اثرگذاری تبلیغ غیرمستقیم کتابخوانی در برنامههای نمایشی
محسن مؤمنیشریف، نویسنده و مدرس دانشگاه که سابقه مدیریت دفتر تاریخ و ادبیات انقلاب اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نیز در کارنامه خود دارد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با اشاره به نقش مؤثر و ویژه صداوسیما در ترویج موضوع کتاب و کتابخوانی گفت: صداوسیما نسبت به دیگر مراکز فرهنگی نقش ویژهای در ترویج کتاب دارد. برای اینکه سازمان از مخاطب بیشتری برخوردار است. خانوادههای علاقهمند به کتاب و کتابخوانی از مخاطبان ویژه برنامههای کتابی سیما هستند و رویدادهای ترویج کتابخوانی اثر مطلوبی داشته است.
وی افزود: برنامههای نمایشی و غیرمستقیم که کتاب در متن آنها قرار میگیرد، تأثیر بیشتر و بهتری از برنامههای مستقیم دارد، اما اینگونه برنامهها را در سریالها کمتر میبینیم. باید کتاب نه فقط بهعنوان یک معلم، بلکه عاملی مؤثر در بخشی از زندگی انسان امروزی نشان داده شود. این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته و توصیه میکنم بیشتر روی آن کار شود.
وی درخصوص نحوه جذب کودکان و نوجوانان به موضوع کتاب بیان کرد: ادبیات کودک و نوجوان برخلاف ادبیات بزرگسال، ادبیاتی سلبی است. به همین خاطر برنامههای مستقیم برای این قشر مؤثرتر خواهد بود. ساخت برنامههای مختص کودک و نوجوان، نگارش آثار جذاب و معرفی درست آنها به مخاطب قطعاً اثرگذار خواهد بود. صداوسیما همیشه به این موضوع حساسیت داشته و در دوره اخیر این حساسیت بیشتر شده است.
مؤمنیشریف با اشاره به نقش خواص و اندیشمندان در دعوت مردم به مطالعه و کتابخوانی گفت: تأثیر دانشمندان و اندیشمندان در این حوزه بیشتر از بقیه است. سازمان هم در برخی از شبکهها مانند شبکه چهار سیما برنامههای مناسبی برای معرفی سبک زندگی این دسته افراد تهیه کرده است. در واقع میتوان گفت عنصر حساس زندگی این افراد کتاب است. مسئله مهم این است که باید این افراد بهعنوان انسانهای بزرگ و مؤثر در جامعه به مردم معرفی شوند. اینگونه صحبتها و توصیههای آنان مؤثر واقع میشود
انتهای پیام/