دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توصیه جانشین پلیس راه کشور به رانندگان در جاده‌ها:

در زمستان شب‌ها سفر نکنید/ طریقه باز و بسته کردن زنجیر چرخ را از قبل تمرین کنید

در زمستان شب‌ها سفر نکنید  طریقه باز و بسته کردن زنجیر چرخ را از قبل تمرین کنید
سرهنگ محبی گفت: به هموطنان توصیه می‌کنیم، مخصوصا در فصل زمستان هیچ وقت شب را برای سفر کردن انتخاب نکنند.
کد خبر : 949883

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، تصادفات جاده‌ای در کشور ما یکی از تلخ‌ترین حوادثی است که به صورت شبانه روزی رخ می‌دهد و تعداد زیادی از هموطنان در طول سال، در این تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. برخی از این حوادث به دلیل گستردگی و تعداد بالای درگذشتگان و مصدومان جنبه ملی پیدا می‌کند و توجهات را به سمت خود جلب می‌کند، اما درصد بالایی از تصادفات جاده‌ای جایی در میان اخبار پیدا نمی‌کنند و صرفا پلیس راه، اورژانس و سازمان‌های متولی در جریان آن‌ها قرار می‌گیرند.

اما عامل اصلی تصادفات سنگین در جاده‌های کشور چیست؟ عدم توانایی رانندگان، خودرو‌های ناایمن یا جاده‌های غیراستاندارد؟ مثلثی که هر ضلع آن به نوبه خود سهم مهمی در این حوادث تلخ دارد و باید فکری عاجل برای هر سه بخش کرد. اینکه صرفاً رانندگان را به عنوان تنها مقصر این قبیل اتفاقات معرفی کنیم، یا انگشت اتهام را صرفا سمت خرابی راه‌ها نشانه بگیریم و کیفیت پایین خودرو‌ها را فراموش کنیم، اشتباه بزرگی است.

وضعیت نامناسب جاده‌های کشور در سه ماهه پایانی سال، وخیم‌تر هم می‌شود. جاده‌هایی که به واسطه بارش برف و باران بعضا دچار یخ‌زدگی می‌شوند و راه‌ها لغزنده می‌شود. در این شرایط رانندگان باید توجه ویژه‌ای داشته باشند و حتما با استفاده از تجهیزات مناسب، سفر‌های خود را انجام دهند. به بهانه شروع بارش‌ها و لغزنده شدن جاده‌ها، با سرهنگ سیاوش محبی جانشین پلیس راه راهور فراجا گفت‌و‌گو کردیم.

سرهنگ محبی درخصوص وضعیت تصادفات در جاده‌های کشور گفت: با توجه به تدابیر اندیشیده شده در هفت ماهه اول سال شاهد کاهش جانباختگان حوادث رانندگی در جاده‌های کشور و داخل شهر‌ها بودیم. اینکه بعضی اوقات تعداد تصادفات در سطح جاده‌ها کمتر می‌شود و گاهی این موارد افزایش می‌یابد به حجم تردد هر جاده مربوط می‌شود. همیشه پرترددترین جاده‌ها پرتصادف‌ترین جاده‌ها هستند و طبیعی است در زمان افزایش پیک سفر‌ها مثل ایام تعطیلات، تردد‌ها و به دنبال آن تصادفات افزایشی می‌شود.

وی افزود: لغزنده بودن جاده‌ها هم افزایش تصادفات خیلی تاثیرگذار است و برخی از رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت نمی‌کنند و در مواقع بارندگی هم مثل شرایطی که جاده خشک است رانندگی می‌کنند و در این شرایط آمار تصادفات و تلفات بالاتر می‌رود و واژگونی‌ها بیشتر می‌شود و راننده‌ها به علت عدم مهارت کافی با یک ترمز گرفتن جزئی از جاده خارج می‌شوند و خودرو‌ها واژگون می‌شود. ولی پلیس شبانه روز در محور‌های مواصلاتی حضور مستمر دارد و از طریق دوربین‌های هوشمند و تفنگ لیزری دستی برای تشخیص سرعت، ثبت تخلفات رصد می‌شوند و رانندگان متخلف شناسایی می‌شوند تا حوادث ترافیکی کمتر شود.

شناسایی نقاط حادثه‌خیز

جانشین پلیس راه کشور با اشاره به تصادفی که هفته گذشته در غرب کشور رخ داد و باعث واژگونی یک اتوبوس مسافربری شد گفت: اتوبوسی که از خوزستان به سمت کرمانشاه حرکت کرده بود به علت عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی سر پیچ واژگون شد و تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند. البته تصادفات ناوگان حمل و نقل مسافر ما در کل کشور، سالانه کمتر از یک درصد است و این نشان می‌دهد پلیس اولویت کاری را روی کنترل ناوگان حمل و نقل مسافر در جاده‌ها قرار داده است. 

وی با اشاره به دیگر دلایل افزایش تصادفات در سطح جاده‌ها گفت: ناایمن بودن زیرساخت‌های جاده‌ای و خودرو‌ها نیز در این میان تاثیرگذار هستند. درست است که خطای انسانی اصلی‌ترین دلیل تصادفات است ولی نباید راننده‌ای یک خطا داشته باشد و به واسطه همان یک خطا جان خود را از دست بدهد. راه و وسیله نقلیه باید ایمن و اصطلاحاً بخشنده باشند. متاسفانه در کشور ما تصادفات زیادی داریم که خودرو با کوچکترین برخورد منفجر شده یا دچار آتش‌سوزی می‌شوند و نفرات داخل هر دو خودرو کشته می‌شوند، این شرایط مناسبی نیست و نباید خودرو‌های ما چنین ویژگی‌های منفی داشته باشند. 

جانشین پلیس راه کشور درخصوص رصد جاده‌ها سراسر کشور برای شناسایی مسیرهای خطرناک و برطرف کردن ایرادات جاده‌ها هم گفت: ما در جاده‌ها بهره‌بردار هستیم و رفع نقاط حادثه خیز کار پلیس نیست. البته بحث شناسایی جدا است و ما امسال و سال گذشته با همکاری سازمان راهداری نقاطی را در جاده‌های سراسر کشور به عنوان نقاط حادثه‌خیز شناسایی کردیم که مشکلات مربوط به تعدادی از این نقاط رفع شده است و تعدادی در دست اقدام است.

وی افزود: نقاط حادثه خیز، تله‌های مرگ در جاده‌ها هستند و ما با شناسایی این نقاط آن‌ها را به نرم‌افزارهای مسیریابی هم اعلام کردیم و در این نرم‌افزارها نیز نقاط حادثه‌خیز برای رانندگان مشخص شده تا از حجم تصادفات کاسته شود. اگر مردم از این نرم افزار‌ها استفاده و به هشداری که برای آن‌ها اعلام می‌شود توجه کنند، خودِ این مسئله نیز بازدارنده است. جاده‌های ما ظرفیت این حجم از تردد خودرو‌های فعلی را ندارند و در جاده‌های پرتردد کشور، مثل جاده‌های شمالی در اواخر هر هفته یا در ایام تعطیلات خاص مجبور هستیم جاده را یک طرفه کنیم. اگرچه نارضایتی‌هایی هم برای افراد محلی و کسانی که در طول جاده ساکن هستند پیش می‌آید ولی این دسته از هموطنان باید بدانند که پلیس چاره‌ای ندارد جز یک طرفه کردن جاده‌ها در مواقع پرترافیک.

تاریک بودن جاده هراز

سرهنگ محبی در خصوص بررسی روشنایی‌های جاده هراز به عنوان یکی از پرترددترین جاده‌های کشور و خاموش بودن چندین کیلومتر از این جاده هم توضح داد: این موارد رصد شده و ما در جریان این کمبودها هستیم، اما در حال حاضر نصب روشنایی بیشتر اولویت کاری در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها است . متاسفانه نمی‌شود تمام جاده‌ها را چراغ گذاشت و این مسئله از نظر امکانات اعتباری امکان پذیر نیست، که اگر می‌شد خیلی به رانندگانی که در شب سفر می‌کند کمک می‌کرد.

وی درخصوص افزایش سفرها در شب و رانندگانی که تاریکی هوا را برای مسافرت انتخاب می‌کنند هم اظهار کرد: ما به هموطنان توصیه می‌کنیم، مخصوصا در فصل زمستان هیچ وقت شب را برای سفر کردن انتخاب نکنند. مخصوصا کسانی که قرار است به محور‌های کوهستانی سفر کنند، چون شرایط آب و هوایی در این محور‌ها اصلاً قابل پیش بینی نیست. شما ممکن است زمانی که از تهران حرکت می‌کنید به سمت مازندران، در مبدا هوا آفتابی باشد، اما زمانی که به هراز می‌رسید متوجه می‌شوید که شرایط آب و هوا به گونه‌ایست که برف یا باران اجازه حرکت نمی‌دهد؛ لذا حتما عزیزان با تجهیزات زمستانی مخصوصا زنجیر چرخ که جزو ملزومات سفر در این آب و هوا هست به مسافرت بروند.

سرهنگ محبی در پایان سخنانش با تاکید بر آمادگی رانندگان و داشتن تجهیزات زمستانی برای سفر رفتن در سه ماه پایانی سال گفت: قبل از سفر وسیله نقلیه را در یک مرکز معاینه فنی یا تعمیرگاه مجاز مورد بازدید قرار دهید و تجهیزات را به همراه داشته باشید. متاسفانه دیده شده که برخی رانندگان وارد محور می‌شوند، زنجیر چرخ همراه دارند، ولی مهارت بستن ندارند. حداقل رانندگان باید یک بار قبل از ورود به محور به صورت آزمایشی این زنجیر را روی لاستیک باز و بسته کنند. در چنین شرایطی همکار ما که وظیفه روان‌سازی ترافیک را برعهده دارد، باید کارش را رها کند و زنجیر چرخ را برای راننده‌ای نصب کند که مهارت ندارد، راننده‌ای که با خودرو در وسط جاده توقف کرده و باعث به وجود آمدن گره ترافیکی شده است و بقیه مردم را به دردسر می‌اندازد و کسانی که زنجیرشان را از قبل بستند در انجا گرفتار می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب