صعود ۷۳ پلهای رتبه دانشگاه آزاد کرمانشاه در نوآوری و فناوری
مرتضی کهراریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه از صعود واحد کرمانشاه بر اساس آخرین ردهبندی مؤسسه نوآوری و فناوری سایماگو اسپانیا در بخش کلی (overall) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه از رتبه ۱۲۳ در سال ۲۰۲۳ به رتبه ۵۰ ارتقا یافته در سال ۲۰۲۴ خبر داد و اظهار کرد: این مؤسسه هر ساله به بررسی و ردهبندی دانشگاههای جهان بر اساس شاخصهای ترکیبی میپردازد.
وی افزود: این مؤسسه (www.scimagoir.com) دادههای خود را از اسکوپوس میگیرد، مقالات منتشرشده در مجلات معتبر علمی را مورد بررسی قرار میدهد و بر اساس سه شاخص اصلی اهمیت علمی پژوهشی مقالات، میزان تأثیرگذاری، نوآوری و میزان ارجاعات ملی و جهانی به سایت دانشگاه رتبهبندی خود را انجام میدهد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه عنوان کرد: در گزارش اخیر این مؤسسه که در سایت www.scimagoir.com نیز آمده؛ این دانشگاه با صعود ۷۳ پلهای نسبت به سال ۲۰۲۳ از رتبه ۱۲۳ ملی در سال ۲۰۲۳ به رتبه ۵۰ ملی در سال ۲۰۲۴ بین دانشگاههای دولتی و آزاد قرار گرفته و بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.
کهراریان اضافه کرد: این موفقیت جدید که در کنار مباحث آموزش، فعالیت پژوهشی اصلیترین فعالیت در راستای«تولید علم» بوده نشان از اهمیت و تأثیر واحد کرمانشاه در غرب کشور دارد و با رشتههای متنوع از مقطع کارشناسی تا دکتری قطب تحصیلات تکمیلی در این منطقه است.
وی بیان کرد: نظام علمسنجی سایماگو در سال ۲۰۰۷ توسط مؤسسه سایماگو (Scimago Lab) در دانشگاه گرانادای اسپانیا ایجاد شد که هدف این مؤسسه، فراهم کردن ابزاری برای ارزیابی و رتبهبندی مجلات علمی بر اساس تعداد استناد (نقلقولها) و دیگر معیارهای مربوط به کیفیت علمی است در نتیجه محققان میتوانند با استفاده از رتبهبندی سایماگو، مجلات معتبر مناسب را برای انتشار مقالات خود شناسایی کرده و از اعتبار علمی آنها اطمینان حاصل کنند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه ادامه داد: افزون بر این؛ سایماگو امکان تحلیل روندهای پژوهشی و مقایسه عملکرد دانشگاهها و مؤسسات در سطح بینالمللی را فراهم آورده که به معرفی دانشگاهها و مؤسسات برتر کمک میکند و پژوهشگران را برای تولید آثار علمی نوآورانه تشویق میکند.
کهراریان گفت: شاخصههای متعددی در نظام بندی دانشگاهها مورد توجه است که از این موارد میتوان به تعداد دانشآموختگان دانشگاه، تعداد جوایز جهانی دریافت شده توسط دانشگاه، اعتبار و خوشنامی در سطح جهان، تعداد استادان و دانشجویان بینالمللی، کنفرانسها، فعالیتهای تحقیقاتی، سرمایههای تحقیقاتی، اعتبار پژوهشی، نسبت استادان به دانشجویان، نسبت استادان و دانشآموختگان با مقالات مستند، تعداد کتاب و روزنامهها، میزان عملکرد دانشگاه، اختراعات و خلاقیتهای صنعتی آن دانشگاه اشاره کرد.
انتهای پیام/