواری

به گزارش آنا؛ هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۱۲/۲۲ به پیشنهاد شماره ۴۵۷۴۹۶۶ مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۰ وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد که سود بازرگانی خودرو‌های کار کرده وارداتی موضوع تبصره (۱) ماده (۶) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۱) قانون ساماندهی صنعت خودرو موضوع تصویب‌نامه شماره ۶۶۵۳۸ت ۶۱۶۸۷م مورخ ۱۴۰۳/۴/۲۴ معادل سود بازرگانی خودرو‌های نو تعیین شود.

براین اساس هیات وزیران با تصویب تبصره یک ماده ۶ آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۲۴ تیرسال گذشته هیات وزیران، موافقت کرد. بر این اساس سود بازرگانی واردات خودروی کارکرده معادل سود بازرگانی خودروی نو محاسبه می‌شود.

گفتنی است سود بازرگانی واردات خودرو‌های سواری با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، معادل ۵۱ درصد، سود بازرگانی خودرو‌های متناسب جانبازان (و تجهیزات مورد نیاز متناسب‌سازی خودرو برای جانبازان) صفر تعیین می‌شود. همچنین براساس اصلاحیه هیات وزیران، نرخ سود بازرگانی برای واردات خودرو‌های برقی با ارزش ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو، معادل ۱۱ درصد تعیین شده است.

نرخ سود واردات خودرو برقی با ارزش بیش از ۳۰ هزار یورو نیز معادل ۲۶ است.

انتهای پیام/

ارسال نظر