دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1395 - 12:23
معاون وزیر نیرو در پاسخ به آنا مطرح کرد

برخی با ایجاد بازار آب مخالفند/ اما و اگرهای واردات آب

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سیاست وزارت نیرو ایجاد بازار محلی آب است، گفت: برخی از مجموعه‌ها و نهادها با این امر مخالفند اما ما طبق قانون پیش می‌رویم.
کد خبر : 94093

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، علیرضا دائمی در نشست خبری امروز خود به خبرنگاران در وزارت نیرو در پاسخ به خبرنگار آنا درباره آخرین اقدامات انجام شده برای تشکیل بازارهای محلی آب در کشور افزود: اکنون در منطقه موجد بازار محلی آب تشکیل شده که بسیار در این بخش موثر است و مردم مصرف آب را مدیریت می‌کنند.


وی با تاکید بر اینکه از تعدادی دانشگاه‌ها برای بررسی ابعاد بازارهای محلی آب به عنوان پایان‌نامه‌های دکتری درخواست کرده‌ایم، اظهار کرد: از آنجا که این بازار قیمت آب را آشکار می‌کند و همچنین رابطه تعامل اقتصادی در آب تشکیل می‌شود، بنابراین با موافقت برخی مجموعه‌ها و نهادها روبه‌روییم.


دائمی عنوان کرد: برای تشکیل بازار آب حتما باید نظام تنظیم مقررات داشته باشیم که این نظام در بخش برق وجود دارد و در صنعت آب نیز باید ایجاد شود.


به گفته معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی وزیر نیرو، تشکیل بازار محلی آب نیازمند یکسری ملزومات است و بازار باید علاوه بر داشتن نظام حاکمیتی و تنظیم‌کننده، تشکل‌هایی را برای اداره امور داشته باشد.


دائمی درباره تصمیم وزارت نیرو برای واردات آب از دیگر کشورها در سال 95 نیز ابراز کرد: طرح‌های بزرگی در وزارت نیرو برای واردات آب داریم، اما با مباحث و مشکلاتی روبه‌رو هستند که از آن دست می‌توان به بالا رفتن هزینه‌های اقتصادی تامین آب اشاره کرد.


وی اظهار کرد: در این حال که وزارت نیرو با مطالعه طرح‌های انتقال آب از دریا مخالفتی ندارد، انجام طرح‌های مطالعاتی در زمینه واردات آب را نیز بدون معضل می‌بیند، اما اینکه چقدر از این طرح‌ها عملیاتی شوند باید در کلان کشور مورد بررسی قرار گیرد.


معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید مشخص شود از آب وارداتی برای چه مصارفی استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: زمانی از این آب برای تولید محصولات کشاورزی کم‌بهره استفاده می‌کنیم که این امر منطقی است، اما مادامی که بهره‌وری آب افزایش نیابد اساسا انتقال آب گران از دیگر کشورها صرفه اقتصادی نخواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته