دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
لایحه بودجه سال ۱۴۰۴؛

توسعه فعالیت‌های فناورانه/ طرح‌های دانش‌بنیان در بودجه۱۴۰۴ چقدر تامین مالی شد

توسعه فعالیت‌های فناورانه  طرح‌های دانش‌بنیان در بودجه۱۴۰۴ چقدر تامین مالی شد
در بودجه ۱۴۰۴ نیز به مانند سال‌های گذشته ردیف‌های مختلفی در خصوص فعالیت دانش بنیان‌ها دیده شده است که به اهم آنها می‌پردازیم.
کد خبر : 937342

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، دانش بنیان‌ها به عنوان موتور محرک و پیشتاز بخش فناورانه صنعت کشور از اهمیت به سزایی در تحقق رشد تولید و گره گشایی از گره‌های صنعتی کشور دارند. همچنین از این نهاد انتظار به کارگیری، اشتغال قشر نخبه کشور در جهت به کارگیری توانمندی آنان می‌رود؛ به همین جخهت سرنوشت و برنامه ریزی برای آینده آنان بسیار حائز اهمیت است.

در بودجه ۱۴۰۴ نیز به مانند سال‌های گذشته ردیف‌های مختلفی در خصوص فعالیت دانش بنیان‌ها دیده شده است که به اهم آن‌ها می‌پردازیم.

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیانی در صنایع پیشرفته

در برنامه بودجه ۱۴۰۴ و در شناسه بودجه‌ای ۷۰۹۷۰ – ج، آمده است که در اجرای بند (ت) ماده (۱۷) قانون جهش تولید و استفاده از ظرفیت سازمان‌های توسعه‌ای در تامین مالی طرح‌های دانش‌بنیان، سازمان‌های توسعه‌ای مجازند با رعایت قوانین و مقررات پس از فراخوان عمومی، در طرح‌های فناوری مصوب شورای راهبری فناوری‌ها و تولید دانش‌بنیان در حوزه صنایع پیشرفته با فناوری بالا مطابق با فهرست کالا‌ها و خدمات دانش‌بنیان در کلیه مناطق کشور به سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خصوصی بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کنند.

این بند زمینه‌ای برای توسعه فعالیت‌های دانش بنیانی در صنایع پیشرفته که با گلوگاه‌ها و گره‌های فناورانه مواجه هستند را فراهم نموده و با استفاده از سرمایه گذاری مشترکگ امکان پیشبرد طرح‌های تحقیقاتی به سوی کالا‌های واقعی را بیش از پیش فراهم می‌کند.

از دانش بنیان‌ها در بودجه چه خبر

دانش بنیان‌ها در اولویت تسهیلات تکلیفی و اشتغال

در تبصره ۱۵ برنامه بودجه ۱۴۰۴ و شناسه بودجه‌ای (شناسه بودجه‌ای ۷۰۴۱۲) -الف این تبصره، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده است که به منظور حمایت و تحرک‌بخشی به تولید و اشتغال پایدار، کمک به تعادل منطقه ای، تحقق اهداف مواد (۶) و (۷۹) قانون برنامه هفتم پیشرفت و با تأکید بر افزایش رقابت‌پذیری بر اساس اسناد ملی و استانی آمایش سرزمین و پیشران ها، تکمیل زنجیره‌های ارزش، تکمیل و بهبود زیرساخت‌های تولید و اشتغال، حمایت از تأمین مالی مشارکت عمومی- خصوصی، حمایت از بنگاه-های کوچک و متوسط با اولویت صنایع دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها و فعالیت‌های خلاق و فناور در حوزه زنان، خانواده و کودکان اعتبارات پیش بینی شده در این تبصره را مطابق قانون و در قالب برنامه عملیاتی (ملی و استانی) پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی به بخش‌های پیش بینی شده اختصاص دهد.

شایان ذکر است که درشناسه بودجه‌ای ۷۰۴۱۲-ت آمده است که در جهت اجرای بند الف تبصره ۱۵ برنامه بودجه ۱۴۰۴ و همچنین جزء ۱ بند الف ماده ۶ قانون هفتم توسعه، دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات به تفکیک استان‌ها موظف‌اند برنامه عملیاتی حمایت از تولید و توسعه اشتغال پیشنهادی خود را حداکثر تا ۱۵ خردادماه سال ۱۴۰۴ به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال کنند. شایان ذکر است که وزارت اقتصاد نیز مکلف است با همکاری وزارت تعاون‏، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور برنامه‌ها را حداکثر تا یک ماه پس از وصول بررسی و پس از تصویب شورای عالی اشتغال، ابلاغ نماید.

همچنین باید توجه داشت که براساس جز ۳ از شناسه فوق الذکر، دستورالعمل اجرایی تلفیق منابع نقدی و تسهیلات تبصره ۱۵، مشتمل بر نرخ سود تسهیلات، نرخ سپرده‌گذاری، مؤسسات عامل، میزان مشارکت مؤسسات عامل، اولویت‌بندی فعالیت‌ها، رسته‌ها و مناطق هدف، همچنین نحوه توزیع تسهیلات و فرایند بررسی و تصویب طرح‌ها همگی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حداکثر تا دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه خواهد شد و اختصاص می‌یابد. نرخ سود تسهیلات اعطایی موضوع این بند نیز متناسب با میزان مشارکت منابع نظام بانکی، صندوق کارآفرینی امید و صندوق توسعه ملی تعیین می‌گردد. ضمنا در جزء ۵ و ۶ بند ت این شناسه تاکید شده است که استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با رعایت اساسنامه آن مجاز و استفاده از منابع این تبصره برای هزینه‌های جاری، پرسنلی و پشتیبانی دستگاه‌های ذی‌ربط تحت هر عنوان ممنوع است.

همچنین توجه به شناسه بودجه‌ای ۷۰۴۱۲- بند ج برنامه بودجه ۱۴۰۴، بانک مرکزی مکلف شده است که تا پایان فروردین مطابق با تبصره (۳) بند (ب) ماده ۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت‏، سهم بانک‌ها را از تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال و تسهیلات قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و ... را از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی بابت تسهیلات موضوع این قوانین را از طریق بانک‌های عامل معین و ابلاغ نماید.

عوارض و مالیات شرکت‌های دانش بنیان

مجموع معافیت‌ها، نرخ صفر مالیاتی، کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از محل مجموع درآمد‌های حاصل‌شده برای عملکرد سال ۱۴۰۴ کلیه دانش بنیانی‌ها بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب ۱۱/۲/۱۴۰۱، برای اشخاص حقوقی تا هفت هزار و پانصد میلیارد (۷.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و اشخاص حقیقی تا هفتصد و پنجاه میلیارد (۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات (سود خالص) قابل اِعمال است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب