موسیقی پاپ بعد از انقلاب اسلامی یک رویکرد جدید را با «شهبازیان» تجربه کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رضا مهدوی نوازنده، موسیقی پژوه و دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر درباره زنده یاد فریدون شهبازیان در شبکه خبر صدا و سیما گفت: فریدون شهبازیان بی نیاز از واژه استاد است، او به گردن موسیقی معاصر حق دارد، نامش یک امضا و اعتبار افزون به موسیقی ایرانی میدهد. ویژگی او وقوف کامل به موسیقی دستگاهی بود هر چند که به موسیقی مغرب زمین هم کامل آشنا بود، هارمونی و کنتر پوان با تنظیمات مختلفی از موسیقی ایرانی تا ارکسترهای سمفونیک، مجلسی، ملی و ... را داشت.
شخصیت چند وجهی زنده یاد شهبازیان
وی با بیان اینکه شهبازیان تسلط کامل به ساز فراگیر ویولون داشت، افزود: او ویولون را هم کلاسیک مینواخت و هم به خوبی ایرانی میزد، مرحوم پدرش حسین شهبازیان از نوازندگان ارکستر سمفونیک بود. فریدون در دوران تحصیل در دانشگاه تهران از اساتیدش به خوبی آموخت و به واسطه دانش فن موسیقا از مغرب و مشرق زمین تا عرصه اموزش، اجرا و مدیریت که پس ازانقلاب اسلامی در کنار زنده یادمجتبی میرزاده خدمتها کردو شخصیتی چند وجهی بود که این تواناییهایش را بیشتر نشان میداد؛ بنابراین هم موسیقی مردم وار را به خوبی میشناخت و هم دیگر موسیقیها راهدایت میکرد و هم تنظیم کننده منحصری بود که آثار دیگران را به خوبی تروتمیز میکرد و جلوه میداد.
افتخار هنرمندان از همکاری با فریدون شهبازیان
مهدوی با اشاره به اینکه شهبازیان آهنگساز موسیقی فیلمها و موسیقی سریالهای تلویزیونی شناخته شده و آهنگ ترانههای معروف و همینطور موسیقی دستگاهی بود، افزود: شهبازیان به عنوان اسطوره در دوره معاصر باشصت سال خاطره فرهنگ شفاهی و شنیداری ثبت شده است، باید شناخته شود. بعد از انقلاب اسلامی خیلی از آثار روی جلد اسم آهنگساز بود ولی به اهتمام فریدون شهبازیان هم بود که اکثرا افتخار میکردند او ناظر و تنظیم کننده آثارشان باشد تا کارها بدون اشکال منتشر شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شهبازیان را میتوان پدر پاپ ایران به شمار آورد، گفت: من در زمینه پاپ خیلی ورود نمیکنم، اما درباره شخصیتهای دیگر مثل احمد پژمان و کورش یغمایی هم این عناوین بود شاید بتوان گفت موسیقی پاپ بعد از انقلاب اسلامی یک رویکرد جدید را با شهبازیان تجربه کرد با ظهور خوانندگانی، چون محمد اصفهانی به عنوان صدای فوق العاده، خشایار اعتمادی و حسین زمان و دیگر خوانندگان که شعرهای خوب استاد علی معلم دامغانی و دیگر شاعران را متفاوت از دیگر ترانه سرایان قبلی با مدیریت و تنظیمات جانانه شهبازیان کار میکردند و به شهرت رسیدند، نشان میدهد. حال امروز شرایط فرق کرده و خود فریدون شهبازیان هم معتقد بود که موسیقی پاپ یابهتر بگوییم موسیقی مردم وار نباید اینطور گسترش مییافت بلکه باید در مسیر اصولی خود ریل گذاری میشد.
شهبازیان پدر موسیقی پاپ نوین بعد از انقلاب
مهدوی اظهار داشت: امروزه این موسیقی که بین توده مردم خیلی جایگاه دارد از مسیر اصلی خود خارج شده، شهبازیان معتقد بود اگر پاپ وارداتی داریم این را باید با المانهای فرهنگ خودی و دستگاهی با موسیقی ملی عجین کنیم، البته تا حدی هم موفق بود و بی ربط نیست بگوییم او پدر موسیقی پاپ نوین بعد از انقلاب اسلامی است.
دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: موسیقی ملی ما دورانی از دهه هفتاد داشته زمانی که استاد حسین دهلوی آن را پایه گذاری کرد و فرهاد فخرالدین سالها زحمت کشید و نسل نو آمدند و تا همین چند سال پیش که شهبازیان رهبری ارکستر ملی را پذیرفت و رپرتوآرهایی را انتخاب کرد با خوانندگانی، چون علیرضا افتخاری که اجراهایی هم در تالار وحدت و برج میلاد داشتند. کسی شاید انتظار نداشت که او رهبری ارکستر کند به خاطر قوت آهنگسازی و تنظیماتش که سالها درکنار زنده یاد جواد معروفی و فرهاد فخرالدینی بود، اما این هم یک جلوه گری جدید در کارش بود.
وی درباره فعالیت شهبازیان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: مرحوم شهبازیان این توفیق را داشت که از متولدین کانون باشد، شخصیتهایی از آنجا نجات بخش موسیقی ایران بودند، چرا که آن دوره اعتقاد بود که موسیقی غرب هجمه وارد کرده و افرادی، چون شهبازیان، احمد پژمان، کامبیز روشن روان و احمدرضا احمدی و... کارهایی کردند که خیلی اثرگذار بود منتها آهنگسازها پس ازانقلاب خواسته یا ناخواسته وارد موسیقی فیلم شدند و مردم هم با این موسیقی فیلمها آنها را بیشترشناختند.
مهدوی دراین باره افزود: در دهه پنجاه برنامه گلهای تازه ۷۷ با تنظیمی از سوی شهبازیان با شعر نو و آهنگی از زنده یاد محمدرضا لطفی انتخاب شد و استاد شجریان هم آن را خواندند، هر چند که قبلا مرحوم استاد محمد حیدری به خوانندگی یکی از خوانندگان زن همان شعر را اجرا کرده بود ولی شهبازیان کاملتر و با ضرب آهنگی دیگر مثال دیگر اینکه در مایه اصفهان استاد فرامرز پایور «بت چین» را تنظیم کردند که باز هم محمدرضا شجریان کار را اجرا کرد. ویژگی شهبازیان این بود که به درک و فهم درستی از شناخت سبک زندگی مردم رسیده بود و موسیقیاش برای مقطع خاصی نبودوبا نگاه تیزبینانهای که داشت در خدمت تمامیت موسیقی ایرانی قرار داد.
وی یادآور شد: همه کارهای شهبازیان این روزها میتواند در دانشگاهها و پژوهشکدههای هنر بررسی و با سایر موسیقیهای قبل انقلاب مقایسه شود.
مهدوی اظهار داشت: چون فریدون شهبازیان به موسیقی نواحی و مناطق اشراف داست و علاقه ویژه به استان لرستان ،عنایت ویژهای به ملودیها و موسیقیهای بکر محلی داشت ، نمیتوانم یک اثر خاص از کارهایش را نام ببرم، چرا که او کار بد نساخت، بلکه تمام کارهایش تراز خوب به بالا داشت، تراز در طراز را طوری تنظیم و میزان بندی کرد و ضرب آهنگها را به لحاظ علمی و دانشی مدنظر قرار داد که کارهایش به لحاظ ارزشی هم فاخر شد. بنابراین به نظرم کارهای شهبازیان در موسیقی نواحی هم پررنگ است منتها میتوان گفت که کارهایش با خوانندههایی چون علیرضا افتخاری به ویژه تنظیم نیلوفرانه و کارهای ناصر عبداللهی پرفروش ترین و کم نظیر شد.
انتهای پیام/