مستندهای ایرانی تصویرگر زندگی هستند/ روایت مستندساز ازبک از الگوبرداری فیلمسازان چینی از سینمای ایران
علی همرایف کارگردان، تهیهکننده و فیلمنامهنویس که در هجدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» بهعنوان مهمان حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: حضور در این رویداد برنامه بزرگیست؛ فیلمهای بسیای از کشورهایی مثل چین، قزاقستان، بلژیگ، روسیه، ایران و... در این مسابقه شرکت کردهاند، اما نمیتوانم تا زمانی که جشنواره به پایان نرسیده است درباره فیلمها صحبت کنم.
این مستندساز اهل ازبکستان درباره سینمای ایران تاکید کرد: بر این باورم که سینمای مستند ایران یکی از بهترین و قویترین سینماهای جهان است. خیلی از کشورها و کارگردانان درباره نویسندهها، پروفسورها، ورزشکاران، وضعیت علمی کشورشان فیلم میسازند، اما ایرانیها درباره مردمشان، سرزمینشان و آدمهای معمولی کشورشان به ساخت فیلم میپردازند. معمولا مستندهای ایرانی بیش از آن که درباره یک شخصیت خاص و معروف باشد، درباره زندگی و مسائل مردم عادی است. سینمای ایران، چه مستند و چه داستانی همیشه برنده میشود چراکه تصویرگر زندگی است.
روایتی از الگوبرداری فیلمسازان چینی از سینمای ایران
او ادامه داد: به اعتقاد من، فیلمسازان قدیمی چین سینما را از ایرانیها یاد گرفتهاند؛ آنها در زمان مائو سینمای ضعیفی داشتند، اما وقتی که کارگردانان جوان آن دوران، فیلمهای ایرانی را در فستیوالها دیدند، سعی کردند که زندگی چینی را همچون زندگی ایرانیها به تصویر بکشند همان کاری که کارگردانهای آسیای میانه، ترکها و هندیها انجام میدهند. به سینماگران ایرانی تبریک میگویم، آنها خیلی قوی و ظریف هنر کارگردانی را به تصویر میکشند.
همرایف در پایان درباره فضای هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» مطرح کرد: همچون همه جای دنیا جشنواره «سینماحقیقت» هم بینظیر است؛ سینمای بد وجود دارد، اما هیچ فستیوال بدی وجود ندارد.
لازم به یادآوری است، هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از هجدهم تا بیست وپنجم آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشود.
انتهای پیام/