دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1403 - 09:31

تصاویر نجومی بیست‌وهشتم مهر (۱۹ اکتبر)

تصاویر نجومی بیست‌وهشتم مهر (۱۹ اکتبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 936543

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر نجومی روز ناسا

در تصویر دنباله‌دار سوچینشان‌-اتلس(Tsuchinshan-ATLAS) در حال عبور از جنوب شرقی لوئیزیانا در نزدیکی نیواورلئان دیده می‌شود. این منطقه محل تأسیسات مونتاژ میشو (Michoud) ناسا است که یکی از مهم‌ترین اماکن برنامه موشکی ایالات متحده به‌شمار می‌رود و مخزن خارجی شاتل فضایی هم در این مرکز ساخته شد.

این دنباله دار در روز یکشنبه، 13 اکتبر 2024 در آسمان این منطقه ظاهر شد. این اولین حضور این دنباله دار در تاریخ ثبت‌شده بشر است و آخرین باری که در آسمان شب دیده شد به 80 هزار سال پیش برمی گردد. سوچینشان‌-اتلس نزدیکترین عبور خود به زمین را از زمین اواسط اکتبر انجام داد و تا اوایل نوامبر برای ناظران نیمکره شمالی قابل مشاهده خواهد بود. شما می‌توانید آن را بین ستاره ژوبین‌دار (Arcturus) و سیاره زهره مشاهده کنید.

تصاویر نجومی بیست‌وهشتم مهر (۱۹ اکتبر)

تصویر نجومی روز apod

اعتبار این تصویر و حق چاپ آن به شنگیانگ کای (Xingyang Cai) می‌رسد. این شش پانل نماهایی را در روزهای مختلف از دنباله‌دار سوچینشان‌-اتلس نشان می‌دهد. این دنباله دار هفته گذشته از زمین دور شد. تصاویر در کالیفرنیا با استفاده از دوربین و لنز ثابتی در تاریخ‌های ذکرشده روی عکس گرفته شده است.

در 12 اکتبر این دنباله‌دار در نزدیک‌ترین فاصله‌اش بود و حدود 70 میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشت. سوچینشان‌-اتلس یک کمای روشن و یک دم گرد و غبار بلند داشت. شما می‌توانستید آن را در غرب آسمان نزدیک به غروب خورشید ببینید.

در روزهای بعد، دنباله‌دار به سمت بخش تاریک‌تر آسمان عصر رفت، اما شروع به محو شدن کرد. تا 14 اکتبر، در سراسر صفحه مداری زمین حرکت می‌کرد. در این نقطه، یک پاددُم (پاددُم) دیده می‌شود که به سمت افق کشیده شده است.

این دنباله دار در 17 اکتبر در هنگام غروب خورشید در آسمان بالاتر بود و فاصله اش به حدود 77 میلیون کیلومتر رسیده بود.

سوچینشان‌-اتلس بهترین دنباله‌دار سال 2024 برای رصدگران بود. دوره مداری این دنباله دار در ابتدا 80000 سال تخمین زده شد، اما برخی گمانه‌زنی می‌کنند که ممکن است هرگز به منظومه شمسی باز نگردد.

تصاویر نجومی بیست‌وهشتم مهر (۱۹ اکتبر)

تصویر روز astronomy

عکاس این تصویر فردی به نام فیلیپ موست(Philippe Moussette) است که شفق قطبی را رصد کرده است. این تصویر از بالای پل کپ‌روژ(Cap-Rouge) در شهر کبک در شب دهم و یازدهم اکتبر ثبت شده است.

تصاویر نجومی بیست‌وهشتم مهر (۱۹ اکتبر)

تصویر روز earthsky

این عکس در 18 اکتبر 2024 توسط لیزا آن فانینگ (Lisa Ann Fanning) پارک فرنو وودز، شهرستان مونموث، نیوجرسی گرفته شد.

در تصویر پرواز 191 ایر ایندیا به مقصد فرودگاه نیوآرک از شهر بمبئی دیده می‌شود. هواپیما گویی از روی ماه پرواز می‌کند. این ماه در فرهنگ میکما به ماه شکارچی یا ماه ویکی‌ویکو (Wikewiku) معروف است!

تصاویر نجومی بیست‌وهشتم مهر (۱۹ اکتبر)

تصویر روز skyandtelescope

این تصویر توسط جاناتان ونچانوس (Jonathan Venechanos) در بخش تاریک انجمن نجوم تگزاس (TAS) در کانی، اوکلاهما  گرفته شد. تاریخ/زمان ثبت عکس14 اکتبر 2024، ساعت 7:48 ب.ظ است.

تجهیزات مورد استفاده شامل Pentax K-70، اصلاح شده برای عکاسی نجومی، با یک لوازم جانبی GPS برای ردیابی نجومی است.  

این عکس دنباله دار سوچینشان‌-اتلس را در بالای مرکز یادگیری و گنبد تلسکوپ در سایت این انجمن نجوم در کانی، اوکلاهما نشان می‌دهد. سیاره زهره در سمت چپ پایین کادر، بالای درختان قرار دارد!

تصاویر نجومی بیست‌وهشتم مهر (۱۹ اکتبر)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب