دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مرشد سید علی قاسمی در گفت‌وگو با آنا؛

موسیقی حماسی نباید به دست فراموشی سپرده شود/ضرب زورخانه‌ای قابلیت جهانی شدن دارد

موسیقی حماسی نباید به دست فراموشی سپرده شود ضرب زورخانه‌ای قابلیت جهانی شدن دارد
نوازنده سازهای کوبه‌ای گفت: نباید اجازه دهیم موسیقی حماسی به دست فراموشی سپرده شود. این ادعایی گزاف نیست که بگوییم این موسیقی حماسی با اجرای ضرب زورخانه‌ای قابلیت طنین انداز شدن در تمام ورزشگاه‌ها و هنرستان‌ها و دانشگاه‌های موسیقی دنیا را دارد و این سخن قابل اثبات است.
کد خبر : 945621

مرشد سید علی قاسمی نوازنده ساز‌های کوبه‌ای و اولین مرشد معلول کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا عنوان کرد: من به عنوان فردی که چند سالی است در عرصه موسیقی و ورزش فعالیت می‌کند، به منظور یادآوری و آگاهی جوانانی که به ورزش باستانی (زورخانه‌ای) و کشتی پهلوانی و همچنین موسیقی اصیل ایرانی و به خصوص موسیقی حماسی، علاقه‌مند هستند، باید بگویم که موسیقی اصیل ایرانی برگرفته از سرچشمه‌های فرهنگ غنی، ادبیات و شعر است.

وی در ادامه افزود: این موسیقی ریشه در سنت‌ها و آیین‌های بومی، آوا‌ها و نوا‌های محلی و همچنین مذهبی ایرانی و اسلامی دارد. یکی از ارکان موسیقی ما، موسیقی حماسی است، که درخشش آن در شاهنامه حکیم فردوسی و دیگر شعرای حماسی سرا ست. تلفیق شعر حماسی که خود سرشار از آموزه‌های اخلاقی ایرانی و اسلامی است مخاطب خود را به فضایلی همچنین ادب، فتوت، گذشت، نیکوکار‌ی، ایثار هدایت می‌کنند، و تلفیق شعر با موسیقی حماسی در چندین قرن گذشته تاکنون در ورزش کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای تجلی و نمود بیشتری پیدا کرده است.

ولی متأسفانه در این خصوص اطلاع رسانی دقیق و حرفه‌ای، فرا خور شأن و منزلت آن در جامعه نشده است؛ و به بیان دیگر، از این ظرفیت به شایستگی استفاده نشده است و عامه مردم عزیزمان شناخت کافی از این ورزش کهن و اصیل ایرانی ندارند. درصورتیکه آگاهی و اطلاعات فنی مردم نسبت به ورزش‌های دیگر که اکثرا وارداتی هستند به مراتب بیشتر است.

علی‌قاسمی در ادامه افزود: ورزش زورخانه‌ای و ضرب زورخانه‌ای از ابتدا تا به حال مدیون زحمات خالصانه مردان بزرگی همچون مرشدان و پهلوانانی است که سینه به سینه این ورزش و آوا‌ها و نوا‌های زورخانه‌ای را حفظ کرده‌اند تا به دست ما رسیده است. در این چند دهه اخیر ضرب زورخانه‌ای با حضور مرشدان نامی ایران تغییراتی داشته است. به عنوان یک هنرجو‌ی مرشد، می‌خواهم حق شاگردی به جا بیاورم و در خصوص، پدر ضرب نوازی نوین ایران استادِ پهلوان، فرامرز نجفی تهرانی که حق بزرگی بر گردن ورزش و جامعه فرهنگی زورخانه‌ای دارند. مطالبی بگویم او، موسیقی پهلوانی را با ریتم‌های گوش نواز و ابداعی نوین خود، گویی جانی تازه بخشید.

وی با بیان اینکه در اکثر قریب به اتفاق زورخانه‌های کشور از ریتم‌های ضرب استاد فرامرز نجفی تهرانی استفاده کرده و مرشدان عزیز بلاخص مرشدان جوان هنرنمایی می‌نمایند، افزود: استاد فرامرز نجفی تهرانی طی چند دهه، در کشور شاگردان زیادی را آموزش داده‌اند، و همچنان عاشقانه به آموزش این هنر می‌پردازند. 

مرشد قاسمی اظهار داشت: در چند سال گذشته، افراد با استعدادی مثل علی حسین‌زاده که افتخار دوستی با ایشان را دارم، در جشنواره موسیقی جوان در ضرب زورخانه مقام آوردند. بعد‌ها خود بنده نیز دراین جشنواره مقام آوردم و به عنوان عضو کوچکی از این دریای عشق و معنویت هنر مرشدی، باعث شدم تا دیگر نوجوانان و جوانان عزیزمان به این ورزش کهن ایرانی و رشته هنر مرشدی جذب شوند. من در خرم آباد لرستان، زادگاهم نیز در چند جشنواره که با گروه‌های مختلفی همکاری و فعالیت داشتم. تلاش کردم ضرب زورخانه‌ای را به گروه کُر بیاورم و این اتفاق برای همه باعث شگفتی بود؛ که این ساز این اندازه توانایی و وسعت کار دارد.

وی توضیح داد: تا قبل از آن کمتر کسی شناخت جامع و کاملی از این ساز داشت؛ و قدرت و وسعت صدایش را نمی‌شناخت. این اجرا‌ها بدون مساعدت و حمایت‌های بی دریغ مسئولین هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید محترم سایر رشته‌های موسیقی میسر نمی‌شد.

وی یادآور شد‌:‌خوشحالم که الان در شهر‌های دیگر هم این اتفاق رخ داده و گروه‌های ضرب زورخانه‌ای شروع به فعالیت نموده‌اند. اما نکته آنجاست اکثرا این افراد نوازنده تمبک هستند و با تمام احترامی که برای زحمات همگی این عزیزان قائل هستم؛ به درستی نمی‌توانند حال و هوا و صدای ضرب زورخانه‌ای را ارائه کنند. چون آشنایی کافی با این ساز ندارند و به طور تخصصی شیوه ضرب نوازی زورخانه‌ای را آموزش ندیده‌اند. 

مرشد قاسمی اظهار داشت:‌ نباید اجازه دهیم موسیقی حماسی به دست فراموشی سپرده شود. این ادعایی گزاف نیست که بگوییم این موسیقی حماسی با اجرای ضرب زورخانه‌ای قابلیت طنین انداز شدن در تمام ورزشگاه‌ها و هنرستان‌ها و دانشگاه‌های موسیقی دنیا را دارد و این سخن قابل اثبات است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب