دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

راه نجات صنعت خودرو چیست؟/ تولید هر نوع خودرو برای خودروسازان سودآور است

راه نجات صنعت خودرو چیست؟  تولید هر نوع خودرو برای خودروسازان سودآور است
پژوهشگر اندیشکده سیاست گذاری صنعت خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اگر با افزایش تولید توام شود، بازار خودرو به سمت تک نرخی شدن پیش خواهد رفت؛ چرا که هم اکنون تولید هر نوع خودرو برای دوخودروساز بزرگ کشور از سود خوبی برخوردار است.
کد خبر : 942480

ابراهیم شجاعت پژوهشگر اندیشکده سیاست گذاری صنعت خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری آنا، گفت: افزایش قیمت کارخانه‌ای دو خودروساز بزرگ قابل پیش بینی بود؛ چرا که خودروسازان بر اساس دستور العمل شورای رقابت خودروسازان هر سال بر اساس صورت‌های مالی سال گذشته خود می‌توانند درخواست به روزرسانی و تعدیل قیمت محصولات خود را داشته باشند. با وجود این روال و به روزرسانی چندین باره قیمت خودرو‌های مونتاژی، حدود ۱۸ ماه از آخرین بروزرسانی قمت محصولات دو خودروساز بزرگ می‌گذرد.

وی ادامه داد: با این حال پیش بینی می‌شد که تعدیل قیمت خودروسازان اتفاق افتد و با توجه به تورم جاری در کشور هر چه این اتفاق به تعویق می‌افتاد، شیب افزایش قیمت شدیدتر می‌شد؛ خودروسازان نیز بار‌ها با ارائه صورت‌های مالی تاکید کرد بودند که در ضرر هستند و به هر جهت این افزایش قیمت بایستی انجام می‌شد. شایان ذکر است که خودروسازان از اوایل تابستان ۱۴۰۳ به مرحله‌ای از زیان دهی رسیده بودند که برای تامین نقدینگی و سرمایه درگردش با مشکلات شدیدی واجه شده و خط تولید آنان در آستانه توقف بود. 

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها با بازار خودرو چه می‌کند؟

شجاعت تصریح کرد: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اگر با افزایش تولید توام شود، بازار خودرو به سمت تک نرخی شدن پیش خواهد رفت؛ چرا که هم اکنون تولید هر نوع خودرو برای ایران خودرو و سایپا از سود خوبی برخوردار است. شایان ذکر است که نحوه قیمت گذاری خودرو‌های تولیدی به صورت قیمت تمام شده به اضافه سود معین است که این شیوه قیمت گذاری خودروساز را مجاب به تولید بیشتر برای بدست آوردن سود بیشتر می‌کند. 

وی ادامه داد: این نوع قیمت گذاری امکان بهتری را کنترل بازار فراهم می‌کند، چرا که اگر قیمت آزاد بوده و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، خودروساز با دستکاری بازار و کاهش عرضه سود بیشتری به دست آورد؛ اما در این شیوه قیمت گذاری خودروساز مجاب به عرضه بیشتر و پاسخگویی به تقاضا است و این مورد موجب از بین رفتن زمینه دلالی و واسطه گری خودرو خواهد شد. شایان ذکر است که با بروز رسانی قیمت کارخانه‌ای خودرو و بازار آزاد تقریبا به هم نزدیک شده اند و در این موضوع امتیاز‌های خوبی نهفته است.

خودروساز

این کارشناس صنعت خودروسازی تصریح کرد: بدیهی است که عرضه بالاتر و همچنین حذف سود دلالان موجب می‌شود که بازار خودرو دچار رکود شده و در پی آن قیمت بازار آزاد کاهش یافته و بازار خودرو به تعادل برسد. 

اگر در ماه‌های آینده تورم قابل توجهی در کشور نداشته باشیم و خودروسازان نیز بتوانند به تعهدات خود در موضوع افزایش تیراژ تولید عمل کنند؛ انتظار می‌رود که بازار خودرو از دو نرخی بودن فاصله گرفته و تک نرخی شود و احتمال این اتفاق نیز با پیش فروش‌های آینده هر دوخودروساز بسیار زیاد است

وی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شوک وارد شده به بازار خودرو، افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد طبیعی بوده و به نوعی واکنش بازار است، اما به مرور و با افزایش عرضه خودرو‌های تولید داخل به بازار بدیهی است که شرایط متعادل و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. 

بهانه نکنید؛ کمبود مواد اولیه ممکن نیست!

شجاعت گفت: کاهش تولید خودروسازان در نیمه دوم سال با بهانه‌هایی مانند کمبود ورق فولادی و مشکلات تولید خود واحد‌ها چندان پذیرفته نیست؛ چرا که به طور سنتی تولید قطعات مورد استفاده در خودرو سازی طی نیمه دوم سال به دلیل عدم وجود مشکلات ناشی از ناترازی برق تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین در بحث ورق‌های فولادی نیز بخشی از ورق مورد نیاز در داخل کشور تولید و بخشی نیز وارداتی است که در هر دو قسمت از شرایط خوبی برخوردار هستیم. 

وی ادامه داد: مسئله اصلی خودروسازان جریان نقدینگی بود که این افزایش قیمت تا حدودی مشکلات مربوط به جریان نقدینگی را حل می‌کند. شایان ذکر است که در حال حاضر خودرو سازان از زیان دهی خارج شده اند؛ البته لازم به ذکر است که سایپا پیش از افزایش قیمت نیز از زیان دهی خارج شده بود. مسئله اصلی تورم بالا است که مدت کمی به خودروسازان فضای فعالیت با قیمت مصوب و سود مناسب می‌دهد و اگر تورم کاهش یابد در زمانی ۳ الی ۴ ساله زیان انباشته خودروسازان نیز تسویه خواهد شد. 

این پژوهشگر تصریح کرد: نکته این افزایش قیمت در اینجاست که دولت معمولا افزایش قیمت کارخانه خودرو‌ها را با سود بسیار کم و یا صفر و با فواصل زمانی طولانی اعلام می‌کرد، اما این نوبت این گونه نشد و خودروسازان علاوه بر دریافت سود خوبی از تولید خود با افزایش قیمت تقریبا به موقعی روبه رو شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب