هدفگذاری برای تولید ۲۵ تن گوشت ماهی خاویاری؛ استحصال خاویار به ۱۰۰ کیلو میرسد

خبرگزاری آنا؛ فناوریهای نوین به سرعت در حال تغییر زندگی بشر و بازتعریف مرزهای ممکنها هستند. در میان این پیشرفتها، هوش مصنوعی (AI) بهعنوان یکی از برجستهترین و تأثیرگذارترین نوآوریها خودنمایی میکند.
هوش مصنوعی که زمانی فقط در داستانهای علمی-تخیلی تصور میشد، اکنون به واقعیتی تبدیل شده که در جنبههای مختلف زندگی روزمره از پزشکی و آموزش گرفته تا صنعت و سرگرمی، نقش ایفا میکند. در همین راستا و با توجه به تأکید دکتر طهرانچی در زمینه تحول در حوزههای دانشی و فناوری با استفاده از فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی خبرنگار آنا برای اطلاع از جزئیات فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در این حوزه و دیگر دستاوردها و برنامههای این دانشگاه گفتوگویی با سهیل شکری رئیس این واحد دانشگاهی داشته که در ادامه خواهیم خواند.
آنا: آقای دکتر! بفرمایید در حوزه فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی در واحد متبوعتان چه فعالیتهایی صورت گرفته و برنامه شما برای سال جاری در حوزه فناوری بهویژه هوش مصنوعی چیست؟
شکری: با تشکر از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل داشتن رویکرد آیندهپژوهانه و نگاه تحولگرا متناسب با پیشرفتهای روز در حوزه علم و فناوری در همین راستا واحد لاهیجان در سال گذشته موفق به راهاندازی دانشکده موضوعی هوش مصنوعی، فناوریهای اجتماعی و پیشرفته شده است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با برگزاری هفتمین کنفرانس بینالمللی بازشناسی الگو و تحلیل تصویر(با نمایه آی تریپلای (IEEE) و آی اس سی (ISC)) که برای نخستینبار دانشگاه آزاد اسلامی میزبان آن بود، گام مهمی در حوزه هوش مصنوعی برداشت، یکی از مهمترین مأموریتهای این دانشکده بهکارگیری فناوری هوش مصنوعی در حوزه سلامت است. در نظر داریم با عقد تفاهمنامه با مرکز ترومای(آسیب- ضربه) جادهای گیلان در بهکارگیری این فناوری سهیم باشیم.
آنا: بهعنوان دانشگاه حل مسئله تاکنون چه مشکلی از مشکلات منطقه در این راستا توسط دانشگاه متبوع شما شناسایی و حل شده و چه برنامه و طرحهایی برای حل مسائل موجود در دستور کار دارید؟
شکری: با توجه به وجود سه مرکز تحقیقات در این واحد دانشگاهی، عقد قراردادهایی پژوهشی و تعریف پایاننامههایی منطبق با نظام موضوعات منطقه صورت پذیرفته که شامل شناسایی مشکلات پیاده راه حرم آستانهاشرفیه و طراحی ساماندهی پیاده راه حرم، بررسی مشکلات مجموعه اقامتی، تفریحی ساحلی کیاشهر و طراحی آن بر اساس الگوی بومی، بررسی مشکلات مجموعه اقامتی، رفاهی دریاچه عینک رشت و طراحی آن با تأکید بر طبیعتمحوری و مشکلات تعیین کیفیت برگ چای و رفع آن با طراحی سامانه تشخیص هوشمند میشود.
تعیین حریم گسلها در شهر منجیل، بازنگری حد بستر و حریم رودخانههای گیلان، شناسایی و تعیین کاربری اراضی حاشیه تالاب انزلی، بررسی مشکلات قضایی مربیان و باشگاههای ورزشی خصوصی استان گیلان و طرح حمایتهای قانونی و قضایی، بررسی مشکلات تخمین بار بلندمدت شبکه برق استان گیلان و طراحی سامانه پیشبینی کننده هوشمند، بررسی مشکلات آلودگی نفتی رودخانه سرخون بر ماهیان استان چهارمحال بختیاری، بررسی و شناسایی عوامل ایجاد بوی رودخانه گوهردشت، بررسی مشکلات فلزات سنگین در رسوبات تالاب عینک رشت و شناسایی منابع آلاینده رودخانه لاهیجان و ارائه راهکارها از دیگر اقدامات مراکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برای حل مشکلات استان بوده است.
طراحی و ساخت ثابتکننده خارجی یکطرفه موتوردار برای درمان شکستگیها و رفع فقدان استخوانی، تأثیر انباشت زباله بر غلظت عناصر سنگین و کیفیت بیولوژیکی خاک اراضی مجاور دفنگاه سراوان، اثر سطوح مختلف منگنز جیره بر شاخصهای رشد، فعالیت آنتیاکسیدانی، فراسنجههای بیوشیمیایی و تجمع بافتی، آنزیمهای کبدی و گوارشی و بافتشناسی کبد و روده در فیلماهیان (Huso huso) جوان پرورشی، تشخیص تقلبات در روغنزیتون با استفاده از تلفیق تکنولوژیهای بینی الکترونیک و بینایی کامپیوتری (مطالعه موردی روغنزیتون رودبار) و بازیابی آهن سه ظرفیتی در منعقد کننده تصفیهخانههای آب از طریق اصلاح غشای نفیون به کمک نانوذرات ازجلمه عناوین پایاننامهها/رسالههای انجام شده در راستای حل مشکلات و معضلات توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان است.
هوشمندسازی زیرساختهای آموزشی واحد لاهیجان
آنا: برنامهها و اولویتهای سال جاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان را تشریح و بفرمایید اولویت اصلی دانشگاه چه خواهد بود؟
شکری: همه تلاش این واحد دانشگاهی حرکت در راستای سیاستهای ابلاغی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که مطابق با سند تحول و تعالی بوده است؛ بنابراین از مهمترین برنامهها میتوان گفتمان سازی سند تحول و تعالی دانشگاه، انجام مأموریتهای دانشکدگان موضوعی در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری، هوشمندسازی زیرساختهای آموزشی، تقویت ارتباطات دانشگاه با اقطاب اثرگذار فرهنگی بهویژه جامعه دانشجویی از طریق فعالسازی کانونها، انجمنها و تشکلهای دانشجویی، مشارکت در حل مسائل جامعه و صنعت از طریق مراکز تحقیقاتی، حمایت از ایدههای نوآورانه از طریق سرای نوآوری و مرکز رشد، پررنگ کردن نقش تمدن ساز دانشگاه در استان گیلان و شهرستان لاهیجان را ذکر کرد.
به نظر میرسد از بین همه موارد عنوان شده اولویت اول دانشگاه انجام نخستین چرخش تحولآفرین در سند تحول و تعالی یعنی چرخش تحولآفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالیبخش عمیق، کاربردی، فایده محور، بسترساز اشتغال دانشبنیان و افزاینده اقبال اجتماعی در کنار ارتقای شاخص کار آمادگی و مهارتهای مورد نیاز بهویژه تعاملات، حل مسئله، کارگروهی و کارآفرینی، است.
آنا: چنانچه برنامه ویژه و خاصی در حال اجرا و یا در دستور کار دارید تشریح کنید.
شکری: با توجه به سیاستهای کشور در راستای توسعه اقتصاد دریامحور، امکانات موجود در«مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان» و«سرای نوآوری فناوریهای شیلاتی و پرورش ماهیان خاویاری» واقع در سایت چمخاله دانشگاه، توانمندیهای اعضای هیئت علمی این واحد دانشگاهی در راستای ساماندهی زیستبوم نوآوری، ایجاد زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، توسعه فناوری و نوآوری بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان بنا دارد با تقویت زیرساختهای موجود، شناسایی و انطباق موضوعی ظرفیتهای فناوری و نوآوری، شبکهسازی و تعامل میان متخصصان، نوآوران و کارآفرینان درون و بیرون دانشگاه و تعامل با نهادهای حاکمیتی مرتبط و تخصیص اعتبار و جذب سرمایهگذاریهای خصوصی به استقرار و راهاندازی آزمایشگاهها، کارگاهها، واحدهای تولیدی با محصولات دانشبنیانی و کسبوکارهای دانشبنیان فعال در بازار فناوری و نوآوری محلی و ایجاد شبکههای کاری میان کسبوکارهای موجود اقدام کند و با ایجاد زیرساختهای لازم به مرور ظرفیت تولید گوشت ماهیان خاویاری خود را به ۲۵ تن و استحصال خاویار را به ۱۰۰ کیلو برساند.
آنا: دستاوردهای ویژه و شاخص دانشگاه متبوع خود در سال گذشته را تشریح فرمایید.
شکری: با توجه به نتایج کارنمای فرهنگی اجتماعی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ در وبسایت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این ارزیابی که بر اساس تلاش و عملکرد شامل تحقق سیاستهای فرهنگی و اثربخشی برنامهها دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان رتبه عالی و مقام نخست را کسب کرد.
سال گذشته شاخصهای مدیریتی، سلوک مدیران، کانونهای فرهنگی دانشجویی، نشریات دانشجویی، تشکلهای دانشجویی، بسیج اساتید، تولیدات فرهنگی، هنری و صنایع خلاق، دورههای فرهنگی مهارتی در سطح ارزیابی عالی قرار گرفت و تلاشهای نهادهای دانشجویی و فعالان حوزه فرهنگی دانشگاه در شاخصهای بسیج دانشجویی، مؤلفههای کلیدی، رویداد ملی مشق امید، کرسی آزاداندیشی، فضایهای مجازی و رسانه، برنامههای ثابت سالیانه، قطب فرهنگی شهر، خانواده، ایثار و شهادت به سطح ارزیابی خیلی خوب منتهی شد. برآیند ۲۱ شاخص بررسی شده، ارزیابی حوزه فرهنگی اجتماعی واحد لاهیجان را در سطح عالی و رتبه نخست قرار داد.
تقویت کمی و کیفی نهادهای دانشجویی، تسهیلگری در تخصیص بودجه، تعامل با نهادهای خارج از دانشگاه بهمنظور تقویت شبکهسازی و تسهیل در امور دانشگاه نظیر همکاری با مرکز حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، فرمانداری لاهیجان، شهرداری لاهیجان، شورای فرهنگ عمومی، تیپ نیروی زمینی مخصوص، اداره بنیاد شهید لاهیجان از دیگر جنبههای مرتبط با این ارزیابی بود.
تمرکز بر اقدامات برجسته آموزشی، پژوهشی، فناوری و مهارتی امیدآفرین، ارائه برنامههای فاخر، مهدویت، نماز، ابتکارات و نوآوری فرهنگی، آراستگی و شئون رفتاری و شاخص اساتید از مهمترین موضوعات حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی بوده که نیاز به برنامهریزی مناسبتر و اهتمام همه بخشهای حوزه مربوط است.
ایجاد سه دانشکده موضوعی هوش مصنوعی، فناوریهای اجتماعی و پیشرفته، دانشکده کشاورزی، آب، غذا و فراسودمندها، دانشکده جامعه و رسانه-ایجاد سرای نوآوری فناوریهای شیلاتی-راهاندازی هیئت عامل سرای نوآوری فناوریهای شیلاتی- تولید خاویار در مرکز پرورش ماهیان خاویاری از دیگر دستاوردهای سال گذشته بوده است.
انتهای پیام/