دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ابن‌سینا باید در قالب یک نظریه‌پرداز، نوگرا با نگاه مبتکرانه برای نسل جوان بازتعریف شود

ابن‌سینا باید در قالب یک نظریه‌پرداز، نوگرا با نگاه مبتکرانه برای نسل جوان بازتعریف شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نباید به دنبال راستی آزمایی همه اقدامات ابن‌سینا با علم امروز باشیم بلکه باید در قالب یک نظریه‌پرداز، فیلسوف، نوگرا، جسور و با نگاه مبتکرانه برای نسل جوان بازتعریف شود.
کد خبر : 938626

به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا زالی در همایش ملی ابن‌سینا و دانش پزشکی که با حضور دبیر شورای عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به ابعاد متفاوت علمی، اجتماعی و فرهنگی شخصیت بوعلی سینا گفت: هنوز بخشه‌ای مهمی از آراء، عقاید و دیدگاه‌های مهم بوعلی سینا به عنوان یک فیلسوف شهیر و طبیب ارزنده به‌خصوص برای نسل جوان نامکشوف است.

وی تأکید کرد: بر ما فرض است که به واکاوی مجدد شخصیت بوعلی سینا بپردازیم و با باز تحلیل مدرن و مبتنی بر شواهد و متقن، آراء و نظرات جسورانه این دانشمند شهیر ایرانی را بازنمایی کنیم.

 زالی یادآور شد: هرگونه غفلت در این زمینه ممکن است تصاویری از ابن‌سینا بدهد که با سایه و قابی از تحریف همراه باشد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دلایل متمایز بودن ابن‌سینا در میان تمام دانشمندان ایرانی که ستارگان پرفروز سپهر تمدنی کشور هستند، گفت: آنچه باعث تمایز بوعلی سینا در میان چهره‌های تمدن ساز ایرانی و فرهنگ اسلامی است، صرفاً نسخ پزشکی وی نیست بلکه نظریات و ایده‌هایی است که بر زیست علمی وی حاکم است.

 وی با اشاره به پیشرفت و توسعه علم طب و مداخلات آن طی سالیان متمادی به تبحر و نبوغ و دیدگاه‌های ابن‌سینا در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و به تشریح برخی آن‌ها پرداخت.

 زالی یادآور شد: ابن‌سینا در حوزه فلسفه با رعایت متانت، شکیبایی علمی و ادب ورزی آکادمیک به زبان ماهرانه و با تبحر ظریفانه موجب توسعه فلسفه شد و با یک امتزاج بسیار خجسته فضای نوافلاطونی و فلسفه اشراقی را پدید آورد. هنر وی آن است که در ساختار این تفکر فلسفی، جهان‌بینی اسلامی را به زیبایی گنجانده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به حضور عرفان در زندگی علمی، اجتماعی و فردی ابن‌سینا از همان روزهای نونهالی افزود: بوعلی سینا معتقد است عقولی می‌تواند از فضای ادراک منطقی و فلسفی جسورانه بیرون آید که مزکا (پاکیزه شده) باشد و هیچ عقولی بدون استفاده از عرفان اسلامی و الهی نفس نمی‌تواند مزکا باشد.

 زالی با اشاره به رساله حکمت الموت بوعلی سینا و نگاه وی نسبت به مرگ گفت: ابن‌سینا مرگ را نیستی نمی‌داند بلکه آن را از جنس وجود می‌داند. به اعتقاد ابن‌سینا مرگ از جنس گذار و مرز عبور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از ویژگی‌های ابن‌سینا در علوم پزشکی را اصرار وی بر تغذیه کودک با شیر مادر برشمرد و برای آن ۲۵ شرط عنوان می‌کند که در صورت عدم امکان تغذیه با شیر مادر بتوان از شیر دایه استفاده کرد.

زالی به دیدگاه بوعلی سینا درباره موسیقی اشاره کرد و گفت: ابن‌سینا بسیار هنرمندانه و عالمانه، موسیقی را در زمره ریاضی و هندسه آورده است و از موسیقی‌درمانی صحبت می‌کند.

 وی ادامه داد: او جنبش نوزاد در گهواره و شنیدن لالایی را باعث تکامل و نمو شیرخوار می‌داند و معتقد است نغمه موسیقیایی لالایی مادر در رشد و تکامل ذهنی نوزاد تأثیر دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رساله نبض ابن‌سینا گفت: در تفاسیر نبض‌شناسی ابن‌سینا نگاه علمی موسیقیایی دیده می‌شود و پنج بخش هارمونیک در نبض عنوان کرده که با مبانی و پرده‌های موسیقی هماهنگی دارد و ابن‌سینا گفته است که اگر کسی در موسیقی تبحر داشته باشد نبض‌شناس متبحری نیز است.

زالی افزود: نگاه علمی به اهرم که با فیزیک مکانیک امروز همخوانی دارد در نوشته‌های ابن‌سینا دیده می‌شود و برای اولین بار ابن‌سینا الفاظ و واژگان اهرمی را به ادبیات مالی انتقال داد که بحث روز دنیاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نگاه ابن‌سینا به شهرنشینی و شهرسازی گفت: ابن‌سینا از مدینه عادله نام برده و معتقد است حکمران در حوزه تمدنی و شهری باید با نگاه عادلانه و عدالت ورزانه حکمرانی کند.

 وی افزود: در واقع پایه‌گذار تفکر حکمرانی مبتنی بر عدالت و انصاف در قالب مدینه عادله ابن‌سینا بوده است که جزو مباحث مدیریتی جهانی است.

 زالی با اشاره به مبرز بودن ابن‌سینا در حوزه پزشکی گفت: طبق بررسی‌های تاریخی اولین کسی که به معنای واقعی پنج حس انسان (لامسه، بویایی، شنوایی، بینایی و چشایی) را بررسی کرده ابن‌سینا بوده است. همچنین بر اساس شواهد موجود ابن‌سینا از پریکاردیت خبر داشته و علائم و نشانه‌ها و نحوه درمان آن را ذکر می‌کند.

 وی با اشاره به نگاه تحولی ابن‌سینا تأکید کرد که علم پزشکی همواره در حال پیشرفت است و نباید به دنبال راستی آزمایی همه اقدامات ابن‌سینا با علم امروز باشیم زیرا قطعاً با گذر زمان و پیشرفته‌ای موجود این نمایش متحول شده‌اند بلکه ابن‌سینا باید در قالب یک نظریه‌پرداز، فیلسوف، نوگرا، جسور و با نگاه مبتکرانه برای نسل جوان بازتعریف شود.

زالی این همایش را دیباچه و حسن مطلعی برای بازشناخت ابن‌سینا تلقی کرد و به عنوان یک رسالت ملی و فرض غفلت شده از همگی خواست در راستای بازشناسی علمی، تحلیل به روز، متقن و مبتنی بر شواهد ابن‌سینا تلاش کنند و یادآور شد که شخصیت، ویژگی و ساحت‌های مختلف علمی ابن‌سینا قابلیت بازتعریف دارد.

او بر لزوم معرفی همه دانشمندان و ذخایر ارزنده علمی تاریخی ایرانی تأکید کرد و گفت: ابن‌سینا با ۷۰۰ سال مستولی شدن بر همه فضای آکادمیک در غرب، افتخار بزرگی را برای ما ایرانیان به ارمغان آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب