دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می دهد؛

کاهش آمار مبتلایان به هپاتیت B در کشور /هپاتیت ویروسی B و C عامل 3500 مرگ روزانه در دنیا

کاهش آمار مبتلایان به هپاتیت B در کشور  هپاتیت ویروسی B و C عامل 3500 مرگ روزانه در دنیا
مسئولان وزارت بهداشت ایران از تغییر آمار مبتلایان به هپاتیت B از 2.5 به یک درصد جمعیت کشور خبر می‌دهند این در حالی است که آمارهای سازمان جهانی بهداشت حکایت از 3500 مرگ روزانه به دلیل هپاتیت ویروسی B و C دارد.
کد خبر : 937777

به گزارش خبرنگار آنا؛ داده‌های 187 کشور نشان می‌دهد که هپاتیت ویروسی یک چالش بزرگ بهداشت عمومی در جهان است. به‌طوری‌که در سال 2022 حدود 1.3 میلیون نفر براثر هپاتیت ویروسی مزمن B و C جان خود را از دست دادند، یعنی 3500 مرگ در روز.

تخمین زده می‌شود که 254 میلیون نفر با هپاتیت B و 50 میلیون نفر در سراسر جهان با هپاتیت C زندگی می‌کنند و روزانه 6 هزار نفر به هپاتیت ویروسی مبتلا می‌شوند. این در شرایطی است که بیماری بسیاری از مردم در بسیاری از کشورها تشخیص داده نمی‌شود و حتی زمانی که هپاتیت تشخیص داده می‌شود، تعداد افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند، بسیار کم است.

254 میلیون نفر با هپاتیت B و 50 میلیون نفر در سراسر جهان با هپاتیت C زندگی می‌کنند.

بنا بر توصیه سازمان جهانی بهداشت مداخلات پرتاثیر مانند درمان مؤثر برای هپاتیت C و واکسن‌های هپاتیت B در دسترس هستند، اما دسترسی به این مداخلات باید فوراً برای نجات جان‌ها و جلوگیری از نسل بعدی عفونت‌ها، سرطان‌ها و مرگ‌ومیرهای جدید گسترش یابد.

بهزاد حاتمی، فوق تخصص گوارش و کبد دراین‌باره اظهار کرد: هپاتیت یک اصطلاح است به معنی آسیب و التهاب کبد حالا هر عاملی می‌تواند این آسیب را ایجاد کند؛ این عامل می‌تواند، ویروسی باشد مانند ویروس هپاتیت B ویروس هپاتیت C یا ناشی از فرآیند خود ایمنی باشد که به آن هپاتیت خود ایمنی می‌گویند.

وی بابیان اینکه مصرف الکل نیز منجر به هپاتیت الکلی می‌شود، افزود: مهم‌ترین معضلی که امروزه جوامع با آن درگیر هستند سندرم متابولیک ناشی از چاقی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت و همچنین هپاتیت ناشی از کبد چرب را افزایش می‌دهد.

چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت و همچنین هپاتیت ناشی از کبد چرب را افزایش می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیشتر برای هپاتیت‌های ویروسی بحث انتقال پیش می‌آید و در مورد خود ایمنی و متابولیک موضوعیت ندارد؛ ویروس‌های هپاتیت B و C که مهم‌ترین معضل ما است و باعث بیماری مزمن کبد و پیشرفت به سمت آسیب پیش‌رونده کبدی می‌شوند معمولاً از طریق خون و تماس خونی، رفتارهای جنسی پرخطر، همچنین در مواردی از مادر آلوده به چنین نیز می‌تواند منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: از طریق دست دادن و نشستن سر یک سفره و استفاده از یک لیوان مشترک اصلاً چنین چیزی امکان ندارد اما در مورد هپاتیت A و E که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شوند، چنین انتقالی ممکن است.

حاتمی خاطرنشان کرد: در مورد راه‌های پیشگیری هپاتیت ویروسی مهم‌ترین نکته علاوه بر اطلاع‌رسانی و آموزش افراد جامعه در مورد روش‌های انتقال و پیشگیری از ابتلا و تشخیص به‌موقع، واکسیناسیون هم نقش مهمی در پیشگیری دارد؛ برای هپاتیت B برنامه جامع واکسیناسیون کشوری داریم که به‌طور مؤثری از هپاتیت B می‌تواند، پیشگیری کند اما برای هپاتیت D واکسنی موجود نیست.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: در مورد درمان دارویی برای هپاتیت D داروی خوراکی کم عارضه‌ای داریم که باعث کنترل عفونت می‌شود اما باید ذکر کنیم باعث ریشه‌کن شدن عفونت نمی‌شود و فقط عفونت را کنترل می‌کند و جلوی تکثیر ویروس را می‌گیرد و از آسیب بیشتر کبد جلوگیری می‌کند، ولی خوشبختانه در مورد هپاتیت C درمان خوراکی در کشور موجود است که تقریباً باعث صد درصد ریشه‌کنی عفونت می‌شود.

قباد مرادی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز گفت: شیوع هپاتیت B در کشور قبل از واکسیناسیون، بیش از 2.5 درصد بود، اما با انجام واکسیناسیون هپاتیت B از

درمان خوراکی هپاتیت C در کشور موجود است که تقریباً باعث صد درصد ریشه‌کنی عفونت می‌شود.

سال‌ها پیش، به‌طوری‌که افراد زیر 37 سال همه علیه این بیماری واکسینه شده‌اند، اکنون هپاتیت B درکل جمعیت کشور، نزدیک به یک درصد است.

 وی افزود: در کشور هپاتیت C حدود یک‌صدم درصد تا 3 دهم درصد پیش‌بینی می‌شود و بیشترین شیوع هپاتیت C در گروه‌های پرخطر مانند معتادان به تزریق و افراد دارای رفتارهای پرخطر دیده می‌شود.

مرادی یادآور شد: در سال‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت و به‌تبع آن کشورهای جهان توجه بیشتری به بیماری هپاتیت ویروسی B و C معطوف داشته‌اند. هدف سازمان جهانی بهداشت عمدتاً تشویق دولت‌ها به تقویت تلاش‌ها برای مبارزه علیه هپاتیت‌های ویروسی یا عفونت کبدی که در سراسر جهان تعداد قابل‌توجهی از انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشاند، است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب