دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاهی به آثار جشنواره تئاتر فجر؛

«منگی»؛ روایت کلاف سردرگم روزمرگی

«منگی»؛ روایت کلاف سردرگم روزمرگی
نمایش «منگی» اثری سوررئال به نویسندگی و کارگردانی امین سعدی بود که درباره انسان امروزی با روزمرگی‌هایی که با آن درگیر است، تولید شده و در جشنواره تئاتر فجر به اجرا درآمد.
کد خبر : 954415

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر دومین روز فعالیت خود را نیز در میان شلوغی اجرا‌های صحنه‌ای و خیابانی و استقبال مردم از اجرای نمایش‌ها به پایان رساند. یکی از اجرا‌های صحنه‌ای که در دومین روز از جشنواره تئاتر فجر در تالار قشقایی تئاتر شهر بر صحنه رفت، نمایش «منگی» به نویسندگی و کارگردانی امین سعدی بود.

این اثر که در ژانر سوررئال، تلفیقی و رئالیسم جادویی بر اساس رمان «منگی» نوشته ژوئل اگلوف به نمایش درآمده است، یک بازیگر اصلی مرد و سه بازیگر زن فرم و سایه دارد. این سه بازیگر سایه تکمیل کننده اجرای بازیگر اصلی نمایش هستند و نقش موثری نیز در پیشبرد روایتگری داستان دارند به گونه‌ای که نمی‌توان نقش آن‌ها را نادیده گرفت.

داستان این نمایش، روایت مردی جوان و مجرد است که در کنار مادر بزرگ بدخلقش روزگار خود را می‌گذراند. مردی که نشانگر انسان امروزی در دنیای مدرنیته حال حاضر است، انسانی که در زندگی گرفتار روزمرگی‌های دست و پا گیر شده و در این چرخه تکرار گرفتار شده است. در این چرخه قطعا انسان در روان خودش دچار منگی شده و شاید خودش هم نمی‌داند که روز‌ها چکار می‌کند و چطور عمر خود را می‌گذراند. شخصیت اصلی نمایش نیز در طول داستان همین منگی انسان امروزی را نشان می‌دهد.

نکته جالب این نمایش این بود که صحنه این اثر در یک چمدان بزرگ اجرا می‌شد؛ چمدانی که ابعاد کوچکتر آن نیز در تمام طول داستان در کنار شخصیت اصلی نمایش بود؛ چمدانی که به گفته منگی، جعبه سیاهی است که تمام گذران زندگی اش را ثبت و ضبط می‌کند و هدفش از ابتدا تا به انتهای داستان، رفتن است.

منگی انسان امروز در کنار بازی کاراکتر اصلی نمایش که دائما با ذهن خودش در جنگ و سردرگمی است، با اجرای بازیگران فرم و سایه که در پرده پرژکتور پشت صحنه مشغولیت‌ها و کلافگی ذهن انسان را نشان می‌دهد، به خوبی به نمایش درآمده است. نقطه قوت اصلی این کار، نورپردازی درست و متناسب با اجرای سایه‌هایی است که بخش دیگری از داستان را در تکمیل روایت گری شخصیت منگی به تصویر می‌کشیدند. احساسات، تفکرات و ناگفته‌های شخصیت اصلی نمایش توسط سه بازیگر سایه زن به خوبی نمایش داده می‌شد و تیکه تکمیل کننده پازل شخصیت منگی بود.

در پایان، اگر بخواهیم از کلیت این نمایش صحبت کنیم باید گفت که این اجرا، یک ضد قصه و ضد درام است و این ضد قصه بودن در فضای پست مدرن که انسان‌ها دارای قصه‌های ناتمام هستند، به خوبی فضای منگ بودن آدمی را نشان می‌دهد.

گفتنی است، چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری خیرالله تقیانی‌پور، امروز سوم بهمن کار خود را آغاز کرد و تا ۱۳ بهمن ادامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب