نقش وب نوشتهها در نظامهای آموزشی مدرن
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، نهادهای آموزشی کشورهای در حال توسعه، نیازمند ارائه استراتژیهایی نوین و مؤثر برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری هستند.
هدف این نهادهای آموزشی، آمادگی کامل مدرسین، دانشآموزان و تربیت و آموزش مؤثر آنها جهت حضور در کلاسهای آینده است؛ در این میان وب نوشتها به عنوان یکی از محبوبترین و قدرتمندترین ابزارهای یادگیری الکترونیکی در حال شکل دادن محیط آموزشی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انسان امروز است.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «نقش وب نوشتهها در نظامهای آموزشی مدرن» به این موضوع پرداختهاند که تکنولوژی وب نوشتها روز به روز کاربر پسندتر و محبوبتر میشود که علت آن سهولت در ایجاد و ادارهی وب نوشتها است.
از دیگر مزایای وب نوشت ترکیب آن با ابزارهای چندرسانهای است که این خود به جذابیتهای آن میافزاید.
وبنوشت علاوه بر آنکه به عنوان دفترچه خاطرات افراد به حساب میآیند، میتوانند در به اشتراک گذاشتن اطلاعات و همچنین در اجتماعی کردن افراد جامعه، آموزش و تربیت افراد هم نقش به سزایی داشته باشد.
* استفاده از فناوری بنا بر نوع اهداف آموزشی
در این پژوهش آمده است که مدرسین در کلاسهای درس برای ارتباط با دانشآموزان از ابزارهای زیادی بهره میگیرند که به طور سنتی متداولترین آنها را گچ، تخته و امروزه فلش کارت پروژکتور تشکیل میدهد. نظر به پیشرفتهای حاصل شده در زمینههای فناوری، امروزه میتوان از طیف گستردهای از فنآوریهای آموزشی برای بهبود و افزایش یادگیری دانشآموزان بهره جست.
این پژوهش مطرح میکند که این فناوریها میتوانند بنا بر نوع اهداف آموزشی و سطح یادگیرندگان متفاوت باشد. البته مدرسین امروزی به جای آنکه همچون گذشته در کلاس درس فقط نقش سخنران داشته باشند به تربیت و هدایت میپردازند و به جای آنکه همچون سیستمهای آموزشی سنتی به کل کلاس تدریس کنند وقت بیشتری را برای فردی کردن آموزش صرف میکند زیرا در این روش به تک تک دانشآموزان توجه بیشتری میشود.
* تاثیر وب نوشتها در فرایند آموزش
این پژوهش مطرح میکند که توجه به امر آموزش و تربیت نیروهای مستعد و کارآزموده از وظایف و امور مهم دولتها است و این میسر نمیگردد مگر با رشد و توسعه زیرساختهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر پایهی پیشرفتهای فنآوریهای نوین.
مدرسین امروز باید بتوانند ضمن داشتن دانش کافی، مهارتهای تدریس و داشتن تعامل مناسب از فناوریهای نوین در کار آموزش بهره بگیرند.
به گفته این پژوهش نقش و مسئولیت اصلی معلم در دوران امروز ارزیابی موفقیتها و امیال و آرزوهای هر کشوری است و ارزش و پتانسیلهای یک کشور از این طریق متبلور میگردد و در آثار مدرسان تجلی مییابد. میزان رشد و ترقی مردم هر کشور حاصل کار مدرسین است. اهمیت فناوری در دنیای امروز کار تربیت معلمین را نیز به چالش کشیده است.
به زعم این پژوهش مدرسین امروز باید بتوانند ضمن داشتن دانش کافی، مهارتهای تدریس و داشتن تعامل مناسب از فناوریهای نوین در کار آموزش بهره بگیرند. از میان فناوریهای نوین میتوان به استفاده از کامپیوتر و اینترنت در کنار کلاسهای سنتی اشاره کرد.
این پژوهش توضیح میدهد که یکی از امکانات مفید و جذاب اینترنت ایجاد وب نوشتها و وبنویسی است که میتواند فرایند آموزش و یادگیری را به طرق مختلف تسهیل نماید. وبنوشتها به علت ایجاد، مدیریت، کنترل ساده و کاربرد پسند خود به خوبی میتوانند در اختیار مدرسین و دانش آموزان قرار بگیرند.
* مديريت دانش و تجارب شخصی
از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش محتویات وب نوشتها به منزله یک بایگانی از افکار و اندیشههای وبنویسان است که در مقاطع زمانی متفاوتی نوشته شده است و در صورت نیاز به اطلاعاتی خاص میتوان با استفاده از مراکز جستجو و براساس یک کلید واژه خاص به آنان مراجعه نمود.
به گفته این پژوهش وجود لینکهای متعدد مرتبط با یک موضوع خاص که توسط مؤلف یک وب نوشت مشخص میگردد، امکان دنبال نمودن وضعیت موجود در رابطه با یک موضوع خاص را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد.
از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش وب نوشتها دارای تأثیری مثبت در خصوص چرخش آزادانه اطلاعات در یک جامعهی اطلاعاتی هستند. خواننده و نویسنده یک وبنوشت اغلب به یک جامعه و یا سازمان یکسان تعلق ندارد و برای ارتباط بین آنان مرز خاصی وجود نخواهد داشت.
در پایان یافتههای این پژوهش نشان میدهد که امروزه ما شاهد تقابل افکار و اندیشهها در یک مقیاس گسترده و جهانی هستیم که زمنیه یک جامعه اطلاعاتی را ایجاد مینماید. ایجاد چنین روابطی در دنیای خارج از وبنوشتها امری مشکل و گاهی غیرممکن است.
این پژوهش به کوشش مسعود هاشمی و بابک قاسمی (باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان) انجام شده است.
انتهای پیام/