نادی: حضور استادان در رویداد صدرا و طرح پویش ضروری است
به گزارش خبرنگار آنا، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست استانی تبیین و تحول نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه و مدارس که در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: از دانشگاههای نسل اول تا چهارم توجه به مهارتپروری افزایش یافت؛ اما بزرگترین تفاوت دانشگاه در جریان مهارتآموزی، استفاده از مدل شبیهسازی شده دانشگاهی بوده که برای موفقیت در محیط واقعی و بدون استفاده از مدلهای اقتصادی بازار، جامعه و صنعت کافی نیست. به همین منظور پروژههای کاربنیان باید با فعالیت دانشجویان تحت سرپرستی استادان عرصه اجرا شود و این امر مقوم جریانات آموزشی است.
وی بیان کرد: نسل پنجم دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر قوس مهارت بوده که شامل فعالیتهایی نظیر رویداد صدرا، طرح پویش، مراکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی، مدارس عالی مهارت، پروژههای کاربنیان، کار آمادگی، اشتغال و کارآفرینی و نوآوری است.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه همه این جریانات مقوم آموزش هستند و ارتباط بین دانشگاه و محیط واقعی حرفهای را برقرار میکنند، افزود: شرط موفقیت در دانشگاه نسل پنجم، خروج استادان از حالت آموزشی محض و ورود به عرصههای مهارتی- شغلی است.
نادی بزرگترین ایراد رویداد صدرا و طرح پویش را عدم حضور فعال استادان در این دو طرح دانست و بیان کرد: حضور استادان در این رویدادها و ارزیابی فرصتهای شغلی، شناسایی استعداد و توانمندی دانشجویان و هدایت آنها به فرصت شغلی متناسب با استعدادشان ضروری است. در این عرصهها، اساتید نقش راهنما و رهبر را ایفا میکنند.
مهارت بینی، مهارتآموزی و مهارت ورزی سه کلیدواژه مهارتی
وی بیان کرد: سه کلیدواژه مهارتی برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی بهمنظور تکمیل فاصله بین توانمندی دانشجویان در بدو ورود و میزان مهارتهای کسب شده در هنگام فراغت از تحصیل مطرح شد. در شیوهنامه اجرایی این طرح به نحوی برنامهریزی شده که مراحل پرورش مهارتها از مشاهده تا اجرا بر اساس مدل موفق آموزشهای بالینی رشتههای علوم پزشکی، واحد به واحد از مشاهده مهارت، سپس تمرین مهارت در محیط شبیهسازی شده آموزشی و در نهایت اجرای مهارت در محیط واقعی کنترل شده انجام شود.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه الگوی آموزشی عرصه پایه در دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی بر اساس قوس مهارتآموزی مبتنی بر الگوی موفق آموزشی مهارتی در علوم پزشکی و بهرهمندی از مبانی اعتقادی دین مبین اسلام طراحی شده، تأکید کرد: یکی از راهها، طراحی فضای یاددهی، یادگیری است که نسبت عرصه -پایه و جریانات هدفمند دانشی در آن وجود داشته باشد، هدایت تحصیلی را به نحو احسن انجام دهد و دانش آموزان و دانشجویان را با محیطهای واقعی شغلی حرفهای مواجه کند.
نادی با اشاره به اینکه در دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی دو نوع استاد و دانشجو وجود دارد، گفت: در این دانشکده دو نوع استاد و دانشجو تعریف شده که عبارتند از استادان پایه که در دانشکده فعالیت کرده و استادان عرصه که در محیطهای واقعی مرتبط با رشتههای دانشکده فعالیت میکنند. همچنین دانشجویان محققی که متمرکز بر موضوعات علمی- پژوهشی است و دانشجو معلم، مربی، مشاور و روانشناس که صلاحیت ورود به عرصه و یادگیری مهارت شغلی را دارند.
وی مأموریت دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی را ایجاد عرصههای جدید و نوآورانه و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در عرصه عنوان کرد و توضیح داد: از دیگر وظایف دانشکدهها تربیت نیروی انسانی مورد نیاز عرصه مدارس است. به همین منظور دورههای حرفهای طراحی شده که به آموزش مهارتهای مورد نیاز در مدارس پرداخته، مدرک حرفهای صادر میکند و در آیندهای نه چندان دور همه نیروهای مورد نیاز مدارس از طریق این دانشکدهها تربیت و تأمین خواهند شد.
انتهای پیام/