دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

احمد مازنی: راه حل معضلات فرهنگی، نیروی انتظامی نیست!/ باید متخصصان فرهنگی را به کمیسیون فرهنگی مجلس دعوت کنیم

نماینده مردم تهران و داوطلب پیوستن به کمیسیون فرهنگی مجلس دهم معتقد است نحله‌های مختلف فرهنگی در کشور باید اختلافات را کنار بگذارند؛ زیرا بیماری‌های فرهنگی در جامعه، شدید‌تر و مهمتر از تداوم این اختلافات است.
کد خبر : 93845

حجت‌الاسلام احمد مازنی –نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی- که یکی از نمایندگان خواهان پیوستن به کمیسیون فرهنگی مجلس است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره رویکردش به حوزه فرهنگ گفت: «من معتقدم بسیاری از مشکلات در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی، ریشه در معضلات فرهنگی دارد، بنابراین توجه به عرصه فرهنگ برای اصلاح امور سیاسی و اقتصادی، ضرورت دارد.»


وی ادامه داد: «به عنوان مثال در حوزه اقتصاد، مسأله تولید و مصرف، به زیرساخت‌های فرهنگی نیاز دارد و یا در حوزه اشتغال اگرچه بیکاری یکی از معضلات مهم جامعه ما است، اما این سوال مطرح است که آیا آن‌ها که در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف شاغل هستند، کار می‌کنند؟ این‌ مباحث ریشه در مسائل فرهنگی دارد.»


وی همچنین درباره اهمیت زیرساخت‌های فرهنگی در عرصه سیاست خاطر نشان کرد: «به عنوان مثال در رقابت‌های سیاسی این باور غلط وجود دارد که ما باید به هر قیمت و شکلی که شده، رقیب خود را از صحنه حذف کنیم؛ حتی اگر رقیب ما واجد شرایط و خصوصیات لازم باشد! در صورتی که فرهنگ رقابت سالم و صحیح، این نیست.»


مازنی در پاسخ به این سوال که «اختلاف‌نظراتی که بین گروه‌های فکری مختلف در حوزه فرهنگ وجود دارد را چطور ارزیابی می‌کنید؟» گفت: «به نظر من یک نوع عدم توازن در این حوزه وجود دارد که با نگاه‌های بسته همراه شده است؛ یک طرف اصرار به موضع خود دارد و طرف دیگر اصرار به موضعِ متقابل. در حالی که ما باید در تمام حوزه‌ها توازن داشته باشیم؛ یعنی مثلا هم به توسعه و ترویج مبانی قرآنی نیاز داریم و هم به توسعه و پیشرفت سینما! این توازن باید در راس رویکرد مجلس شورای اسلامی و دولت قرار بگیرد.»


وی با انتقاد به برخی رویه‌های مدیریتی و نظارتی در کشور، تاکید کرد: «همه فکر می‌کنند در عرصه‌های فرهنگی تخصص دارند؛ در حالی که مهارت و تخصص در این حوزه نیازمند کار و تجربیات فراوان است و در خلا چنین تخصصهایی است که کشور به بیماری‌های فرهنگی دچار می‌شود.»


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «کمیسیون فرهنگی باید چه رویکردی را در اولویت امور خود قرار دهد؟» گفت: «به نظر من اولین کاری که در کمیسیون باید آغاز شود، دعوت از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه فرهنگ؛ آن‌هم از نحله‌های مختلف است، زیرا آن‌ها می‌توانند تصویر درستی از مشکلات فرهنگی به ما داده و امکان معاینه فرهنگی جامعه را مهیا کنند. ضمن اینکه حتما راه حلی‌هایی برای خروج از مشکلات موجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد.»


وی افزود: «البته خواسته ما از نحله‌های مختلف فکری در حوزه فرهنگ این است که در وهله اول اختلافات را کنار بگذارند زیرا مشکلات فرهنگی جامعه ما بیشتر از آن است که بخواهند به اختلافات خود دامن بزنند.»


مازنی خاطر نشان کرد: «به نظر من مجلس دهم باید در آسیب‌شناسی مشکلات موجود، خصوصا در عرصه فرهنگ از شتاب‌زدگی پرهیز کند. زیرا فرهنگ، امری مستمر و با تاثیراتی دراز مدت است.»


وی همچنین درپاسخ به این سوال که «چرا معمولا توجه به حوزه فرهنگ کمتر از حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است و مجلس نیز از این قاعده مستثنی نبوده؟» توضیح داد: «دلیلش این است که بروز بیماری‌های فرهنگی به اندازه مشکلات اقتصادی و معیشتی و... ملموس نیستند. ما تشنگی را حس می‌کنیم و می‌دانیم که باید به تشنه آب داد. اما در حوزه فرهنگ، اینکه جامعه چه نیازهای فرهنگی دارد، نه برای مردم و نه برای مدیران ملموس نیست.»


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «یک بخشی از مشکلات فرهنگی رایج، به دلیل برنامه‌ریزی دشمنان است اما بخشی از مشکلات نیز با تصمیم‌ها و اقدامات نسنجیده مسئولان و مدیران کشور ایجاد می‌شود.»


وی خاطر نشان کرد: «در کشور ما معمولا ضعف‌های فرهنگی، بعد از بروز مشکلات اجتماعی شناسایی می‌شوند و متاسفانه فکر می‌کنیم تنها راه مقابله با معضلات فرهنگی، استفاده از نیروهای انتظامی و برخورد مستقیم است.»


مازنی گفت: «برای حل کردن مشکلات فرهنگی، مجلس باید با دولت و دستگاه‌های فرهنگی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و ... تعامل داشته باشد؛ هم در زمینه نظارت و برنامه‌ریزی و هم در زمینه پشتیبانی از امور فرهنگی در جامعه.»


وی درباره اهمیت پیوستن ایران به معاهده برن و قانون کپی‌رایت نیز اظهار داشت: «مساله حقوق مالکیت هنری و ادبی یکی از مسائل مهم در جامعه ماست و من معتقدم هم در داخل و هم در نظام بین‌الملل به آن نیاز داریم. بنابراین رسیدگی به آن، برای ما اولویت دارد.»


نماینده مجلس دهم اضافه کرد: «به نظر من اگر قرار است ما در نظام بین‌المللی زندگی کنیم، طبیعتا باید در چهارچوب نظم جهانی قرار بگیریم؛ البته با حفظ هویت و باورهای بومی خود. به همین خاطر نظر ابتدایی من، پیوستن به معاهده کپی رایت است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته