دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر مهندسی نفت وگاز شرکت نفت وگاز پارس:

١٦ دکل در پارس جنوبی فعالیت می کنند

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گازپارس با بیان اینکه هم اکنون ١٦ دکل در پارس جنوبی فعالیت می کنند، اظهارکرد: با تکمیل فازهای پارس جنوبی تعداد دکل‌های فعال در این میدان نیز کاهش می یابد.
کد خبر : 96186

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا،‌ فرخ علیخانی درباره فعالیت دکلها در میدان گازی پارس جنوبی، گفت: دکل نماد توسعه است که هنگام توسعه میدانها تعداد آنها افزایش می یابد اما به موازات تکمیل پروژه و بهره برداری از طرحها، تعداد دکلها نیز کاهش می یابد.


وی با بیان این که هم اکنون ١٦ دکل در پارس جنوبی فعالیت می‌کنند، ادامه داد:‌ با توجه به این‌که تا سال ٩٧ توسعه فازهای پارس جنوبی تکمیل می‌شود بنابراین طبیعی است که تعداد دکلهای فعال در این میدان نیز به مرور کاهش می یابد، اما پس از تکمیل همه فازهای پارس جنوبی، احتمال می رود سه یا چهار دکل برای تعمیرات در میدان باقی می‌ماند.


مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به برنامه ریزی برای نگهداشت تولید میدان گازی پارس جنوبی پس از بهره برداری فازهای آن، ادامه داد: به دلیل وسعت میدان گازی پارس جنوبی بخشی از این میدان که پیش تر برخی از بلوکهای آن توسعه یافته اند در اواخر نیمه نخست عمر خود قرار گرفته اند و بخشی از این میدان هنوز وارد نیمه نخست عمر تولید خود نشده است بنابراین برنامه ریزی برای نگهداشت تولید و تعمیر چاهها طبیعی است که هم اکنون برنامه ریزیهای لازم در این باره صورت گرفته است.


به گزارش شانا، میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد. مساحت این میدان ٩٧٠٠ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ٣٧٠٠ کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ١٨ میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود ٧,٥ درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.


براساس برنامه ریزی انجام شده میدان گازی پارس جنوبی در ٢٤ فاز توسعه می یابد تا تولید ٧٩٠ میلیون مترمکعب گاز در روز از این میدان محقق شود. توسعه این میدان به منظور تأمین تقاضای روبه رشد گاز طبیعی، تزریق به میدانهای نفتی، تولید ال ان جی، صادرات گاز و میعانات گازی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی صورت می‌پذیرد.


تولید گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی با افزایش ١٦٩,١میلیون مترمکعبی در روز از ٢٣٥.٥ میلیون مترمکعب در ابتدای روی کار آمدن یازدهم به ٤٠٤.٦ میلیون مترمکعب در روز در اسفندماه سال ٩٤ رسیده است. ضمن این که تولید میعانات گازی در میدان مشترک پارس جنوبی پارسال ( ٩٤) به ١٢٠ میلیون بشکه رسید که نسبت به تولید ١٠٤ میلیون بشکه‌ای در سال ٩٣، از رشد ١٥ درصدی برخوردار بوده است. براساس برنامه ریزی انجام شده امسال ٥ فاز ( فاز ١٩ معادل ٢ فاز استاندارد، فازهای ٢٠ و ٢١ و بخشی از فازهای ١٧ و ١٨) به بهره برداری می رسند.


بنادر عسلویه و تنبک در ٢٧٠ و ٢٢٠ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر به عنوان منطقه ساحلی برای ایجاد تأسیسات خشکی و توسعه این میدان انتخاب شده‌اند. باتوجه به این که این منطقه در مرز استان هرمزگان و بوشهر و در مرکز سواحل خلیج فارس نزدیکترین نقطه به میدان گازی پارس جنوبی قراردارد، دارای وضع سوق‌الجیشی خاصی است که به قطب صنعت نفت و گاز ایران بدل شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته