دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اهدای لوح تقدیر از سوی رئیس‌جمهور به «نوش‌آفرین انصاری»

اهدای لوح تقدیر از سوی رئیس‌جمهور به «نوش‌آفرین انصاری»
در مراسمی صمیمانه، پیام و سلام گرم رئیس‌جمهور توسط معاون امور زنان و خانواده به نوش‌آفرین انصاری ابلاغ شد.
کد خبر : 949393

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در مراسمی صمیمانه، پیام و سلام گرم رئیس‌جمهور توسط معاون امور زنان و خانواده به نوش‌آفرین انصاری ابلاغ شد.

در این مراسم، لوح تقدیری به پاس سال‌ها خدمات ارزنده ایشان در عرصه فرهنگ و ادبیات کشور به وی اهدا شد.  

همچنین در این دیدار، بر اهمیت کتابخوانی در تحکیم خانواده، تقویت روابط میان فرزندان و والدین، و پرورش نسلی مسئولیت‌پذیر و قوی تأکید شد.

لوح تقدیر رئیس جمهور را زهرا بهروز آذر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با حضور در منزل این نویسنده و پیشکسوت ادبیات کودک ونوجوان تقدیم وی کرد.

این گزارش اضافه می‌کند، نوش آفرین انصاری، استاد کتابداری، عضو هیئت مدیره و دبیر شورای کتاب کودک در سال ۱۳۱۸ در شهر سیملا در هندوستان در دامنه‌ی هیمالیا به دنیا آمد. پدرش –عبدالحسین مسعودانصاری- کارمند وزارت امور خارجه بود و در روسیه و فرانسه درس خوانده بود. مادرش نیز دانش آموخته‌ی رشته‌ی آموزش پیش از دبستان بود.

او دوران کودکی و نوجوانی خود را به سبب پیشه‌ی پدرش در کشورها و شهرهای گوناگون از جمله سوئد، افغانستان، هلند، بلژیک، پاکستان، شوروی، انگلستان، سوئیس، رشت، تهران، اصفهان، شیراز سپری کرد و دوره‌ی دبستان و دبیرستان و دانشگاه را در این کشورها و شهرها گذراند. دوره‌ کودکی اش همزمان با ناآرامی‌های جنگ دوم جهانی بود. پدر نوش آفرین به خاطر پیشه‌اش و نیز دوران پر تنش جنگ، بیشتر وقت خود را بیرون از خانه می‌گذراند و مادرش نیز بخشی از روز را به فعالیت‌های اجتماعی می‌پرداخت. هر دو آن‌ها به آداب و سنت‌های ایرانی پایبند بودند و به پرورش و آموزش نوش آفرین، که اولین فرزندشان بود، بسیار اهمیت می‌دادند.

او در افغانستان و در مدرسه‌ای کاتولیکی در هلند، زبان فرانسه آموخت و در انگلستان زبان انگلیسی را که نخست برایش دشوار بود، در یک مدرسه‌ی دینی و از راه کتابخوانی با پدرش یاد گرفت. نوش آفرین با خواندن کتاب «شاهزاده خوشبخت» اسکار وایلد همراه پدرش، شیفته‌ی این کتاب شد و آموختن زبان انگلیسی را با علاقه و پیگیری بیشتری ادامه داد. در یکی از سفرهای خانواده به تهران با مهدی محقق، که به او زبان فارسی و عربی درس می‌داد، آشنا شد که بعدها به ازدواج آن دو انجامید. بعد از بازگشت به ایران در مجله‌ «راهنمای کتاب» ایرج افشار به کار الفبایی کردن نامه‌ها و فرم‌های اشتراک پرداخت.

نوش آفرین انصاری پس از بازگشت به ایران، در سال ۱۳۴۲ برای جمعی از پایه گذاران شورای کتاب کودک، از جمله توران میرهادی، در مدرسه‌ی روش نو کارگاه کتابداری برگزارکرد و از همین هنگام سرنوشت او با توران میرهادی و شورای کتاب کودک گره خورد. در همین دوره بود که با همراهی عباس بنی آدم کتابخانه‌ سیاری را به یک بیمارستان روانی می‌برد و در آنجا برای بیماران کتاب می‌خواند. پس از شکل گیری طرح کتابخانه در روستا، انصاری برای آَشنایی با وضعیت واقعی روستاها به بازدید روستاهای پیرامون تهران رفت و سپس دستورالعمل ایجاد کتابخانه‌های روستایی را نوشت که از نخستین نوشته‌های او به زبان فارسی است. او در سال ۱۳۴۳ راه اندازی بخش فنی کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه تهران را به عهده گرفت. از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰، پس از بازگشت از کانادا و گرفتن مدرک کارشناسی ارشد کتابداری، به تدریس دو درس «آشنایی با کتابخانه و کتابداری» و «مرجع» پرداخت و پس از تشکیل گروه کتابداری در دانشگاه تهران مدیریت این گروه به او واگذار شد.

به گفته‌ی توران میر هادی: «کار سترگ فرهنگنامه کودکان و نوجوانان با گروه بزرگ نویسندگان و ویراستاران و همکاران گوناگون در زمینه های متن و تصویر، تنظیم، یافتن منابع و حرکت سازنده، با راهنمایی‌های روز به روز و مراقبت دائمی او شکل گرفت، پیش رفت و پیش می رود.» انصاری اکنون رئیس و دبیر شوراست. میرهادی حضور شورای کتاب کودک در عرصه‌ ادبیات کودکان جهان، در جمع داوران اندرسن، پژوهشگران کتابخانه ی بین المللی مونیخ و کنگره های ادبیات کودکان، و شکل گیری نهادهایی همچون موسسه ی پژوهشی دنیا، موسسه ی مادران امروز، موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و کانون توسعه‌ی فرهنگی را وامدار تلاش‌ها و پشتیبانی‌های بی دریغ او می‌داند.

در سی و دومین کنگره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در سال ٢٠١٠ نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک به عضویت افتخاری دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان درآمد و از سوی هیات مدیره این دفتر لوح افتخار دریافت کرد. این لوح به افرادی که یک عمر در راستای اهداف IBBY تلاش کرده اند اهدا می‌شود. 

از او آثار بسیاری نیز برجاست. که از ان جمله می توان به تشکیل کتابخانه در روستاها و کتاب و کتابداری اشاره کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب