دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفتگوی آنا با رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما به مناسبت روز پژوهش؛

صدور کارنامه ارزیابی جامع برای همه سریال‌ها

صدور کارنامه ارزیابی جامع برای همه سریال‌ها
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره کارنامه ارزیابی جامع تولیدات رسانه‌ای در اداره کل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات عنوان کرد: اکنون برخی از تولیدات سازمان کارنامه ارزیابی جامع دارند که پیشتر چنین چیزی وجود نداشت.
کد خبر : 946689

محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره شاخص‌های مورد نظر در این کارنامه گفت: در این کارنامه ما تنها دنبال درصد مخاطبان نیستیم بررسی تولیدات شبکه نمایش خانگی نشان می‌دهد که شاید بتوان میزان مخاطبان یک برنامه را با چند سلبریتی و عبور از برخی خطوط قرمز بالا برد، اما آیا این رسالت رسانه ملی است؟ قطعاً نه. پس میزان مخاطب در کارنامه ارزیابی تنها یکی از شاخص‌هاست و سایر شاخص‌ها مانند میزان پایبندی به سند تحول شبکه و جدول پخش هزینه‌های تولید و... در میزان مخاطبان یک برنامه یا سریال تلویزیونی مؤثر است که باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو در کارنامه ارزیابی به جای درصد، به تولیدات نمره می‌دهیم و این سنجش میزان مخاطب، عادلانه و منطقی‌تر است.

تحول در رژیم مصرف رسانه‌ای نسل Z

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما درباره مصرف رسانه‌ای مردم در زمان کنونی و سهم تلویزیون از آن گفت: برنامه مصرف رسانه‌ای به ویژه در میان نسل جدید معروف به نسل z در تمام دنیا تغییر کرده و اساساً بستر تلویزیون همچون گذشته از سوی این نسل دنبال نمی‌شود. نسل جدید بیشتر اوقات فراغت خود را در فضای مجازی می‌گذراند. مصرف رسانه‌ای این نسل ساده، کاربردی و جذاب مینیمال) شده و کمتر حوصله تماشای کامل یک سریال تلویزیونی را دارند و ترجیح می‌دهند قطعاتی کوتاه و جذاب از آن را ببینند. برخلاف تلویزیون که رسانه‌ای سرد است موبایل برای نسل جدید رسانه‌ای است که هر لحظه در اختیار است و می‌تواند مدیریت تماشا را به دست بگیرد و محتوا را با خودش وفق دهد. اگر بخواهیم این نسل از مخاطبان را از دست ندهیم، ناگزیریم برای تولید و توزیع محتوا برای آنان، در فضای مجازی به طور جدی برنامه ریزی کنیم.

تغییر ذائقه مخاطبان به دست رقبای تلویزیون

شاکری نژاد در زمینه وضعیت مخاطبان صداوسیما در دوره تحول نیز گفت: اساسا اوضاع اجتماعی و برنامه مصرف رسانه‌ای تغییرات شگرفی با دوره‌های قبل کرده است. مخاطب امروز با مخاطب ۱۰ سال پیش قابل مقایسه نیست یک زمان تلویزیون رسانه بی رقیبی بود؛ اما با ورود ماهواره موبایل و سکو‌های نمایش خانگی رقبای تازه‌ای برای تلویزیون به میدان آمده‌اند. فضا‌های تازه با عبور از برخی موازین و خطوط قرمز ذائقه مخاطب را تغییر داده‌اند. طبیعتاً رسانه ملی نمی‌تواند و نمی‌خواهد با هر ابزاری مخاطب را جذب کند.

هم زمانی عجیب‌ترین حوادث با دوران تحول رسانه ملی

به گفته شاکری نژاد برای ارزیابی میزان توفیق رسانه ملی در دوره تحولی لازم است اوضاع ملی و منطقه‌ای و بین المللی را مرور کرد. همزمان با دوره جدید مدیریت رسانه ملی عجیب‌ترین و سخت‌ترین حوادث رخ داد؛ فتنه سال ۱۴۰۱ به شدت بر سرمایه اجتماعی نظام اسلامی و به تبع آن، رسانه ملی اثرگذار بود. هم نوایی برخی عوامل تولید با فتنه و تحریم رسانه نظام اسلامی از یک سو و در‌های باز سینما و شبکه نمایش خانگی بر روی این عوامل و تغییر استاندارد‌هایی در زمینه محتوا و دستمزد که هر روز شاهد جنبه‌های و تقویت آنتن رسانه حفظ جدیدتری از آن هستیم ملی را با مشکلات بی سابقه‌ای روبه رو کرده است. حماسه طوفان، الاقصی تجاوز رژیم صهیونی به غزه و لبنان شهادت رئیس جمهور، تغییر رویکرد‌های دولت جدید و شهادت سران بی بدیل جبهه مقاومت و تغییر معادلات منطقه‌ای و.... همه و همه از جمله عوامل و حوادثی هستند که در دوره کوتاه تحولی سازمان اتفاق افتاده اند و مدیریت رسانه ملی را با موانع بی سابقه‌ای روبه رو کرده‌اند. فکر نمی‌کنم تاکنون در هیچ دوره مدیریتی این میزان فشار بر رسانه ملی وارد شده باشد؛ لذا مخاطبان رسانه ملی در این دوره نه با دوره‌های قبل، بلکه فقط با خودش از شروع تا به امروز می‌توان مقایسه کرد.

وی افزود: با وجود این مشکلات نظرسنجی‌های دقیق و متنوع ما نشان میدهد در دوره تحول شیب کاهش مخاطب که از یک دهه قبل شروع شده بود کم شده است و در برخی حوزه‌ها حتی شاهد افزایش مخاطب نسبت به پیش از دوره تحولیم.

به گفته این استاد دانشگاه افزایش مخاطب به معنای برگشت به میزان مخاطبان دو دهه قبل نیست.

 وی گفت: اصلاً در کل دنیا چنین اتفاقی در خصوص برودکست امکان تحقق ندارد؛ گرچه همین حالا نیز میزان مخاطبان تلویزیون ما نسبت به مخاطبان تلویزیون در آمریکا و اروپا همچنان بیشتر است. ریزش مخاطب تلویزیون از اواسط دهه ۹۰ و در پی دگرگونی‌های رژیم مصرف رسانه‌ای در دنیا در ایران نیز شروع شد؛ اما در دوره تحول رسانه ملی، جلو شیب ریزش مخاطبان گرفته شده است و در حوزه‌هایی افزایش مخاطب داشته ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب